Recenze: The Batman – Jak se povedl nový film s Temným rytířem?

-

Recenze na film The Batman

Dámy a pánové, vítejte u nejnovější filmové recenze a tentokrát na film The Batman. V této recenzi si rozebereme nejočekávanější film jara, a tím je samozřejmě nejnovější dobrodružství Temného rytíře, které nese vše říkající název – The Batman!! Na film jsme si museli počkat opravdu hodně moc dlouho. Od přepisování scénářů, výměny představitele hlavního hrdiny (původní plán bylo natočit další film s Benem Affleckem) až po samotné natáčení v době pandemie koronaviru, přes změny dat premiér. To už je naštěstí minulostí. Největší detektiv z komiksového nakladatelství DC Comics dorazí do našich kin 3. března. Já film viděl a na následujících řádcích Vám řeknu, jak moc se film povedl a jestli trailery nelhaly. Teď se pohodlně usaďte a čtetě. Je tady recenze na film The Batman!!

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  THE BATMAN: Kto sa predstavil na konci filmu a čo to znamená pre The Batman 2?
The Batman v kinách

O příběhu filmu

Už dva roky Bruce Wayne (Robert Pattinson) chrání Gotham City jako maskovaný ochránce Batman. Bojuje proti zkorumpovaným úředníkům, mafii a vrahům. V této bitvě mu pomáhá jeho věrný sluha Alfred (Andy Serkis) a poručík James Gordon (Jeffrey Wright). Současnou situaci zhorší příchod sadistického vraha (Paul Dano), který vraždí vlivné gothamské osobnosti a vysílá signál Batmanovi, aby ho zkusil dopadnout dříve, než zabije další osobu. Tato psychologická hra donutí Batmana vyšetřovat mezi členy mafiánských rodin, sestoupit do zločineckého podsvětí Gotham City a uzavírat spojenectví se zločinci. Batman bude muset zapojit všechny své detektivní schopnosti, aby stihl odhalit vraha a zachránil své město před hrozbou, která se něj řítí.

Zaujímavosti a odkazy The Batman

Výborný režisér Matt Reeves

Každý režisér, který točil Batmana, mu vždy dal specifickou vizuální stránku a vlastní rukopis. Tim Burton vsadil na hororovou a gotickou stylizaci, Joel Schumacher na neony a jasné barvy a Christopher Nolan na studený realismus. Režisér Matt Reeves se při tvorbě filmu inspiroval filmy Sedm a Zodiac a díky tomu má film hodně osobitou a nepříjemně temnou vizuální stránku. Osobně mi film, co se týče atmosféry a prostředí, připomněl Jokera (2019) od režiséra Todda Phillipse. A s JokeremThe Batman hodně společného, i když to není na první pohled tak dobře vidět. Reeves se rozhodl pojmout film realisticky, a aby vypadal jako temná detektivka z 90. let. Ubral na komiksové přepálenosti a přidal na civilnosti. A tenhle krok mu vyšel na sto procent.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  THE BATMAN: 5 komiksov, ktoré by ste si mali prečítať pred filmom!

Už od prvních záběru je cítit, že Reeves moc dobře ví, co dělá a jaký příběh chce vyprávět, a co je nejdůležitější, jakého Batmana nám chce dát. Reeves si k tomu přizpůsobil samotný Gotham, záporáky, stylizaci a vyprávění. Film na nic nespěchá a pečlivě buduje a vypraví detektivní příběh. Tento odklon od většiny filmových dobrodružství Batmana je hodně moc sympatický, svěží a do jisté míry originální s ohledem na to, jaké filmy vznikají v superhrdinském žánrů.

Matt Reeves odvedl výbornou práci a díky tomu jeho film skvěle šlape skoro po všech stránkách. Ve filmu je spoustu zajímavě natočených scén, odkazů, velmi stylová a parádně natočená akce a v neposlední řadě má film skvělou atmosféru.

Batman

Přesní herci

Pokaždé, když je obsazen nový herec do role Batmana, tak to vyvolá emoce. Skoro vždy jsou negativní. Potkalo to i Roberta Pattinsona. Pattinson je stále spojován se svou „nejslavnější rolí“, i přestože se ve své herecké kariéře posunul o několik úrovní výše a vybírá si náročné a zajímavé role. Pattinson neměl lehký úkol, ale z mého pohledu se s rolí popral velmi dobře a odvedl parádní výkon. Po fyzické stránce jsem mu to věřil, jako Batman je přesný, jen toho Bruce Waynea zahrál jinak, než jsem si přál.

Zoë Kravitz má velmi dobře napsanou roli, zahrála jí s přehledem a v akčních poloze je suprová. Chemie mezí ní a Pattisonem z mého pohledu fungovala, nicméně mohlo se jít více do hloubky. Velkou radost mi udělal výkon Jeffrey Wrighta, protože jeho James Gordon dostává dost prostoru a výrazných scén. Paul Dano je perfektní a krade si každou scénu pro sebe. Jeho výkon se mi hodně líbil a je v něm něco dost nepříjemného a znepokojivého. Colin Farrell je namaskovaný k nepoznání a je na něm vidět, že si neskutečně užívá svou slizkou roli. Nejvíce mě zklamalo nevyužití Andyho Serkise, který si podle mě zasloužil mnohem více prostoru.

The Batman

Luxusní stylizace a atmosféra

V předchozích odstavcích jsem naznačil, že film má dost specifickou stylizaci. A teď to trochu více rozeberu. Ve filmu je minimum denních scén. Prakticky skoro všechno se odehrává v noci, kdy hodně moc prší a do toho v dáli svítí lehce neony. Místnosti jsou často velmi slabě osvětlené, nemají skoro žádné světlé barvy a celkově je to utápěno v šedé a černé barvě. Celé město je špinavé, nehezké a depresivní. Režisér pak velmi rád využívá červenou barvu – skvěle to funguje ve scénách v baru a v honičce na dálnici nebo při hledání důkazů.

The Batman

Film mi udělal obrovskou radost. Sedla mi stylizace, herci, atmosféra, výborná akce, která je skvěle natočená a vygradovaná. Mám velkou radost, že trailery klamaly dost tělem a spoustu věcí neukázaly či chytrým střihem změnily význam, takže jsem byl v kině několikrát překvapený. Musím pochválit technickou stránku filmu, jenž je opravdu moc hezky udělaná a slouží ve prospěch filmu. Zvuková stránka je impozantní, zvláště ve scéně, kdy Batman startuje svůj Batmobil. Kameraman Greig Fraser odvedl luxusní práci a doslova se mazlí s jednotlivými záběry a scénami. Osobně mi hodně moc sedl soundtrack od Michaela Giacchinoa, protože je všudypřítomný, výrazný a skvěle pasuje k ději filmu.

A teď zápory. Je mi jasné, že pro někoho film bude delší a zbytečně překombinovaný. Moc tomu nepomáhá, že je tady celkem dost postav, které občas zmizí a objeví se až za půl hodiny. Z mé strany přišlo velké zklamaní ve vyobrazení vztahu Bruce a Alfreda, který je zde o dost slabší než v jiných batmanovských filmech. Z velké části za to může to, že Serkis má dost málo prostoru. Další můj velký problém je v samotném vyobrazení Bruce Waynea, jelikož tohle není ten Bruce Wayne, kterého znám z komiksů a filmů – playboy, filantrop, miliardář a muž, který má vždy plán. Chápu, že se Reeves snažil o něco jiného a osvěžujícího oproti tomu, na co jsme zvyklí, ale bohužel to na mě nefungovalo, tak jak bych si přál. Nicméně uznávám význam toho, proč to udělal, tak jak to udělal, a v celkovém kontextu příběhu to má své ospravedlnění.

Batman

Pár slov na závěr a hodnocení filmu The Batman

Jsem z filmu hodně nadšený, jelikož vím, že jsem dostal perfektně natočený film. Mám k němu jisté výhrady, ale jako celek mi hodně sedl. Troufám si tvrdit, že je to jedno z nejpřesnějších vyobrazení Batmana jako detektivní postavy. Už se těším, až to uvidím znovu. A vy na to běžte do kina, jelikož se to hodně povedlo.

Hodnocení: 9/10

Tohle byla naše recenze na film The Batman. Na sociální sítích nám dejte vědět, co na film říkáte a jak moc se Vám to líbilo nebo nelíbilo.

Zdroj titulního obrázku: Warner Bros. Pictures