Peter Jackson
Peter Jackson sa narodil 31. októbra 1961 v novozélandskom prímorskom mestečku Pukerua Bay. Je trocha šialenec a podivín, ale miluje film tak, ako málokto iný. Jeho prvú kameru (super 8), mu rodičia kúpili na Vianoce keď mal 8 rokov. Už vtedy ho lákalo vnímať svet cez okienko filmovej mašinky. Ako malého chlapca ho na filme zaujímali najmä špeciálne efekty. Lásku k nim si vyvinul vďaka klasickej snímke King Kong z roku 1933. Druhým filmom, ktorý ho do značnej mieri ovplyvnil vydať sa kariérou režiséra bola satirická snímka Dawn of the Dead (1978) od Georgea Romera. Sám Jackson bol z nej natoľko unesený a znechutený, až sa rozhodol natočiť si svoj vlastný, podobne nechutný film.
Začiatky
Peter Jacskon mal 22 rokov a piaty rok pracoval v lokálnych novinách The Evening Post, z čoho si hradil náklady na natáčanie svojho prvého filmu. Ten pojednával o mimozemšťanoch, ktorí začnú terorizovať malé vidiecke mestečko. Scény do filmu vymýšľal kontinuálne popri víkendových nakrúcaniach. Všetko to točil na 16 mm kameru Bolex za 250 dolárov. V snímke hrali jeho kamaráti, obyvatelia Pukerua Bay, ba dokonca aj on sám. Strihol si naraz rolu mimozemšťana i člena elitného komanda, ktoré sa malo s vesmírnymi útočníkmi vysporiadať. Svojmu nakrúcaniu bol natoľko oddaný, že rodičov často nútil jesť na večeru toasty, pretože v kuchynskej trúbe pripravoval latexové masky a modely zbraní. Staral sa naozaj o všetko. Od kamery a réžie, až po strih a ozvučenie.
Amatérska snímka Bad Taste (1987), originálne miešajúca čierny humor s extrémnou brutalitou, mala byť iba menší žart medzi kamarátmi. Až keď dostávala snímka čoraz viac zaujímavejšieho materiálu, všimla si ju NZFC (Novozélandská filmová komisia). Tá poskytla Jacksonovi financie na vylepšenie a dokončenie filmu, ktoré sa vyšplhali na 250 tisíc dolárov a snímku sa podarilo dokončiť po 4 rokoch. Zo snímky sa stal plnohodnotný celovečerný film. Jacksonov v brandži zbehlejší kamarát Jim Booth z NZFC z filmu cítil potenciál a podarilo sa mu ho doviesť až na festival v Cannes, kde pre svoju originalitu zožal nemalý úspech. Peter Jackson sa následne objavoval na festivaloch po celom svete a stal sa vychádzajúcou filmárskou hviezdou. Zo slušných ziskov, ktoré Bad Taste nakoniec utŕžil si spolu s Jimom Boothom založili produkčnú spoločnosť WingNut Films.
Ďalšie úspechy
V dobe premiéry Bad Taste sa Jackson oženil so scenáristkou Frances Walshovou. Tá mu následne pomáhala s každým scenárom k filmu na ktorom Peter Jackson pracoval. Ďalším veľkým snom bolo pre Jacksona natočiť film o zombies, po vzore Georgea Romera. Jeho vízia však stála, vtedy horibilné 3 milióny dolárov. Preto sa rozhodol pre natočenie bábkového celovečerného filmu s názvom Meet the Feebles (1989). Jackson miloval rovnomenný detský seriál a tak si nemohol odpustiť dať mu dospelejšiu tvár. Ani tento príbeh o skorumpovaných bábkach, ktoré súložia, zvracajú a strieľajú po sebe guľometom nebol určený pre mainstream.
Film zožal najväčší úspech na festivaloch a nezávislých distribúciách. Po ňom mala spoločnosť WingNuts konečne dosť financií na zrealizovanie Jacksonovho zombie filmu. A tak vznikla snímka Braindead (1992). Brutalita, čierny humor a exotické gore efekty z predchádzajúcich dvoch filmov tu boli dotiahnuté do dokonalosti. Vďaka účasti regulárnych hercov a profesionálneho štábu sa zo snímky vytvoril prvoligový film, ktorý ocenilo i širšie publikum. S filmom sa nesie aj jedna zaujímavosť v podobe nevyužitých 45 000 dolárov na konci natáčania, za ktoré si Jackson dovolil nakrútiť ikonickú scénu, v ktorej hlavný hrdina venčí zombie dieťa. Neskôr sa snímka kvôli distribučným právam musela premenovať na Dead Alive.
Odmietnutý scenár
Krátko po úspechu Braindead zažil Peter Jackson veľké sklamanie. Spoločnosť New Line Cinema si ho najala na scenár šiestej časti hororovej série Nočná mora v Elm Street. Keď však scenár dokončil a odovzdal, spoločnosť si nakoniec vybrala konkurenčný scenár. Peter Jackson scenáru venoval veľké množstvo času a považoval ho za vstupnú bránu do Hollywoodu. Aj preto odmietnutie nebral príliš dobre. Možno bol však práve to impulz, ktorý režiséra naštartoval a povedal si, že má na viac ako scenáre k hollywoodskym hororom. V roku 1994 prišiel jeho film Nebeské Kreatúry. Išlo o psychologickú drámu dvoch mladých dievčat, ktorých sila priateľstva bola natoľko silná až to stálo život matky jednej z nich. Snímka opäť zožala úspech a dokonca bola nominovaná na Oscara za najlepší scenár. Z krvavého magnáta, či tvorcu pokleslých žánrov, ako Jacksona mnohí nazývali, snímka spravila plnohodnotného umelca.
Rok na to sa zasa blysol krátkym dokumentom Strieborné Jazero (1995), o fiktívnom priekopníkovi filmu Colinovi McKenziem, kde zasa predviedol svoj vynikajúci cit pre humor. Následne ho Robert Zemeckis požiadal o scenár pre jednu epizódu seriálu The Tales From the Crypt. Scenár od Jacksona s manželkou bol natoľko dobrý až z neho Zemeckis chcel spraviť celovečerák. Dal Jacksonovi 30 miliónov na natočenie a tak vznikla snímka Prízraky (1996). Išlo však o ďalšie sklamanie. Aj keď snímka nebola kvalitatívne zlá, v kinách prepadla a zarobila iba chabých 17 miliónov dolárov.
King Kong
Po Prízrakoch dostal Peter Jackson ďalšiu scenáristickú zákazku. Išlo o druhý remake klasického King Konga (prvý natočil ešte v roku 1976 John Guillermin). Áno toho filmu, ktorý ho ako malého uchvátil a aj kvôli nemu sa vydal filmárskou cestou. Nakoniec mu bola zverená aj réžia, ktorú nemohol odmietnuť. Smola sa však na päty lepila ďalej a projekt bol pozastavený na neurčito. Jedným z dôvodov bolo ohlásenie ďalších podobných blockbusterov na to obdobie (Godzilla od Emmericha). Jackson sa k filmu dostal až v roku 2005. To už však bolo po jeho grandióznom spracovaní epického fantasy príbehu.
Boj o Pána prsteňov
Peter Jackson s manželkou chceli vždy natočiť veľkolepý fantasy príbeh. Nech sa však vydali ktorýmkoľvek smerom, vždy skončili u Pána prsteňov. Obidvaja sa preto pustili do spracovávania Tolkienovho diela, ktorého obaja boli veľkými fanúšikmi a poznali celý príbeh takmer naspamäť. Napísať scenár nerobilo žiadne problémy. Horšie to už bolo so získaním práv na sfilmovanie kníh. Jackson mal smolu, že v tej dobe práva vlastnil producent Saul Zaenetz, no šťastie, že sa poznal s Harvey Weinsteinom. Áno s tým, ktorý je dnes usvedčený zo sexuálneho zneužívania. Ten totiž financoval Zaenetzov najnovší film a keďže bol nadšený z myšlienky sfilmovať Pána prsteňov, rozhodol sa zo Zanetza práva na sfilmovanie vytiahnuť. Trvalo to rok, no potom prišli ďalšie problémy.
Peter Jackson pôvodne uvažoval iba o dvoch filmoch, no rozpočet bol stále gigantický. Štúdio Disney, ktoré vlastnilo Weinsteinovu spoločnosť Miramax odmietlo naliať peniaze do dvoch obrovských filmov. Namiesto toho navrhli aby sa spravil jeden dvojhodinový film! Peter Jackson znalý robustnej predlohy tento krok rázne odmietol a tak sa vydal hľadať sponzorov inde. Po niekoľkých odmietnutiach sa stretol s predstaviteľmi štúdia New Line Cinema. Toho štúdia, ktoré mu kedysi zabuchlo dvere do Hollywoodu. Po naštudovaní scenára a náčrtov výpravy, šéf štúdia Robert Shaye povedal: „Nechápem prečo to chcete točiť ako dva filmy, keď knižky sú tri!“ Peter Jackson dostal kompletnú dôveru a rozpočet 300 miliónov dolárov.
Zrod legendy
Nový scenár pre tri filmy bol natoľko ambiciózny, že si ledva vystačil s 300 miliónmi dolárov. Aj preto sa Peter Jackson rozhodol nakrúcať vo svojej domovine, ktorá ponúkla lacnejšiu alternatívu. K tomu využil aj vlastné štúdio pre špeciálne efekty WETA Digital, ktoré založil v roku 1993. Celá trilógia sa nakrúcala v exteriéroch krajiny, kontinuálne, rekordných 274 dní, v období 16 mesiacov. Maminu trúbu v domácej kuchyni vystriedala non-stop pracujúca obrovská pec, ktorá vyprodukovala 1600 latexových elfích uší a hobitích nôh. Najalo sa niekoľko tisíc komparzistov a vytvorili sa prenádherné kulisy zosobňujúce Stredozem, z ktorých mnohé stoja dodnes a lákajú turistov na Nový Zéland (Hobitín).
Prvý diel trilógie – Spoločenstvo Prsteňa mal v prvotnej verzií 270 minút, ktoré boli pre kiná zostrihané na 178. Snímka sa stala okamžite jedným z najziskovejších filmov vôbec a bola nominovaná na niekoľko ocenení, vrátane Oscarov. Po úspechu prvej časti nasledovali aj dve úspešné pokračovania. Obidve snímky uspeli na poli financií aj ocenení. Najmä posledný diel trilógie podtrhol výnimočnosť celého projektu, keď premenil všetkých 11 nominácií na Oscara (celá trilógia 17) a v kinách zarobil cez 1 miliardu dolárov. Pán Prsteňov sa zlatými písmenami zapísal do dejín kinematografie a Peter Jackson sa zaradil medzi najväčších režisérov v histórií.
Nie všetci boli nadšení
Trilógia Pána prsteňov sa stala kultovou záležitosťou a má milióny stúpencov po celom svete. Sú však aj takí, ktorí Peterovi Jacksonovi nevedia po sfilmovaní Tolkienovho veľdiela prísť na meno. Jedným z nich bol aj posledný Tolkienov syn Christopher Tolkien, ktorý po otcovej smrti pomáhal s dokončením Silmarillionu a Dejín Stredozeme. Sám sa k trilógii vyjadril takto: „Knihu vypitvali tak, že z nej urobili akčný film pre mladých ľudí vo veku 15 až 25 rokov a zdá sa, že Hobit bude rovnaký druh filmu.“ Odmietol sa s Jacksonom aj stretnúť a až do svojej smrti v roku 2020 opovrhoval režisérovým výtvorom. K tomuto postoju sa pridal aj nemalý počet fanúšikov J.R.R. Tolkiena, ktorí vidia vo filmovom spracovaní zneuctenie autorovho odkazu.
Hobit
Po sfilmovaní Pána prsteňov sa čoraz viac začalo hovoriť aj o spracovaní Hobita. O to sa Jackson s manželkou usilovali už v 90. rokoch. Aj v tomto prípade produkčné práva vlastnil Saul Zaenetz, ale distribučné práva spadali pod United Artists, ktoré vlastnilo Metro Goldwyn Mayer. Tam sa dohodu vyjednať nepodarilo. K zmene došlo až v roku 2006, kedy nové vedenie spoločnosti prejavilo záujem sfilmovať príbeh Hobita spolu s Peterom Jacksonom. Pôvodne mal Jackson zastávať iba funkciu producenta a o réžiu sa mal postarať Guillermo del Toro.
Del Toro bol však nútený pre trvalé oneskorenia v natáčaní projekt opustiť. Na jeho miesto sa teda postavil Peter Jackson. Ten opäť plánoval natočiť dvojdielny film. V roku 2012 však oficiálne oznámil, že sa natočí aj tretí film a tak sa príbeh rozšíri na trilógiu. Rovnako ako Pán prsteňov aj Hobit zožal celosvetový úspech na poli tržieb. Čo sa týka ocenení, tam už značne zaostáva. Aj podľa ohlasov mnohých kritikov a divákov môžeme usúdiť, že na úroveň Pána prsteňov druhá trilógia zo Stredozeme nedosiahla. Najmä rozťahanosť na 3 filmy príbehu dosť uškodila. Veľa ľudí taktiež namietalo, že Jackson vymenil dušu za triky.
Budúce projekty
Čerstvý šesťdesiatnik zatiaľ o konci kariéry nepremýšľa. Už 25. novembra tohto roka sa môžeme tešiť na jeho dokumentárny seriál o jeho milovanej hudobnej skupine Beatles s názvom Beatles: Get Back. Stále sa o ňom hovorí v prípade réžie ďalších Tintinových dobrodružstiev. V pláne sú zatiaľ dva filmy z tohto prostredia, ktoré by mali nadväzovať na Spielbergovo spracovanie z roku 2011. Momentálne asi najväčší rozruch v súvislosti s jeho menom nastal, keď predal jeho úspešnú firmu na tvorbu digitálnych efektov WETA Digital za 1,6 miliardy dolárov spoločnosti Unity, venujúcej sa vývoji videohier.
Súkromný život
Článok o jednom z najlepších režisérov poslednej doby zakončíme pár zaujímavými faktami z jeho života. Peter Jackson stále žije na Novom Zélande. So svojou manželkou Fran sú spolu aj po toľkých rokoch a podarilo sa im vychovať dve deti – Billyho (1994) a Katie (1996). Ich otec je zanietený letecký nadšenec a vlastní viac ako 40 prototypov lietadiel. Zaujíma sa aj o stavbu zmenšených modelov lietadiel a sám vlastní firmu, ktorá sa zhotovovaniu týchto modelov (prevažne vojnových lietadiel) venuje. V marci 2020 však zastavila činnosť.
Vlastní taktiež zbierku artefaktov z 1. svetovej vojny. Medzi jeho majetok patrí aj kaštieľ z 30. rokov 20. storočia, ktorí po zreštaurovaní využíva ako svoju vilu. Celkovo sa jeho majetok odhaduje na viac než 450 miliónov dolárov. Veľkú časť svojich príjmov však odovzdáva na charitu. V roku 2012 bol vyznamenaný za člena Rádu Nového Zélandu. Jedná sa o najvyššie civilné vyznamenanie. Vo svojom voľnom čase rád počúva svojich milovaných Beatles a stále pozerá na klasiky z minulého storočia.
Máte radi tohto režiséra? Ktorý film máte od neho najradšej? Chceli by ste viac zaujímavostí a životných príbehov o režiséroch? Dajte vedieť v komentároch
Zdroj: csfd.cz, indiewire.com, en.wikipedia.org
Zdroj ilustračného obrázka: 7wallpapers.net