Dopravná infraštruktúra budúcnosti? Takto budú vyzerať naše cesty!

-

Novinky

Dopravná infraštruktúra budúcnosti?

Nízka rýchlosť budovania nových úsekov diaľnic na Slovensku je spôsobená nielen finančnou náročnosťou stavieb, ale aj reliéfom krajiny, ktorý stavby značne komplikuje. V slimačom tempe sa však predsa len dá nájsť pozitívum – a nie zanedbateľné. Je vysoká šanca, že nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest budú vybavené najmodernejším značením. Ako teda môžu vyzerať rôzne prvky, ktoré vodičom budú napomáhať? Ide o budúcnosť ako z filmu? Poďme sa na to pozrieť!

Dopravná infraštruktúra
Zdroj: Trumpeter

Lepšia bezpečnosť

Vybudovaná cestná infraštruktúra, spájajúca dôležité body krajiny a rovnako poskytujúca obchádzky veľkých aglomerácií, priamo súvisí s možnosťou hospodárskeho rozvoja jednotlivých regiónov Slovenska. Rovnako ako existencia diaľnice či obchvatu je dôležitá podporná infraštruktúra diaľnic, tunelov a rýchlostných ciest, ktorá rieši plynulosť a bezpečnosť dopravy. Bez nej je každá cesta ako auto bez kolies – nefunkčná.

„Podporná infraštruktúra okrem iného zabezpečuje včasnú informovanosť šoférov o udalostiach na ceste, ako sú uzávierky a dopravné nehody, s cieľom dosiahnuť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a plynulosť dopravy,“ vysvetľuje Ing. Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROLL.

Cena?

Kým je doprava plynulá a počasie priaznivé, vodiči si vystačia s bežným dopravným značením. Toto značenie ich upozorňuje na rýchlosť jazdy, križovatky, odbočky a podobne. Závisi veľa vecí aj od dopravnej situácie? Mení sa počasie, cesty sa rekonštruujú, stávajú sa na nich nehody a aj vzhľadom na mnoho rozostavaných úsekov ciest a diaľnic, kde sa doprava rôzne obmedzuje. Ideálnym riešením je premenné dopravné značenie, ktoré okrem poskytnutia informácie dokáže navrhnúť aj jej riešenie – napríklad znížiť rýchlosť, navrhnúť náhradnú trasu a podobne.

„Nejde o nejaké príkazové značenie, skôr o možnosti výberu. Dnes už na dopravnom značení dokážeme zobraziť informáciu o tom, že ak je na ceste nejaká nehoda alebo prekážka, koľko bude trvať cesta do cieľa, keď si zvolíte obchádzku po trase A alebo B. Včasná informovať je obzvlášť nápomocná a dôležitá pri sťažených podmienkach, pri hustej hmle či snežení.“ vysvetľuje I. Jamnický.

A ako sú na tom naše úseky? Väčšina úsekov našich diaľnic je takýmto značením vybavená alebo práve prebieha jeho inštalácia.„Bez pravidelnej údržby by boli kamery, takpovediac, slepé, snímače nefunkčné,“ dodáva I. Jamnický. Odborník očakáva, že budúcnosť v podobe čoraz inteligentnejších až autonómnych áut prinesie nové výzvy aj pre infraštruktúru.

Dopravná infraštruktúra
Zdroj: Trumpeter

Dopravná infraštruktúra budúcnosti a jej Smart riešenia?

„Musíme sa zaujímať o najnovšie trendy v oblasti Smart Cities, o cloudové riešenia či komunikáciu infraštruktúry s inteligentnými systémami v automobiloch. Už dnes treba hľadať odpoveď na otázku, ako dostať informácie o zníženej rýchlosti alebo udalosti zobrazenej na premennom dopravnom značení do autonómne jazdiaceho automobilu. Podujali sme sa hľadať alternatívne spôsoby detekcie nehôd, odstavených vozidiel a osôb na ceste prostredníctvom technológie mikrovlnných radarov, obdobných, ako sa používajú na letiskách,“ načrtáva budúcnosť dopravy a poskytovania informácií o dianí na cestách I. Jamnický z PPA INŽINIERING, ktorá je slovenským lídrom v systémoch merania a regulácie dopravy a automatizácie dopravného značenia.

„Chceme pomáhať vodičom byť na cestách v čo najväčšom bezpečí a dostať sa včas do cieľa. Riešenia pre prvý tunel na Slovensku vybavený najmodernejšou technológiou merania a regulácie sme realizovali už v roku 2002. Z našich posledných projektov môžeme spomenúť kompletnú výmenu a modernizáciu LED premenného dopravného značenia v tuneli Horelica. Taktiež sme sa postarali o dodávku technologického vybavenia pre diaľničný úsek D1 Budimír – Bidovce. Aktuálne realizujeme doplnenie a modernizáciu informačného systému diaľnice v úseku D1 Trnava – Horná Streda. Modernizujeme existujúci informačný systém diaľnice, dopĺňame komunikačnú a napájaciu infraštruktúru, kamerový dohľad, meteostanice, sčítače dopravy a mnohé ďalšie prvky,“ vymenúva I. Jamnický.

Je teda šanca, že nové a postupne aj už existujúce úseky našich hlavných dopravných tepien. Ale aj mestské aglomerácie budú vodičom pomáhať a zjednodušovať život najmodernejšími smart riešeniami dopravy.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Slovensko remizovalo proti Slovinsku! V kvalifikácií sme stále neporazení!

Dodávatelia?

A ako je na tom dodávka takejto infraštruktúry? Ako všade, aj v doprave a cestnej infraštruktúre platí, že čas sú peniaze. Nová vláda sľubuje aj pri cestných stavbách transparentný výber dodávateľov. Odborník upozorňuje, že dôležitý je aj ich počet.

„Pri menšom počte rôznych dodávateľov je celkové riešenie podstatne efektívnejšie a jeho realizácia plynulejšia. Pri takých náročných stavbách, akými sú diaľnice a tunely, by mali mať najväčšiu váhu dodávatelia, ktorí dokážu kompletne zabezpečiť zákazku od projekčnej fázy, teda spracovať technickú štúdiu, projekt riešenia, zabezpečiť detailný inžiniering aj realizačnú fázu,“ myslí si riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING.

V celom procese treba myslieť nielen na aktuálnu situáciu, ale dokázať predpokladať situáciu aj o päť, desať, dvadsať rokov a reagovať na ňu už dnes. Predsa len, v minulosti sa už stalo, že kompetentné osoby nerozmýšlali nad denzitou budúcnosti.

Dopravná infraštruktúra
Zdroj: Trumpeter

Aký máte názor na tieto nové technologie? Myslíte si, že budú napomáhať vodičom, čo najviac? Vydrží dopravná infraštruktúra budúcnosti?

Zdroj: TS – Trumpeter

Zdroj titulného obrázku: Trumpeter

Ďalšie novinky

Populárne