Black Friday – Nákupný ošiaľ, ktorý pobláznil milióny ľudí!

-

Novinky

Black Friday – Nákupný ošiaľ?

Black Friday (v preklade „Čierny piatok“) je dňom, ktorý je pre nákupných maniakov či maniačky považovaný takmer za svätý grál. Obchodné reťazce sa na neho dlhodobo pripravujú a predbiehajú sa, kto z nich dá čo najväčšiu zľavu na tovar. Ľudia si dokonca pripravujú zoznamy vecí, ktoré si v zľavách chcú kúpiť, a neváhajú sa kvôli nim prebíjať (doslova) davom ostatných zákazníkov. Ako však tento deň vznikol a čo sa za ním skrýva?

black friday
Zdroj: touchit.sk

Black Friday a história

Tento rok sme už Black Friday zažili. Tradične spadá na piatok po Dni vďakyvzdania (angl. Thanksgiving), teda vždy posledný piatok v novembri. Na Deň vďakyvzdania sa tradične stretáva celá rodina, aby vyjadrili vďaku za strechu nad hlavou, jedlo a osoby, ktoré vo svojom živote majú. Samozrejme, sviatok je to krásny, ale to, čo nastáva po ňom, by sa dalo opísať jedným slovom – chaos. Prvýkrát bol pojem black friday použitý vo Philadelphiii v roku 1981 kvôli tomu, že deň po Dni vďakyvzdania sa všetci cestujúci vracali domov, a tak vznikalo najviac zápch a dopravných nehôd.

Ďalšou z alternatív, prečo sa tento deň nazýva po čiernej farbe, je nakupovanie. Väčšinu roka sú nákupné centrá v Amerike v strate a záporné čísla sa v starých účtovných knihách značili ako červené. Deň vďakyvzdania a víkend, ktorý po ňom nasleduje však znamená začiatok nákupných ošiaľov spojených s Vianocami, a tak sa obchody dostávajú do plusových čísel, ktoré sa značili čiernym atramentom.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Sú Peaky Blinders iba fiktívny príbeh, alebo sa zakladá na faktoch?

Zľavy, zľavy, zľavy

Hoci Black Friday nie je nikde definovaný ako sviatok, mnohí ho takto vnímajú. Dokonca štátni zamestnanci v niektorých častiach USA dostávajú počas tohto dňa voľno. Postupom času sa každý obchodný reťazec snažil z predvianočných sviatkov vyťažiť čo najviac a teda im Black Friday padol veľmi vhod. Dnes dokonca niektoré obchody pred týmto dňom umelo navyšujú ceny, aby počas piatku mohli klesnúť a nazývať sa zľavami. Všetkým z nás sú hádam dôverne známe zábery toho, ako ľudia nocujú pred obchodmi, aby sa dostali na radu medzi prvými a ako sa doslova bijú o posledné zľavnené produkty. Toto však nie sú len zábery, ktoré sú platné pre Ameriku. Black Friday si svoju pôsobnosť našiel po celom svete a ani my, Slováci, nie sme výnimkou.

Giving Tuesday

Ako odozva na tento deň vznikla iniciatíva s názvom Giving Tuesday (alebo „Darovací utorok“). V tento deň, teda konkrétne prvý utorok po nákupnom šialenstve (tento rok 1. decembra) máš niekomu darovať svoj čas, energiu či peniaze a nepodporiť tak chaotické nakupovanie plné frustrácie a konzumu. Namiesto toho môžeš získať skvelý pocit, že niekomu pomáhaš a robíš radosť. Môžeš si dokonca vybrať hocijaký projekt, ktorý môžeš podporiť na stránke givingtuesday.sk.

Ako vnímaš tento deň ty? Súhlasíš, že je Black Friday nákupný ošiaľ? Tešíš sa každý rok na zľavy alebo sa rozhoduješ ho nepodporiť? Daj nám vedieť v komentároch!

Zdroj: wikipedia.org

Ďalšie novinky

Viac od autora