Skladateľ Matúš Široký
Všetci milujeme filmy a videohry. Práve tieto dva aspekty dnešnej kultúry ju obohacujú už dlhé roky. Ale čo tvorí film filmom a hru hrou? Obidva tieto výtvory majú jednu vec spoločnú a tou je hudba. Sprievodná hudba totižto tvorí atmosféru týchto počinov, čo zvyšuje potenciál úspešnosti každej scény. Práve preto sme si pre vás priniesli rozhovor so skladateľom Matúšom Širokým, ktorý stojí za hudbou v kultovej hre Mafia 2 a mnoho ďalších filmových a televíznych. Kto je tým pádom Matúš Široký a ako vyzerá práca skladateľa? To sa dozviete v dnešnom rozhovore. Prajeme príjemné čítanie.

Zdravím vás, Matúš! Sme nesmierne radi, že ste prijali našu ponuku o rozhovor, a tak by som sa na úvod rád opýtal, ako sa máte?
Ďakujem za opýtanie. V rámci možností sa mám fajn, aj keď teraz vďaka koronavírusu všetci prežívame asi najkomplikovanejšie obdobie, ktoré moja generácia a myslím, že aj generácia mojich rodičov ešte nezažila.
Predtým, než sa dostaneme k vašej kariére, ktorá je viac než obdivuhodná, by som sa vás chcel opýtať na váš projekt, v ktorom pretvárate slovenské ľudovky do krásnych fantasy diel. Ako vznikol tento nápad?
Nápad vznikol niekoľko rokov dozadu, ale k realizácii som sa dostal až počas tejto pandémie, keďže sa stopli skoro všetky moje projekty a zrazu bol čas aj na vlastné veci. Ale zatiaľ sa mi podarilo spracovať len 3 ľudovky a ďaľšie dve mám rozpracované, takže to nie je žiadna sláva. 🙂 Mne sa veľmi páči ako bol zaranžovaný s orchestrom Čechomor a chcel som v tom duchu spracovať aj známe slovenské ľudovky. K tomu som pridal ešte modernejšie prvky, aké mám rád a vzniklo to, čo vzniklo. Ale je to experiment, ktorý má neistú budúcnosť. Veľmi ma to bavilo. 🙂
Vaše diela sme mohli počuť vo filmoch ako sú Kandidát, Amnestie alebo v kultovej hre – Mafia 2. Ako sa vám na týchto projektoch pracovalo?
Kandidát bol prvý celovečerný film, kde som komponoval hudbu. Producent Maroš Hečko a režisér Jonáš Karásek mi dali dosť veľkú voľnosť, takže spolupráca bola skvelá a film na slovenské pomery úspešný. Amnestie boli komplikovanejšie, lebo sme dlho hľadali hudbu, ktorá by tam naozaj pasovala. Snáď sa nám to aj s Jozefom Luptákom podarilo. Dostali sme nomináciu na Českého lva a aj Slnko v sieti, takže je tam predpoklad, že to nebolo úplne márne. :] Mafia 2 bola náročnejsia v tom, že hudba vznikala a menila sa približne dva roky. čo je veľmi dlhá doba na to, aby vývojárom nezačala liezť na nervy. Ale práca bola skvelá a dosť som sa na tomto projekte aj so spoluskladateľom Adamom Kurucom naučil. Ako veľký bonus bolo nahrávanie orchestra v Prahe. To bol fantastický zážitok.

Ktorý projekt bol pre vás najťažší v podobe skladania príslušnej hudby?
Toto sa ťažko odhaduje, ale asi Mafia 2.
Budeme vašu tvorbu môcť počuť v najbližšej dobe v nejakom filme/televíznom počine?
Momentálne TV Markíza vysiela tretiu sériu seriálu Sestričky, kde som autorom hudby. Ale viacero filmových projektov bolo odložených, takže čakám, kým sa dostanú do fázy, kedy bude možné už komponovať hudbu.
Ako ste sa k filmovej hudbe dostali?
V roku 2012 som sa spoznal s Marošom Hečkom, s ktorým sme produkovali najskôr pesničky a krátko na to začal realizovať film Kandidát, kde ma oslovil ako skladateľa. Bola to taká zhoda náhod a hudobne sme si skvele sadli.
Aká je najťažšia vec na práci skladateľa?
To je veľmi individuálne. V úplnom základe je ťažké sa na Slovensku ako skladateľ vôbec uživiť. Mne sa to zatiaľ darí, ale robím všetko možné od videohier, filmov, seriálov až po reklamu a to nielen pre slovenský trh. A pri samotnej práci je pre mňa niekedy dosť tažké preladiť sa napríklad na romantický hudobný motív, keď človek pred tým rieši problémy a situácie svojich detí, ktoré donášajú zo školy a škôlky. To hovorím hlavne za seba, keďže žijem rodinne. 🙂 Našťastie, môj je čas flexibilný, ale termíny musím stíhať.

Máte vytýčené nejaké ciele, ktoré by ste chceli v tejto dekáde splniť?
Nejaké ciele mám, ale ten veľký v rámci mojej profesie je veľmi krehký, takže budem o ňom informovať až vtedy, keď sa podarí. :]
Mali by ste nejaké rady pre každého, kto sa snaží dostať do sféry skladateľstva?
Asi len toľko, že možnosti sú takmer neobmedzené a dnes sa vďaka technológiám dá za relatívne málo peňazí komponovať top kvalita, takže kedykoľvek môže niekto úplne neznámy prísť s niečím fantastickým. Samozrejme, vďaka tomu sa aj posúva latka, lebo hudby je tým pádom neskutočné kvantum.
A posledná otázka, aký je váš obľúbený hudobný skladateľ?
Je ich nespočetné kvantum, tak napíšem len prvých desať, čo mi napadne: John Powell, John Williams, Ennio Morricone, Ryan Taubert, Harry Gregson Williams, Hans Zimmer, Floex, Dario Marianelli, Daniel Pemberton, Thomas Bergersen
Ďakujeme Matúšovi za rozhovor. Verím, že bol aj pre vás takisto zaujímavý ako pre nás. Čo nové ste sa dozvedeli z prostredia hudobnej tvorby?
Zdroj titulného obrázka: Facebook/Matus Siroky