Recenze: Superman: V každé roční době – Krásný komiks s Mužem z oceli!

Netradiční pohled na nejslavnější komiksovou postavu od prověřeného dua, Jepha Loeba a Tima Salea!

-

Recenze na komiks Superman: V každé roční době

Vážený čtenáři, rád bych Vás pozval ke čtení nové komiksové recenze. V této recenzi se zaměřím na komiks, který se věnuje nejslavnějšímu komiksovému superhrdinovi. A tím není nikdo jiný než Superman. Tento komiks vychází v sérii Legendy DC, kterou u nás vydává nakladatelství CREW a nese jméno Superman: V každé roční době. Stejně jako u komiksové série Legendy Marvel, tak i u této série platí, že zde vychází kvalitní příběhy, které mohou čtenářům nabídnou něco více. Dostali jsme parádní Krizi identity, Návrat Temného rytíře od Franka Millera nebo velkolepé sci-fi Nejtemnější noc. A teď přichází samotný Muž z oceli v retro příbězích, které napsal Jeph Loeb a nakreslil Tim Sale. Já osobně tyto dva komiksové tvůrce miluji a spolu vytvořili několik mistrovských děl. A teď Vám ve své recenzi povím, jestli je Superman: V každé roční době výborný komiks nebo ne?

Superman V každé roční době
Zdroj: CREW

O příběhu komiksu Superman: V každé roční době

Než se stal legendou…
Než se stal ikonou…
Než se stal Mužem zítřka…
…býval Clarkem Kentem, mladíkem vyrovnávajícím se s obrovskou mocí, kterou mu osud nadělil. Ponořte se do úžasného vyprávění o jeho proměně z vesnického balíka v největšího superhrdinu světa. (oficiální text nakladatelství CREW)

Parádní scénář od Jepha Loeba

Mám hodně moc rád scénáře od Jepha Loeba. Četl jsem od něho dost věcí a všechno mi výborně sedlo. Loeb umí udělat velkolepý akční thriller – Ticho, parádní temnou detektivku – Dlouhý Halloween a Temné vítězství, nebo romantický příběh s tragickým koncem – Spider-Man: Smutek. Skvělé zvládá dělat velké mainstreamové komiksy, ale nemá nejmenší problém udělat i civilnější příběhy, které stojí na postavách. A to je případ tohoto komiksu.

Velmi se mi líbí na komiksu Superman: V každé roční době to, že Loeba nezajímá akční stránka a vlastně ho moc ani nezajímá samotný Superman. Reálně se mnohem více soustředí na samotného Clarka než na Supermana. Loeba zajímá, co Superman představuje pro konkrétní postavy, a jak ho ty dané postavy vnímají. A tohle je z mého pohledu hodně osvěžující prvek, jelikož Clark/Superman je sice hlavní postava, kolem kterého se příběh točí, ale zároveň vše podstatné a důležité se dozvídáme z úst někoho jiného. Loeb nám předvádí netradiční pohled na Muže z oceli, a já jsem mu to sežral i s navijákem, jelikož Loeb perfektně pochopil v čem spočívá největší síla Supermana. Není to jeho super síla, není to jeho nezranitelnost, je to jeho lidskost, a víra, že na světě jsou dobří lidé, kteří jednají z nesobeckých důvodů, protože chtějí pomáhat.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: Nechte svět za sebou od Rumaana Alama - Konec světa a sociální satira v jednom!
Superman V každé roční době
Zdroj: CREW

Rozložení příběhu

Když nebudu počítat pár krátkých příběhů na konci, tak je komiks rozdělený na čtyři části. Každá část je pojmenována podle ročního období. Máme zde čtyři různé vypravěče – dva muže a dvě ženy. A jak už jsem naznačil v předchozím odstavci, ani jeden z vypravěčů není Superman. Samotné roční období zde působí i jako jistá metafora, jak vnímat to, co Clark zrovna prožívá. Nechci o tom psát mnoho, jelikož mi to přišlo ze strany Loeba dost fikané. Nicméně o to více jsem si to užil a líbilo se mi, jak je to elegantní řešení.

Úžasná kresba Tima Salea

Miluji kresbu Tima Salea. Sale má hodně specifický styl kresby, který působí lehce retro, ale k tomuhle příběhu pasuje přesně a dodává mu nádhernou poetiku a kouzlo. Komiks má nádherné velké panely, úžasné dvojstránky, které nepotřebují text a dokáží vyprávět daný příběh obrazem. A pak samozřejmě jak je u Salea zvykem, nádherně nakreslené ženské postavy. Sale ženské protagonistky kreslí tak nádherným způsobem, že jsou vždy velmi svůdné, ale mají v sobě jistou křehkost a něžnost. Samotná kresba na mě osobně působí velmi příjemně a rád jsem si prohlížel panely do detailů, i přestože Sale někdy na detaily kašle a snaží se o co největší „záběr panelu“. Určitě musím zmínit úžasnou barevnou paletu, která opět působí krásnou retro stylizací. Díky tomu, že Sale v tomto komiksu nepoužívá tolik černé barvy, tak má komiks nádhernou barevnou paletu, která nechá vyniknout jiné barvy – modrou, červenou, zelenou a žlutou. Nádherně nakreslený komiks.

Superman V každé roční době
Zdroj: CREW

Pár slov na závěr a hodnocení komiksu Superman: V každé roční době

Je mi jasné, že tento komiks nebude pro všechny a ne každému sedne retro stylizace a způsob, jakým se Loeb rozhodl odvyprávět tento komiksový svazek. Nicméně, já jsem si komiks hodně užil, ocenil originálně pojatý příběh, nádhernou kresbu a samozřejmě to, jak je příběh civilní a dojemný. Pokud si chcete přečíst povedený komiks se Supermanem, který se netočí jen kolem akce a bitek, tak je Superman: V každé roční době pro Vás jasná volba.

Hodnocení: 9/10

Děkuji nakladatelství CREW za recenzní výtisk a moc děkuji za spolupráci!!!

Doufám, že se Vám recenze na komiks Superman: V každé roční době líbila. Pokud byste si chtěli přečíst další kvalitní komiksy od DC, tak si dejte Batman: Dvojník  nebo Hodiny posledního soudu , případně  Batman: Tři Jokeři.

Zdroje: Databáze knihCREW

Zdroj titulního obrázku: CREW