Retro recenzia: Film Krstný Otec! Drží sa kvalita filmu po rokoch?

-

Ako sa drží film Krstný Otec v dnešnej dobe?

Film Krstný otec počas svojho vydania v roku 1972 dokázal vytvoriť ošiaľ po celom svete. Táto výborne spracovaná dráma na podklady románu od spisovateľa Maria Puza rozprávala príbeh rodiny Corleonovcov, jednej z najväčších rodín organizovaného zločinu New Yorku. Film si zaslúžil cenu akadémie a taktiež sa zapísal do kinematografických análov ako jeden z najlepších počinov v histórii. Film taktiež započal kariéry mnohých talentovaných hercov, ktorí do dnešného dna podávajú vo svojich filmoch veľmi úctyhodné výkony. Ale aké aspekty tvoria film Krstný Otec jedinečným a prečo je film na dnešné pomery stále neporazený? Poďme sa na to pozrieť!

Film Krstný Otec
Zdroj: Paramount Pictures

Definovanie mafiánskych filmov

Film Krstný otec dokázal vďaka svojej výbornej kinematografii a storytellingu definovať žáner mafiánskych filmov. Je to kvôli tomu, že film dokáže pomocou vedľajších a absolútne nepotrebných postáv vyjadrovať myšlienku celkového obrazu, ktorý nám je prezentovaný. Toto môžeme vidieť napríklad hneď pri začiatku filmu, kedy Amerigo Bonasera žiada Vita Corleoneho o pomoc v zabití chlapcov, ktorí zmrzačili jeho dcéru. Práve Amerigo Bonasera je postava, ktorá má poukazovať na hodnoty postavy Vita Corleoneho, presnejšie vernosť jeho priateľov. Tento štýl storytellingu si od vydania krstného otca prebralo mnoho filmov, keďže ide o zaujímavé spracovanie myšlienok filmu.

Hra s tieňmi

Film Krstný otec je veľmi známy svojou hrou s tieňmi počas celého filmu. Film bol taktiež považovaný za veľmi temný vydavateľskou spoločnosťou Paramount, keďže vtedajší Hollywood bol zvyknutý na využívanie nadmerného osvetlenia, čo vytváralo silnú expozíciu. Ale produkčný tím Krstného otca sa rozhodol ísť absolútne iným štýlom, ktorý sa stal pre tento film jedinečný. Táto hra s tieňmi vo filme symbolizuje dvojitú tvár každého z nás. Ak ste počas filmov dávali pozor, tak ste mali možnosť vidieť, že tvár Vita Corleoneho je vždy osvetlená z jednej strany. Postava Sonnyho nie je napríklad nikdy takto osvetlená, čo znázorňuje jeho otvorenosť. Postava protagonistu týchto troch filmov, Michaela Corleoneho, nie je taktiež takto osvetlená, až pokým nestojí pred nemocnicou, v ktorej leží postrelený Vito Corleone. Táto scéna znázorňuje jeho vstup do organizovaného zločinu rodiny Corleonovcov.

Film Krstný Otec
Zdroj: Paramount Pictures

Dynamickosť

Najväčšie čaro Krstného otca spočíva v dynamickosti príbehu. Na začiatku filmu sme predstavený príbehovej línii, ktorá sa zaoberá možnou vojnou rodiny Corleonovcov a Tatagliovcov, pričom celý tento konflikt rozpúta drogový barón – Virgil Sollozo. Po zastrelení Solloza a policajného námestníka nám je otvorená nová dejová línia – možnosť návratu k normálnemu bezstarostného života na Sicílii, kde je Michael Corleone v exile. Ale po výbuchu auta s jeho snúbenicou sa Michael vracia do New Yorku, kde preberá miesto otca rodiny, a začína vojnu voči všetkým rodinám v New Yorku. Práve táto dejová línia vytvorila priestor pre legendárnu scénu počas krstu, ktorá je doposiaľ braná za jednu z najlepších v histórii.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Hrajte o akčnú jazdu s filmom Rýchlo a zbesilo v Londýne! (Súťaž)

Hudba

Legendárnosť tohto snímku podopiera taktiež výborný soundtrack. Skladateľ Nino Rota dokázal vytvoriť doposiaľ jednu z najznámejších kompozícií novej doby. Napríklad taká skladba „Parla Piu Piano“ je doposiaľ spievaná na mnohých operných koncertoch. Taktiež by sa dalo kladne hodnotiť využitie mnohých kompozícií, ktoré môžete počuť počas celého filmu. Ale väčšinou vám bude v ušiach brnieť už vyššie spomínaná skladba.

Film Krstný Otec
Zdroj: Paramount Pictures

Verdikt

Film Krstný otec je doposiaľ jeden z najlepších filmov, ktoré kedy uzreli svetlo sveta. Ide o výborné rozprávanie príbehu, ktoré je oblečené v krásne temnej atmosfére. Film ťahajú legendárni herci, z ktorých si v prvom filme tejto trilógie zaslúži najväčší obdiv Marlon Brando. Práve preto nemôžem filmu poskytnúť nič iné než výborné hodnotenie.

Hodnotenie: 10/10