Umelec Marilyn Manson je americký hudobník, spisovateľ, fotograf a maliar. Marilyn Manson, pravým menom Brian Hugh Warner, je známy svojím divadeľným a provokatívnym vystupovaním hlavne na hudobnej scéne. Narodil sa v Ohiu v roku 1969 a jeho kariéra sa rozbehla v roku 1996 vydaním jeho tretieho albumu Antichrist Superstar.
Umelec Marilyn Manson, podstata tvorby a jeho akvarely
Mnoho ľudí tohto umelca odcudzuje, pretože jeho provokatívne správanie a jeho tvorba vyvoláva mnohokrát ťažké depresívne pocity, ktorými je na základe plytkého vnímania spoločnosť znechutená. No svojou tvorbou a svojimi dielami odhaľuje hrubé črevo amerického života. Čo sa týka života, jeho osoby či tvorby vychádza z Nietzscheho filozofie.
Dnes sa budem venovať podstate tvorby tohto umelca a jeho akvarelovým maľbám. Jeho strašideľné a intímne akvarely portrétov priateľov, celebrít a obetí trestných činov odhaľujú podstatu amerického života. Obrazy umelca Marilyna Mansona boli vystavené v Los Angeles v rokoch 2002 a 2006, v Paríži či Berlíne v roku 2004 a v Kolíne nad Rýnom v roku 2007. Svoje vernísáže prezentoval pod názvom „Trismegistus“.
Marilyn Manson a Friedrich Wilhelm Nietzsche
Ako spomínam vyššie, umelec Marilyn Manson vo svojej tvorbe a svojej životnej podstate vychádza z Nietzscheho filozovie. Práve týmto tvorba Marilyna Mansona naberá omnoho hlbší význam, ako si mnohí myslia. Friedrich Wilhelm Nietzsche je jeden z najvýznamnejších predstaviteľov životnej filozofie 19. storočia.
Podľa Nietzscheho filozofie je človek výsledkom evolúcie života, ktorej biologický mechanizmus sa u človeka zastavil, ale evolúcia pokračuje smerom k nadčloveku. Nadčlovek už nie je produktom mechanického prírodného procesu, ale produktom ľudskej aktivity, ľudskej vôle k moci. Pod vôľou k moci chápe nielen fyzické a politické násilie, ale aj životné aktivity – snaha niečo poznať, osvojiť si, ovládnuť, využiť, manipulovať, prisvojiť si. Túto ďalšiu evolúciu neurčujú prírodné zákony.
Človek sa k nej musí dopracovať sám, presadiť sa svojou vôľou k moci proti priemernému, menejcennému. To dokáže len nadčlovek, ktorý sa oslobodí od pút tradičnej morálky a dokáže prehodnotiť všetky hodnoty storočia upevňované v židovsko-kresťanskej tradícii. Hlásaním pokory, lásky k blížnemu, utrpenia. Náboženská tradícia stavia prekážky neobmedzenej vôli k moci, ktorú presadzujú silní, vznešení, statoční ľudia. V priebehu dejín existujú 2 morálky a dvojaké hodnoty.
Diela Friedricha Wilhelma Nietzscheho boli zneužité ideológiami nacizmu ako napríklad výnimočnosť árijskej rasy, jej vôľa k expanzii, antisemitizmu a „vyšľachtenia“ rasovo čistého človeka. Tieto skreslené ideológie boli šírené hlavne prostredníctvom jeho sestry Elisabeth, ktorá vydávala jeho texty v silne skreslených výberoch. Nietzsche však odmietal antisemitizmus aj nemecký nacionalizmus svojej doby. Vyjadruje sa o nich výsmešne na mnohých miestach vo svojich dielach.
Pre ľudí je veľmi ťažké odhadnúť osobnosť umelca
Často sa medzi ľuďmi ženie otázka, či je výstredné správanie tohto umelca na pódiu rovnaké ako správanie v osobnom živote. Podľa slov Marilyna Mansona je niekedy omnoho viac mimo kontroly práve mimo pódia. Ľudia niekedy nevedia či je milý alebo arogantne výstredný a veľakrát nevedia, ako majú jeho správanie pochopiť.
Marilyn Manson: ,,Som oboje. Odrážam to, čo mi dávaš.“
Zrod myšlienky
Keď prvýkrát začal tvoriť myšlienku pseudonymu Marilyn Manson, bolo to obdobie, keď sa talk show stali základom americkej zábavy. Každý program mal rozhovory so sériovými vrahmi a potom sa objavili príbehy o mŕtvych celebritách. Tieto dve témy sa vzájomne prelínali. Začalo to pripomínať príbehy ako The Black Dahlia, o dievčati, ktoré prišlo do Hollywoodu, aby sa stalo slávnym. Ale slávnou sa stala až vtedy, keď zomrela. Toto dieťa chcelo byť slávnym, pretože bolo považované za nikoho.
Marilyn Manson: „Dostala to, čo „chcela“ a médiá jej to dali, že?“
Podľa Marilyna Mansona túto skutočnosť veľká väčšina ľudstva prehliadala, pretože ju médiá odľudštili a stala sa produktom v podobe trička, predávajúceho sa na Hollywood Boulevard. Zároveň sa videl v rozhovoroch s Charlesom Mansonom, ktorý v rozhovoroch hovoril o všetkých týchto veciach. Pre Marilyna Mansona to malo zmysel v roku 1969, malo to zmysel v roku 1996 a dáva to zmysel aj dnes. Myslí si, že vyjadruje rovnakú predstavu. Teda je odrazom americkej kultúry.
Marilyn Manson: ,,Ako môže Amerika nenávidieť niečo, čo vytvorila? Je to ako byť naštvaný na vlastné h*vno.“
Skrytý význam pseudonymu Marilyn Manson
Umelec Marilyn Manson sa rozhodol vytvoriť si vlastný svet, kde by nemusel hrať podľa niekoho pravidiel. A práve mená Marilyn Monroe a Charles Manson boli dve veci, ktoré tento svet pre neho predstavovali. Z fonetického hľadiska je to ako „Abracadabra“. Poznáme Mansona podľa jeho priezviska, poznáme Marilyn podľa jej krstného mena a to jednoducho ide spolu ako „Mickey Mouse“. Hovorí to všetko. Počujete alebo vidíte meno Marilyn Manson a nepotrebujete žiadne vysvetlenie. Vyvoláva obrazy bez ohľadu na to, z ktorej krajiny pochádzate.
Pseudonym Marilyn Manson je znepokojujúci dualizmus americkej kultúry. Výber tohto mena je oslavou, no zároveň tvrdou kritikou Ameriky. Marilyn Monroe a Charles Manson sú rovnako známe osobnosti, no z úplne iných dôvodov. Okrem zjavných kontrastov krásy a škaredosti, mala Monroe temnú stránku a Manson podivné momenty týkajúce sa jeho koherentnej filozofie.
Na jednej strane je to americké, no na druhej strane sa umelec cíti ako Európan. Už len pseudonym Marilyn Manson vytvára celý rozpor, vďaka ktorému sa mu tak darí. Európski umelci oceňujú jeho chápanie americkej kultúry, pretože sa na Ameriku pozerá ako na outsidera. Sám ako človek bol považovaný za outsidera. Ale to ho nenúti Ameriku nenávidieť. Nenúti ho to Ameriku ani milovať. Táto skutočnosť ho núti vidieť len to, o čo vlastne ide.
Marilyn Manson a jeho akvarelové maľby
Tento umelec ma fascinuje nielen svojím zjavom či výstredným vystupovaním v rozpore so spoločnosťou, ale aj zo stránky jeho malieb. Nemaľuje fotorealistické maľby, na ktoré podľa neho slúži skôr fotoaparát. Na maľby si vyberá známe osobnosti, priateľov, obete či tvorcov ťažkých zločinov. Vo svojich dielach, ako môžme vidieť, sa nesnaží zachytávať vonkajší vnem a krásu týchto osôb.
Zachytáva totiž to, čo v sebe skrývajú, čo cítia. Zachytáva práve temné stránky, pocity, ktoré sa snažíme skrývať pred spoločnosťou, aby nás neodcudzovala, čím sa stávame väzňami samých seba a súčasťou pretvárky či hercami celosvetovej „divadelnej scény“.
Nie je portrét ako portrét
Pre tvorbu portrétov nepotrebuje žiadne fotky či danú osobu vidieť. Aby ste to správne pochopili, jeho maľby nie sú portrétmi osôb samých, ale portrétmi pocitu, depresie či chúťok, ktoré vybraná osoba pre maľbu pociťuje. Portrét osobnosti. Jeho diela majú tým pádom často násilný, depresívny či sexuálny podtón. Akvarelový štýl malieb a jeho, dá sa povedať, naoko nedokonalé prevedenie naopak dokonale vystihuje a vyvoláva taktiež u diváka veľmi ťažké pocity. Skoro každý z nás má v sebe niečo svoje, niečo, čo sa snažíme skrývať na úkor spoločnosti. Zo strachu z nezaradenosti.
Svojou tvorbou demonštruje fakt, že hlbšie vnímanie, používanie vlastného rozumu či prejav vlastných potrieb aj v spore so spoločnosťou, by vyplavil na povrch všetok ten hnus a pravú podstatu celosvetového „morálneho“ kázania. Že veci, ktoré sú navonok krásne a správne, ako nám kážu, sú práve najviac skazené a zvrátené.
Zdroj: mansonwiki.com
Zdroj titulného obrázka: Instagram/Marilyn Manson