Recenze: The Mauritanian – Jodie Foster dokazuje, že na to stále má!

-

Recenze: The Mauritanian – Silný příběh se silnými hereckými výkony

Mohamedou Ould Salahi (Tahar Rahim) byl několik let zadržován a vězněn v detenčním táboře Guantanamo Bay, aniž by proti němu americká vláda vznesla obvinění. Ve svém boji za svobodu našel spojence v právničce Nancy Hollander (Jodie Foster) a její společnici Teri Duncan (Shailene Woodley), vojenský prokurátor Stuart Couch (Benedict Cumberbatch) ale představoval těžkého protivníka………

Soudní drama The Mauritanian pojednává o muži jménem Mohamedou Ould Salahi. Ten byl v letech 2002-2016 bezprávně zadržován v zadržovacím táboře v Gauntanama Bay. Za celou dobu ale nebyla vznesená žádné obvinění. Byl neprávem obviněn z toho, že byl součástí Al-Káidy a podílel se na 11. září. I přesto, že neexistovali něčím podložené důkazy kromě toho, že byl Salahi náhodou v kontaktu s mužem, který byl napojený na Bin Ládina. V Guatanama Bay s ním bylo krutě zacházeno, několik let neviděl svou rodinu a přesto Salahi během 15 let neztratil víru v to, že se časem dostane na svobodu. A tenhle fascinující příběh se právem dočkává filmového zpracování v režii Kevina Macdonalda  a scénářem od celovečerně debutující dvojice Rory Haines/Sohrab Noshirvani.

The Mauritanian
Zdroj: STXfilms

The Mauratanian předvádí souboj dvou právnických živlů- Jodie Foster a Benedicta Cumberbatche

Film stojí na silných hereckých výkonech. Jodie Foster, Benedict Cumberbatch, Shailene Woodley, Zachary Levi a především herecký objev jménem Tahar Rahim. Ten do svého ztvárnění Salahiho dává věrohodné emoce a dokazuje, že tento film dává konečně příležitost prozatím určitě přehlíženému hereckému talentu. Celkově se The Mauritanianovi daří pracovat se svými postavy. Bravurně je vykreslit, prodat veškeré konfrontace mezi nimi a jakmile se do sebe pustí Jodie Foster a Benedict Cumberbatch, čeká nás souboj dvou právnických živlů.

Postava Jodie Foster jménem Nancy Hollander ve filmu představuje , postava Benedicta Cumberbatche jménem Stuart Couch zase zastupuje právnický systém USA. Hollander je kritozována za obhajování člověka, který je obviněn z podílení se na 11. září, přesto ovšem od případu odmítá ustoupit a bojovat za spravedlnost. Couch naopak časem začíná pochybovat nad tím, zda vlastně stojí na té správné straně, přesto k tomuto bodu ale nějaký čas trvá. On i Hollander ale časem zjišťují čím dál tím více informací a nikdy to celé nepůsobí vyloženě nezajímavě.  A mezitím také můžeme vidět, že je Salahi brutálně mučen a psychicky týrán. A ty tyto mučící scény jsou vyobrazené přesně takovým nepříjemným způsobem, kterým by správně být vyobrazené měli.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Filmové tržby #25: Deváté Rychle a zběsile v amerických kinech válí!
The Mauritanian
Zdroj: STXfilms

The Mauritanian a jeho lehké neduhy

Tempově se to určitě vleče, to je fakt. Není to vyloženě film, který by sázel na divácké napětí, jde spíše skutečně jen o právní drama s velice zajímavým příběhem, který je převeden do dost slušné filmové adaptace. Macdonald společně s kameramanem Alwinem H. Kuchlerem výslechy Salahiho zobrazuje ve formátu 4:3, přičemž zde onen tvůrčí záměr tkví nejspíše v tom, aby Salahi skutečně působil v uzavřeném prostoru. A i jinak je to celkově velmi slušně natočené drama, který především krásně pracuje s osvětlením.

To tempo možná ale momenty skutečně drhne příliš. Film trvá přes 2 hodiny. Většinu prostoru místo Salahiho dostává především samotné politikaření a právničina. A většinu momentů se ani nedokáže prodat takovým způsobem, jakým by to bezpochyby šlo. A není to ani chyba herců, ani scénáře. Naopak se při sledování The Maurataniana celkem snadno probere pocit, že to celé šlo prožit ještě o poznání silněji.

The Mauritanian
Zdroj: STXfilms

Silné a dostatečně přesvědčivé

Je to sice film s inspirativním příběhem a především palčivým tématem. Celou dobu se mě ale nezbavil pocit, že Macdonald za kamerou mohl ještě více přitlačit na pilu a dodat skutečné emocionální totálně silnou podívanou. Ve výsledku je to poté celé dojemné jenom proto, že je film podle skutečných událostí. A vlastně ani ne tak kvůli tomu, že by ten film tak emocionálně působil sám o sobě. Především ani v součtu nemá samotný Salahi tolik prostoru, kolik ho mít mohl. Silný herecký výkon Jodie Foster nezakryje to, že ten film mohl být o poznání zajímavější, kdyby se více místo ní zaměřil na samotného Salahiho. Jenomže finále u soudu má právě ten správný emocionální náboj. A pak dojde k závěru, kde jsou využité pravé záběry se skutečným Salahim. Hraje do toho povedená hudba Toma Hodge a vy si uvědomíte, že jste skutečně viděli dost dobré zpracování jednoho z nejsilnějších příběhů 21. století. A je to tak silné, že mu leckteré ty nedostatky vlastně snadno odpustíte. Ale úplně je přesto ignorovat  nebudete.

Je to inspirativní film o síle ducha, neházení všech Arabů do jednoho pytle a skutečně dost povedený soudní drama. Nestane se z toho nová klasika. To samotné rozhodnutí ohledně přepínání z klasického formátu na formát 4:3 je vlastně jediný pořádně kreativní nápad. Jenomže ty silný herecký výkony, působivý převyprávění působivého příběhu a celkově velmi slušná řemeslná stránka svádí k pozitivnímu hodnocení. Minimálně vidět Foster a Cumberbatche v téhle herecké formě nikdy neuškodí………

7,5/10

Líbila se vám naše recenze The Mauritanian? Podobné recenze jako The Mauritanian najdete na tomto odkaze.

Trailer: youtube.com/watch?v=7tmxxzZXLEM