Recenzia: Squid Game – Nový fenomén Netflixu!

-

Recenzia na fenomén menom Squid Game!

Je to už pár dní čo najväčšia streamovacia platforma na svete uviedla juhokórejský seriál Squid Game. Tvorca projektu Dong-hyeok Hwang mal scenár k seriálu hotový už dekádu dozadu. No cez 10 rokov ho kórejské a zahraničné štúdia odmietali. Potom však prišiel Netflix a pomohol seriál zafinancovať. Tomu sa investícia náramne vyplatila. Kritici nešetria chválou a na všetkých hodnotiacich portáloch dostáva seriál vysoké hodnotenia. Toto je naša recenzia seriálu Squid Game!

Squid Game nazbieral obrovské množstvo fanúšikov po celom svete a má nabehnuté stať sa najsledovanejším projektom na Netflixe vôbec. Internet je plný memečiek, fanúšikovských skupín a rozborov, ktoré sú so seriálom prepojené. Je to skrátka nový fenomén, ktorý sme tu nemali od La Casa De Papel. Čo hovoríme na Squid Game my? Dozviete sa v najbližších riadkoch. Pozor obsahujú menšie spoilery!

Squid Game
Zdroj: Netflix

Úvod do deja

Rozvedený otec Ki-Hun sa potáca životom na hranici chudoby. Nebyť jeho mamy, bol by dávno na ulici. Svoj utrápený život sa snaží vykúpiť stávkami na dostihy, ale nedarí sa a naopak mu to prinesie ešte väčšie problémy. Následne však narazí na človeka, ktorý mu povie, že si hraním detských hier môže zarobiť poriadny balík peňazí. Ki-Hun nakoniec privolí a zverí svoj osud podivnej organizácií, ktorá ho privezie na tajuplný ostrov. Zobúdza sa uprostred veľkej miestnosti spolu s ďalšími účastníkmi hier. Už na začiatku prvej hry účastníci zistia, že porušenie pravidiel znamená smrť a nastáva tak boj o holý život.

Hry

Prvé, za čo musím dať seriálu obrovské plus je vykreslenie prostredia v ktorom sa hry odohrávajú. Človek sa o fungovaní organizácie a prostredia v ktorom sa súťaží dozvedá stále niečo nové. Pritom je to odhaľovanie postupné a najväčšie tromfy si tvorcovia nechávajú až na koniec, aby diváka udržali v napätí. To sa im darí nadmieru. Samotné hry sú jednoduchého charakteru. Určite netreba čakať spletitosť najrôznejších logických úloh.

Tu však treba opäť vyzdvihnúť showrunnerov, ktorí dokázali tento jednoduchý koncept hier natoľko zatraktívniť, až som nemohol odtrhnúť oči od obrazovky. Bizarné prostredie spojené s časovým limitom a hrozba okamžitej smrti pri nezdare prinieslo tú správnu dávku adrenalínu. To všetko doplnené o charakterové črty a interakcie samotných hráčov medzi sebou, ktoré dodali obrovskú dávku emócií.

squid game
Zdroj: Netflix

Postavy

Práve postavy a ich vzájomné interagovanie je hlavným ťahúňom seriálu. Na začiatku by človek čakal, že sa dej sústredí iba na zadlženého otca a jeho cestu týmto divným prostredím. Avšak k milému prekvapeniu nám seriál predstavil aj kopu ďalších charakterov s ktorými sme viac či menej sympatizovali. Najmä nás do posledného momentu zaujímal ich osud. Ako sa hry blížili ku koncu, sa postavy medzi sebou viac a viac zbližovali a poodhaľovali svoju minulosť. Čo divákovi dávalo priestor na lepšie pochopenie ich správania. No ku koncu sa aj hry stávali osobnejšie a ak chcel niekto prejsť do ďalšieho kola, musel veľakrát zradiť osobu, ku ktorej si vytvoril puto. V tomto ohľade bolo zaujímavé sledovať, kto sa ako v rozhodujúci okamžik zachová.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Páčilo sa vám La Casa de Papel? Pozrite si seriál Vis a Vis!

Gradácia deja

Filmov a seriálov, kde sa partia boháčov baví na boj o prežitie chudobnej spodiny sme tu už mali mnoho. Squid Game však tento koncept povýšil a myslím, že naplno ukázal a rozobral prostredie v ktorom je človek ochotný spraviť všetko, len aby získal peniaze alebo si udržal svoj vlastný život. V kombinácií s nepredvídateľnosťou sa tomuto seriálu podarilo za každým držať diváka v napätí. Nikto si totiž nemohol byť istý, či zrovna jeho obľúbená postava prežije.

Squid Game zaujímavé fakty
Zdroj: Netflix

Negatíva

Sú nejaké vôbec? Áno ale len malé. Čo sa týka záverečnej epizódy, tak sa mi zdá, že tvorcovia ju až príliš natiahli. Najmä posledné minúty sa robí pôda pre prípadné pokračovanie, ktoré podľa mňa nie je potrebné. Určite by sa lepšie mohlo vynaložiť s  dejovou linkou detektíva, ktorý pátral po svojom stratenom bratovi. Scény s ním boli vždy príjemným oživením, avšak koniec zanechal vo mne pocit, že sa z toho dalo vyťažiť viac a práve tu mohol vzniknúť prípadný setup na pokračovanie alebo spin-off. Ďalej môžeme poukázať na menšie logické nezrovnalosti a scenáristické barličky, ktoré však absolútne nekazia dojem z celkového zážitku a podobné (ak nie väčší počet) majú aj hollywoodske seriály.

Celkový dojem

Seriál som si stihol pozrieť za dva dni. Ak by nebolo iných povinností bol by to iba deň. Už len to svedčí o tom, ako moc ma tento projekt bavil. To napätie a krásne vystavaný príbeh jednotlivých postáv jednoducho udrží diváka pri notebooku. Ani na moment som sa nenudil. Po Parazitovi má Južná Kórea ďalší skvost. No nie len to. Už teraz je jasné, že zo Squid Game sa stane kultová záležitosť a jeho vplyv presiakne do ďalších odvetví. Určite sa nám týmto ukázalo, že to chce viac príležitostí dávať šancu projektom mimo Hollywoodu a Európy. Aj odtiaľ môžu totiž prísť zaujímaví tvorcovia s vynikajúcimi nápadmi na spracovanie. Celkovo dávam seriálu 9/10 a teším sa, čím novým nás Netflix opäť prekvapí.

Ako sa vám páčil seriál? Ak ste ho ešte nevideli, plánujete si ho pozrieť? Ktorú postavu ste mali najradšej? Páčila sa vám naša recenzia na Squid Game? Dajte vedieť v komentároch!

Zdroj titulného obrázka: Netlfix