Recenzia: Katarzia vydáva nový album n5! Ako znie?

-

Speváčka Katarzia vydáva nový album n5!

Katarzia, vlastným menom Katarína Kubošiová, vydala ešte 17. decembra 2021 nový, v poradí 5. štúdiový album, ktorý nazvala jednoducho, n5. Texty si na album napísala sama a produkčne sa okrem samotnej Katarzie na albume podieľali tiež Oliver TorrIsama Zing, Evil Medvěď a Ancestral Vision. Napriek tomu, že sa mi album na prvé počutie úplne do vkusu netrafil, po viacerých pusteniach sa mi už pomaly, ale isto dostáva pod kožu. Prečo ma najprv nezaujal a čím ma nakoniec presvedčil sa dozviete v tomto článku!

katarzia album n5
Zdroj: Bandcamp

Chladný elektronický zvuk

Prvá vec, ktorú si na albume posluchúč všimne, je progresívny, elektronický sound design, ktorý je jasne prítomný vo všetkých skladbách. Na jednej strane je týmto spoločným znakom album veľmi súdržný a skladby dokopy dávajú jeden zmysluplný celok. Na strane druhej mi pri prvom počúvaní prišlo, že počúvam dokola tú istú skladbu. To však nespôsobil len jednotný zvuk, ale aj podobné melódie či harmónie. Pokiaľ by teda poslucháč  očakával žánrovú či náladovú rozmanitosť, na tomto albume sa jej nedočká. To však koniec koncov nemusí byť negatívum!

Po viacerých počutiach som totiž dospela k názoru, že síce album nezapadá do mojich klasických (samozrejme subjektívnych) kritérií dobrého albumu, napriek tomu je na ňom niečo výnimočné, hlboké a pohlcujúce. A to je práve rozhodne spôsobené aj jednotou chladného, industriálneho zvuku a jemných vokálov speváčky. Keď sa k tomu pridajú ešte symbolické, pochmúrne texty, v podstate sme dospeli k dokonalému celku.

Silná textová stránka

Pri textoch sa však rozhodne pristavím ešte dlhšie. Tie pre mňa totiž tvoria asi najsilnejší element tohto albumu. Oproti jej predošlým albumom mám pocit, že speváčka textovo dozrela – texty sú upratanejšie, ľúbozvučnejšie, metaforicky originálnejšie a taktiež by som povedala, že sú písane z väčšieho nadhľadu. Tematicky sú, tak ako vždy, osobné, odvážne a reflektujúce aktuálnu spoločenskú situáciu.

V skladbách sa zaoberá napríklad zneužívaním ľudí pre ich telo, potrebou ľudí riešiť cudzie životy či hľadaním skutočnej pravdy. Na albume taktiež nechýbajú osobné texty o speváčkiných najúprimnejších pocitoch a vzťahové, resp. porozchodové songy. Ak by som mala vybrať verše, ktoré so mnou z celého albumu zarezonovali najviac, boli by to asi „na svetle stoja tí, čo sa vyhýbali pohľadu, ak so mnou pôjdeš, nepozeraj dozadu“ zo skladby Svetlo, „v kruhu polovičnej smrti sa krútiš, nič nebolo nikdy horšie ako sa do lásky nútiť“ zo skladby Blízkosť, „smútok, chcem ťa trápiť, aby si sa zo mňa pohol“ zo skladby Smútok a „myslíš, že ma poznáš, nechcem počuť ani slovo o tom“ zo skladby Myslíš.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Twenty One Pilots a Scaled And Icy: Recenzia šiesteho štúdiového albumu!

Záver

Katarzia so svojím najprogresívnejšim albumom n5 ukázala svoju ďalšiu hudobnú stránku. Tá sa niekomu môže a niekomu nemusí páčiť, mňa však nakoniec dokázala presvedčiť. Speváčkina hudobná cesta je jedinečná a fascinujúca, preto sa veľmi teším na to, čoho sa od nej ešte dočkáme v budúcnosti. Zatiaľ sa však držme prítomnosti, a preto, pokiaľ sa vám tento album páči, zahlasujte zaň v súťaži Radio Head Awards, v rámci ktorej sa dá hlasovať do 5.2.!

Obľúbené skladby: Myslíš, Svetlo, Blízkosť

Počul si už nový album speváčky Katarzie? Daj nám vedieť v komentároch a pre viac hudobných recenzíí klikaj sem!

Zdroje: Spotify, Facebook