Syntetické palivo môže zachrániť spaľovacie motory! Počuli ste už o ePalive?

-

Novinky

Syntetické palivo, ktoré zachráni spaľovacie motory!

Napriek stále sa rozmáhajúcej elektrizácii sa klasické spaľovacie motory ešte do dôchodku nepoberajú. Iba ak v ďalekej budúcnosti. Napriek tomu, že nás automobilky a hlavne politici presviedčajú o tom, že je to jediná možná cesta do budúcnosti.

Mnohí uvažujú, ako predĺžiť život spaľovacím motorom. Alebo ešte lepšie: ako zachovať spaľovacie motory. K tomu by mohla pomôcť progresívna technológia, ktorá má znížiť ekologickú záťaž približne na úroveň elektrických áut. Je to vôbec možné a reálne?

Ako zachovať spaľovacie motory pri živote

Namiesto klasických fosílnych palív by to mali zabezpečiť nové syntetické palivá. Majú v budúcnosti nahradiť tie terajšie. Pre Porsche sú syntetické palivá dôležité. Zo všetkých áut, ktoré kedy značka vyrobila, je totiž ešte 70% stále v prevádzke. No a tie si ich majitelia neodložia niekam do vitríny, ale budú chcieť na nich jazdiť čo najdlhšie. Pritom čo najekologickejšie.

Masová elektrifikácia dnes už v takmer všetkých značkách automobilového sveta má svoj dôvod. Riadi to nariadenia a požiadavky na zníženie emisií CO₂. Tento plán má stále niekoľko zásadných trhlín – ľudia budú stále potrebovať priestor, mnoho času a veľa elektrickej energie na dobíjanie svojich vozidiel na baterky. Pritom aj dnešné moderné vozidlá so spaľovacími motormi (vrátane hybridov) budú ešte desiatky rokov tvoriť hlavnú zložku vozidlového parku na celom svete. Naozaj nezmiznú zo dňa na deň napriek tomu, že automobilky oznamujú celostný prechod k elektromobilite.

Porsche skúma ePalivo
Zdroj: porsche.com

Riešením by mohlo byť syntetické palivo. Dokáže udržať vyrovnané hodnoty emisií a dostať sa tak na úroveň prevádzky na elektrinu. Je síce jasné, že v istom bode vývoja dôjde k momentu, keď bude vývoj a výroba spaľovacích motorov a vozidiel založených na tejto technológii drahšia ako batériové autá. Na toto upozornil Detlev von Platen z automobilky Porsche na konferencii TechCrunch.

Vodík nastupuje na scénu

Ale inak, ako by sme čakali. Vodík skúšali nemecké automobilky priamo ako palivo už dávno. Potom sa spolu s japonskými vedcami zamerali na palivové články. V nich vodík vyrába elektrinu a tá poháňa elektromotory. Teraz je vodík v inej úlohe. Mal by slúžiť pri výrobe nového typu syntetického paliva, vyrobeného z vodíka a CO₂. Automobilka Porsche udáva, že toto ePalivo má vlastnosti podobné s kerosinom, naftou a benzínom, ktoré sa vyrábajú z ropy. K jeho výrobe je tiež potrebná energia. No ak by pochádzala z obnoviteľných zdrojov, je tu palivo, ktoré sa po stránke ekologickosti vyrovná elektromobilom.

ePalivo má obrovskú výhodu

Ako uviedol Frank Walliser, viceprezident spoločnosti Porsche pre motoršport a vozidlá GT, na premiére nového modelu 911 GT3, ePalivo sa môže použiť vo všetkých doteraz vyrobených modeloch značky. Čo je dôležité, bez nutnosti úpravy motorov. „Syntetické palivo je veľmi dôležité, umožňuje znížiť emisie CO₂. Emisie sú lepšie ako v súčasnosti tankované palivo, produkujú menej častíc a menej NOₓ. Syntetické paliva majú 8 až 10 zložiek, súčasný benzín ich pritom obsahuje 30 až 40. Ale nie všetky sú vítané, “vysvetľuje Walliser.

Myšlienka na použitie syntetických palív nie je novinkou. Už v roku 1913 získal nemecký profesor Friedrich Bergius patent na skvapalňovanie uhlia. Okrem vyššie popísaných výhod je syntetické palivo bez prímesí a nečistôt a dá sa vyrábať všade, kde sú k dispozícii voda, CO₂ a elektrická energia. Zatiaľ nevýhodou je, že práve tej energie treba veľmi veľa. Preto pre budúcnosť ePaliva je dôležité, aby pochádzali z najčistejších zdrojov. Medzi ne patrí slnečná energia, vietor a rôzne vodné elektrárne.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Toto sú najpočúvanejšie pesničky na Spotify! Vedeli ste, ktoré sú to?
Porsche vyvíja syntetické palivo
Zdroj: porsche.com

Syntetické palivo je pre motory čistejšie

„Nevznikajú pri ňom ďalšie vedľajšie produkty. Až začneme s výrobou, očakávame pokles CO₂ o 85 percent. Z perspektívy Well to wheel (to je celková záťaž, kým sa palivo dostane z ropného vrtu do auta) pôjde o rovnaké množstvo CO₂, ktoré vzniká pri výrobe a používaní elektrického vozidla“, doplnil Walliser.

Koľko a čo za to – zaplatíme viac

Pri položke cena syntetických palív je však zatiaľ stále otáznik. „Spustili sme pilotný program na industrializáciu tejto palivovej technológie, aby bola lacnejšia. No je pravdou, že v porovnaní s fosílnymi palivami je stále ešte výrazne drahá,“ hovorí Detlev von Platen. „Ak to však bude v budúcnosti fungovať, nebudú to pritom iba elektrické či batériové technológie.“

Testovanie syntetického paliva chce automobilka Porsche začať už v roku 2022. Nie je však jediná, ktorá rieši tento problém. Na výskume syntetických palív pracuje napríklad Audi už od roku 2009. Vývoj syntetických palív pritom napríklad aj Aston Martin a McLaren. Je teda predpoklad, že sa syntetických palív dočkáme relatívne čoskoro aj na čerpacích staniciach.

No a čo vy? Ste skôr za elektrinu alebo patríte k fanúšikom klasiky so žblnkajúcim palivom v nádrži?

Zdroj: porsche.com
Zdroj titulného obrázku: porsche.com

Ďalšie novinky

Populárne