Epický historický seriál Shōgun je potencionálním nástupcem Hry o trůny (Recenze)

-

John Blackthorne (Cosmo Jarvis) je anglický mořeplavec, jehož loď ztroskotala u japonského pobřeží na počátku 17. století. Velmi rychle je zatažen do světa boje o moc, kde se nepřátelský vojevůdce chce stát nejvyšším vojenským diktátorem – šógunem… (synopse)

Shogun jako náhrada Game of Thrones?

Novela Shogun už se jedné adaptace dočkala v podobě minisérie v roce 1980. Dočkala se převážně pozitivních reakcí, přeci jen na ní ovšem tak trochu podepsal zub času. I proto dost možná bylo nevyhnutelné, aby vznikla nová televizní adaptace. Ta je konkrétně dítětem FX a streamovací službu Hulu, které poskytlo screenery pro prvních 8 epizod? Jestli poté většina 10-dílného seriálu naznačuje, je to fakt, že vznikla dost možná jedna z největších seriálových událostí roku.

Sliby o nové Hře o trůny z japonského prostředí vezmou rychle za své. V seriálu nechybí spousta intrik, krve, sex, velkolepé bitvy i spousty kolotočů v rámci zápletky. Hiroyuki Sanada tu jako Yoshii Toranaga předvádí dost možná nejsilnější výkon ve své kariéře, prostoru má v této záležitostí plné politických intrik i strhujících bitev více nežli dost.

Shogun
Zdroj: FX

Jde o seriál, na kterém jsou vidět výrazné produkční hodnoty, ať už v rámci vizuálu, výpravy nebo kostýmů. Seriál se neštítí toho představit více než dost zajímavých postav, nešetří poté skutečně akcí a především brutalitou.

Shogun Jamese Clavella je vnímán jako komplexní kniha, která má 1152 stránek, spousty postav a velkolepé vyprávění. Realizovat takovou knihu rozhodně není lehký oříšek, i bez znalosti knižní předlohy lze poté jasně říci, že minimálně po dobu prvních osmi epizod děj seriálu výtečně drží při sobě, při sledování seriálu se nikdy vyloženě nejeví pocit, že se musela knižní předloha nějak výrazně osekávat a příběhu by se něco zásadního chybělo. Od první epizody se formuje velkolepá a ohromující podívaná, která se neštítí výrazné snahy o vykreslení postav, komplexních vztahů i prostředí a období, ve kterém se seriál odehrává.

Shogun
Zdroj: FX

Seriál se linou motivy o víře, konfrontaci odlišných světů, hodnotách i věrnosti. Po vzoru takové Hry o trůny se tu skutečně vyobrazuje fascinující svět, který by ovšem díky své nevyzpytatelnosti byl tím posledním místem, které by chtěl člověka navštívit, přesto snad jeví pocit, že chce jednoduše více z toho vyprávění a zobrazeného fascinujícího světa plného zajímavých postav. Za pochodu hned několikrát seriál vyvolá zimomriavky, nejsilnější v něm snad není pouze povinná komplikovaná romantická linka. Vším ostatním ovšem Shōgun skutečně dělá maximální možnou radost. Výsledek totiž vyvolává pocit toho nejlepšího možného perfekcionismu.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Netflix zrejme ukáže v druhej sérii seriálu The Witcher hrozný Divoký hon!

Akční a bitevní pasáže zvládnou nejednou ohromit, seriál je silným tématy, historickým zasazením i samotnou zápletkou. Prostředí feudálního Japonska je o to více ohromující, že celé vzniklo v prostředí kanadského Vancouveru. Seriál ohromí výtečnou expozicí, nikdy navíc nevyvolává pocit, že se nějak extra táhne. Je to spektákl, který jasně cílí na dospělé publikum a velkou roli sehrává také vnímání smrti skrze různé kultury. Jde o seriál, který není úplně lehké strávit, jde ovšem o tak těžké sousto, které po spolknutí dodá tu nejlepší možnou satisfakci.

Shogun
Zdroj: FX

Celý seriál má štěstí na režiséry, kteří se projektu chopili. Režisérka nejlepší i nejhorší epizody seriálu Pán prstenů: Prsteny moci, Charlotte Brändström, například u 3. epizody zvládne obstojně navázat na skvělý úvod v podobě prvních dvou epizod, kdy je díky režii Jonathana van Tullekena jasné, že je pilot seriálu Blade Runner 2099 v dobrých rukách. Jde o vynikající práci, která během svých prvních 8 epizod naznačí vysoké kvality, které pravděpodobně nebude postrádat ani dvoudílné finále.

Shōgun závěrem

Shogun je ambiciózní projekt, který naštěstí nezůstal ve svých ambicích utopen. Jde o strhující podívanou, nejen skrze výtečnou výpravu, kostýmy a řemeslnou stránku, ale i skrze komplexní vyprávění plné vtahujících témat. Jde o skvělou práci, která si jistě zaslouží tu největší možnou pozornost. Už na začátku roku 2024 jde totiž o jasného kandidáta na jeden ze seriálů roku….

Verdikt: 9 z 10

Zdroj titulního obrázku: FX