streda, 20 januára, 2021

Rýchly život, rýchla móda – Aká je jej daň?

-

Čo je to „rýchla móda“?

Pojem „fast fashion“ alebo „rýchla móda“ nám je asi všetkým známy. Vyznačuje sa najmä rýchlo meniacou sa ponukou oblečenia, stále novými trendy a lacnými (a preto často aj nekvalitnými) kúskami. Každú sezónu na nás z výkladov kričí iný sveter, mikina, tričko či nohavice. A keďže žijeme v konzume a tie ceny sú predsa úplne výborne, tak kupujeme! Aká je však daň tejto módy?

rýchla móda
Zdroj: blog.else-corp.com

-REKLAMA-

Buďme k sebe úprimní. Väčšinu z nás pri kúpe oblečenia zaujíma najmä cena (v tom lepšom prípade aj kvalita). Mimo nás už však ide to, akým spôsobom bolo oblečenie vyrobené, koľko za jeho výrobu dostali zamestnanci v továrňach či aké chemikálie boli v procese výroby použité.  Keby však poznáme odvrátenú tvár tohto biznisu, možno by sme zostali nepríjemne prekvapení.

Fakty

Za procesom výroby a následnej distribúcie šatstva sa skrývajú mnohé smutné fakty. Vedeli ste napríklad, že pri výrobe jedného kusu trička sa spotrebuje 2 700 litrov vody? To predstavuje pitný režim jedného človeka na 3 roky! Alebo že pri výrobe oblečenie sa používa cca 3 500 rôznych druhov chemikálií? Pre zaujímavosť, 97 % všetkého vyrobeného oblečenia sa sústreďuje v krajinách ako je Čína, India a Bangladéš.

Práve na neľudské podmienky pri výrobe sa snažil poukázať režisér Andrew Morgan s jeho dokumentom The True Cost, ktorý môžete nájsť aj na Netflixe. Tento dokument vám priblíži, ako vyzerá rýchla móda, reálne príbehy zamestnancov z tovární či hrozivú katastrofu padajúcej továrne v Rana Plaza, pri ktorej zahynulo viac ako 1 100 ľudí. Otvorí vám oči, vstúpi do vášho komfortu a prinúti vás zamyslieť sa nad tým, či cena vášho trička stojí za stovky zničených životov, a čoraz viac drancovanú planétu.

Pomalá móda

Opakom tejto nákupnej horúčky je novodobý fenomén „slow fashion“ alebo „pomalá móda“. Na rozdiel od kvantity, lacných kusov oblečenia a širokej škály ponúkaných vecí sa zameriava na pravý opak. Výrobcovia a návrhári sa sústreďujú na kvalitné a eticky vyrábané oblečenie. Berú do úvahy spôsob, akým sa oblečenie vyrába – čo najviac šetrné k prírode, aby bolo pri výrobe použitých čo najmenej chemických prostriedkov a taktiež dáva dôraz na kvalitne a spravodlivo ohodnotený aj ľudský faktor pri výrobe. Hlavným cieľom pomalej módy je čo najviac zvýšiť životnosť kusov oblečenia a obmedziť tak bezhlavé nakupovanie.

Rozdiel pri nákupe napríklad slow fashion trička začína už priamo pri pestovaní materiálov, z ktorých je vyrobené. Zatiaľ čo fast fashion oblečenie využíva na výrobu neorganickú bavlnu (ktorá však aj tak predstavuje asi 30 % použitého materiálu pri výrobe), pri pomalej móde sa využíva organická. Aký je medzi nimi rozdiel? Ten najväčší spočíva v množstve použitej vody pri jej pestovaní. Ako som spomínala, na výrobu jedného trička sa použije približne 2 700 litrov vody. Práve z tohto čísla sa použije 70 % na závlahu bavlny. Pričom pri pestovaní organickej bavlny sa využíva najmä potenciál miesta, kde sa bavlna pestuje – a to v závlahových oblastiach. Preto sa pri jej pestovaní znižuje spotreba vody až 10-násobne!

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Skutočný Leví kráľ Dean Schneider vydal nové video ukazujúce jeho deň!

CPW

V poslednej dobe sa začína používať pojem cena za nosenie, tzv. CPW (angl. cost per wear). Interpretuje reálnu cenu oblečenia na základe toho, koľkokrát si danú vec reálne oblečieme. Napríklad ak si kúpime tričko vo výpredaji, ktoré bolo za 5 €, ale oblečieme si ho na seba len raz, jeho reálna hodnota nosenia je 5 €. Ale, ak si kúpime tričko vyrobené z kvalitného materiálu za 50 € a budeme ho nosiť 50 x, jeho reálna hodnota je 1 €.

Rýchla móda
Zdroj: thread.com

Pri slow fashion však existujú rôzne alternatívy nákupu. Od second-handov, ktoré sa čoraz viac tešia obľube najmä u mladých ľudí práve vďaka jedinečnosti objavených kúskov, cez swapy (výmeny oblečenia), kapsulový šatník až po bazár.

Tak ako pri každom nakupovaní však ide o to zvoliť čo najlepšiu alternatívu. Nikto z nás nemusí byť „ekofanatik“ a chodiť nahý. Prvým impulzom pri nákupe by však mala byť myšlienka, či vec reálne potrebujem. A ak si aj kúpim rifle z fast fashion reťazca raz do roka, je to úplne ok. Jedná sa práve o to, čo robíme väčšinu času, a ako potenciál danej veci čo najlepšie využijeme.

Svoje vedomosti z ekológie si môžete vyskúšať aj v našom eco kvíze.

Vidíme sa v sekáčoch!

Zdroje: lull.sk, nila.cz, ecohero.sk

-REKLAMA-
- Advertisement -

Populárne

Aktuálne

- Advertisement -