Nabíjanie elektrických áut
Na cestách zatiaľ prevažujú autá so spaľovacími motormi. Odborníci predpokladajú, že do piatich rokov budú prevažnú časť áut na cestách tvoriť elektromobily. V súvislosti s týmto optimizmom treba hľadať čo najpraktickejšie riešenia pre nabíjanie elektrických áut. Kde nabíjať výhodnejšie – doma alebo na verejnosti? Je to doma vôbec technicky možné?
Elektromobily nie sú (zatiaľ) pre každého, ale zrejme sa tomuto trendu nevyhneme. Niekomu nevyhovuje dojazd súčasných elektromobilov, iní riešia problém ako a kde nabíjať. Obyvatelia panelákových bytov to majú zložitejšie ako majitelia rodinných domov. Ak ste sa už pre elektromobil rozhodli alebo jeho kúpu aktuálne zvažujete, treba mať prehľad o možnostiach a spôsobe nabíjania. Verejných nabíjacích staníc je pomerne veľa. Sú na vonkajších parkoviskách, v podzemných garážach nákupných centier či pri vyznačených stĺpoch verejného osvetlenia. Či budú stačiť aj kapacitne, ak sa mobilita preklopí na „elektrickú“ nôtu, je otázka. Ako to je s cenou nabíjania? Verejné nabíjacie stanice pri štarte elektromobility lákali na nabíjanie zadarmo. To je už väčšinou minulosť. Dnes sú prevažne spoplatnené.
Verejné nabíjanie má značné nevýhody
Problém je, že nabíjanie na verejnom priestranstve je drahšie ako nabíjanie doma. Zároveň je z hľadiska času najmenej praktické. Ráta sa totiž s tým, že motorista nemá inú možnosť. Pritom cena za takéto nabíjanie môže byť až 3x vyššia ako pri nabíjaní doma. Konkrétne za 1 MWh je to približne 450 eur. V praxi tak vychádza nabitie najpredávanejšieho elektromobilu na Slovensku na približne 18 eur. Doma by vás stála cena elektriny asi 6 eur. Ak by ste namietali, že niektoré nákupné centrá stále ponúkajú možnosť využiť verejnú nabíjačku zadarmo, rýchlosť jej nabíjania je iba pár kW za hodinu, čo vám vo finále vystačí iba na cestu z nákupného centra. Rýchlonabíjačky bývajú väčšinou spoplatnené.
Nabíjanie áut na verejnosti – Plytvanie peniazmi i časom
Ďalším negatívom nabíjania auta na verejnosti je čas, ktorý si to vyžaduje. Ak natrafíte na voľnú, ale slabšiu nabíjaciu stanicu, môže vaše nabíjanie trvať i niekoľko hodín. Rýchlosť nabíjania ovplyvňuje viacero faktov: výkon nabíjacieho zdroja, výkon palubnej nabíjačky, typ prúdu, nabíjacie schopnosti batérie a v neposlednom rade aj jej kapacita.
Ak využijete nabíjaciu stanicu s jednosmerným prúdom, batéria sa nabíja priamo s výkonom od 44 kW a viac. Tu už hovoríme o rýchlonabíjaní, kedy rýchlonabíjačka nabije od 100 do 500 kW za hodinu. Inými slovami, batériu dokážeme nabiť za približne 20 minút až na kapacitu 80 %. Takéto nabíjacie rýchlostanice, žiaľ, nie sú ešte samozrejmosťou.
Na verejnom priestranstve totiž väčšinou natrafíte na nabíjačku so striedavým prúdom. Vtedy sa batéria nabíja cez palubnú nabíjačku elektromobilu. Striedavý prúd prechádza cez palubnú nabíjačku a tá ho mení na jednosmerný prúd. V nákupnom centre preto budete musieť pobudnúť oveľa dlhšie, než ste pôvodne plánovali (ak chcete domov odísť s plnou batériou). Zároveň zaplatíte za parkovné, lebo dobíjanie bude trvať dlhšie ako 2 či 3 hodiny, kedy býva parkovanie zadarmo.
Na niektorých miestach Slovenska sú už aj ultravýkonné nabíjacie stanice s výkonom 350 kW. Takáto stanica dokáže nabiť automobil na dojazd 400 km už za pätnásť minút. Kde je háčik? Takéto vysokovýkonné nabíjanie zatiaľ nedokáže naplno využiť takmer žiadne auto.
Investícia do wallboxu šetrí peniaze
Vývojári z oblasti elektromobility majú na otázku výhodného nabíjania vozidiel jednoznačnú odpoveď. Najvýhodnejším riešením z časového, ako aj z ekonomického hľadiska je použitie domácej nabíjacej stanice. „Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vychádza cena elektriny približne na 150 eur za megawatthodinu,“ približuje Marek Choleva, spolumajiteľ spoločnosti Gardeon. Upozorňuje však, že pri snahe vybudovať si domácu nabíjaciu stanicu (wallbox) je rozhodujúca zásuvka, na ktorú sa napojí. Väčšina výrobcov ponúka wallbox s výkonom 22 kW. Dá sa nastaviť, no je dôležité, aby bol prispôsobený konkrétnym možnostiam a podmienkam siete.
Elektrina z klasickej zásuvky
Pri štandardnej 230 V zásuvke treba očakávať podstatne dlhší čas nabíjania áut a ide skôr o núdzové riešenie. „Je nevyhnutné, aby na mieste nabíjania bola osadená zásuvka s výkonom 6 až 6,5 kW. Vtedy znesie zaťaženie desiatimi a viac ampérmi a zároveň bude mechanicky odolnejšia,“ dopĺňa Marek Choleva. „Väčšina elektromobilov predávaných v Európe má zásuvku typu 2, a preto wallbox dokáže nabíjať autá rozličných značiek. Automobiloví výrobcovia obyčajne odporúčajú svoj vlastný wallbox pre lepšiu konektivitu. Napríklad wallbox od BMW môže využívať vďaka RFID zariadeniam viacero používateľov s konkrétnym prehľadom spotreby,“ dopĺňa kolegu Dipl. Ing. Daniel Šišan. Dodal tiež, že aplikácia od výrobcov v spojení s wallboxom môže navyše zobrazovať detaily, napríklad rýchlosť nabitia, prepočítavať cenu, zobrazovať aktuálny stav a veľa iných parametrov, ktoré sú k dispozícii.
Pohodlné nabíjanie áut doma
Za azda jedinú nevýhodu možno pri domácej nabíjačke považovať vstupnú investíciu. Tá sa však časom vráti a dokáže do budúcna ušetriť. Plusom nabíjania pomocou domácej stanice je bezpečnosť pre používateľov, elektromobil aj vnútornú infraštruktúru. Stará sa o to komunikácia stanice a elektromobilu. Inštalácia domácej nabíjačky sa dá riešiť jednoducho napríklad do prístreška alebo do garáže.
„Pri inštalácii nabíjačky v domácich podmienkach treba zvažovať aj technické vybavenie domu, ako napríklad bazén či tepelné čerpadlo, ale aj vek domu a vyhotovenie elektroinštalácie,“ upozorňuje Marek Choleva z Gardeon.
Podľa neho bývajú majitelia domov niekedy prekvapení, lebo po inštalácii nabíjacej stanice na 11 kW nie sú schopní v dome zapnúť sušičku, práčku či dokonca ani len varnú kanvicu. Takéto nabíjanie predstavuje rýchlosť 50 kW/h. Hoci nie je najrýchlejšie, stačí na nabitie, ak je auto napojené cez noc.
Niekedy treba posilniť sieť
Pred samotnou inštaláciou wallboxu je nielen vhodné, ale aj nutné poradiť sa s elektrikármi. Keď na to pripojenie domu nebolo pripravené, treba v domácnosti posilniť prívod elektrickej energie. Ak totiž chcete dosiahnuť dvojnásobný výkon, musíte si najskôr zabezpečiť trojfázovú 32 A, 400 V zásuvku. „Nie každý majiteľ elektromobilu má doma vybudovaný priestor, kde môže auto zaparkovať a pohodlne ho aj nabíjať. Vyvinuli sme praktické záhradné prístrešky z masívnej oceľovej konštrukcie, ktorých automatickou súčasťou je nabíjací wallbox. Kapacitu elektriny ktorá nepresahuje pár hodín z dňa, riešime už pri výstavbe“, dodal Marek Choleva.
Zdroje: Gardeon, Trumpeter