Recenzia na film Mank – David Fincher opäť točil pre seba
Režisér David Fincher. Jeden z najlepších režisérov všetkých čias. Pôvodne trikár na zavŕšení pôvodnej trilógie Star Wars a bez filmové vzdelania nám priniesom neobyčajné filmové zážitky. Votrelec ³ (1992), SE7EN (1995), Hra (1997), Fight Club (1999), Úkryt (2002), Zodiac (2007), Podivný prípad Benjamina Buttona (2008), Sociálna sieť (2010), Muži, ktorí nenávidia ženy (2011), Stratené dievča (2014). Jeho pestrá filmografia sa vyznačuje surovým, ale precíznym vizuálom a neobyčajným využitím kamery. Už v roku 2013 odštartoval spoluprácu so streamovacou službou Netflix jedným z ich najväčších hitov – House of Cards (2013). Neskôr pokračoval vo svojej historickej sonde kriminalistikou, ktorú započal Zodiacom a to seriálom MINDHUNTER (2017). Teraz nám priniesol svoj prvý filmový počin pre Netflix! Toto je recenzia na novinku Davida Finchera – MANK!
Film Mank (2020) rozpráva príbeh Hermana Mankiewiecza, hollywoodskeho scenáristu, ktorého za jeho extravaganciu a alkoholizmus nenávidí polovica veľkých štúdií. Ale práve jeho si vybral vtedy 25-ročný Orson Welles. Hviezda rozhlasových a divadelných hier. Spolu s podpisom exkluzívnej zmluvy so štúdio RKO 281 dostal na tú dobu neobvyklú tvorivú slobodu so štedrým rozpočtom. S Mankom sa v podaní skvelého a prirodzeného Garryho Oldmana stretávame v zúboženom stave a na vrchole svojho alkoholizmu, uprostred ničoho, kde mu Orson Welles vytvoril priestor na písanie. Prostredníctvom spomienok sa vraciame do uponáhľaného Hollywoodu tridsiatych rokov 20. storočia uprostred Veľkej hospodárskej krízy. Tam nám Fincher prezentuje politickú, sociálnu a aj súkromnú situáciu, v ktorej sa Hollywood vtedy nachádzal.
Fincherova réžia previazaná s Fincherovým scenárom
Scenáristom toho filmu o scenáristovi (toto slovné spojenie si dám patentovať) je samotný otec Davida Finchera – Jack Fincher. Ten scenár pre tento film napísal už na počiatku 90. rokov, ale keďže už vtedy sa plánovalo, že bude čiernobiely, tak ho nikto nechcel zafinancovať. Jack Fincher sa síce realizácie svojho scenáru svojím synom nedožil, ale som si istý, že by bol pyšný.
Fincher (ako je už zvykom) veľmi múdro pracuje s médiom a strihom. Vedie diváka od filmovej súčasnosti do minulosti, neskôr ho vráti naspäť. Pôsobí to zmätene. A potom behom jedného jednoduchého dialógu divákom nepoznajúcim Občana Kanea vysvetlí, že je to zámer scenáristu vzdávajúcemu poctu tomuto filmovému míľniku. A podobných hier s divákom je tam hneď niekoľko. Osobne ma dosť prekvapila politická zaangažovanosť filmu. Neviem, či došlo v priebehu rokov k prepisovaniu, ale aj napriek zasadeniu do 30. rokov minulého storočia, tak je film veľmi aktuálny. Zároveň tak silnú tému, akou je alkoholizmus, ktorú by sme vzhľadom na Mankiewicza prvoplánovo čakali, Fincher odsúva na vedľajšiu koľaj a venuje sa naplno svojmu zámeru.
Mali by ste si Manka na Netflixe pustiť? Určite nie je Mank pre každého. Dovolím si citovať jedného z producentov Manka – Erica Rotha: „Fincherovi sa podarilo dokonale napodobiť čiernobiely vzhľad a atmosféru filmov z 30. rokov, len je škoda, že to uvidí dohromady šesť ľudí“. Možno práve ja patrím k týmto symbolickým šiestim ľudom, ale mňa Mank dostal a dávam si ho aktuálne do čela najlepších filmov roku 2020. Iste vo filmografii Davida Finchera ide o výraznú žánrovú odbočku, ale tá precíznosť, s ktorou Mank vystupuje, je jednoznačne „fincherovská“ a som rád, že si natočil nielen pre seba, ale aj pre svojho otca. Ak ste fanúšikom Finchera alebo keď si chcete pozrieť sondu do Hollywoodu 30. rokov, tak neváhajte!
9/10
Zaujímavosť k pivu 1: Mank bol natáčaný priamo monochrómovými kamerami RED Digital. Tým pádom neexistuje žiadna farebná verzia filmu.
Zaujímavosť k pivu 2: Oficiálny plagát k filmu má na svedomí mladá maliarka ázijského pôvodu Anna Park.
Už ste videli Manka na Netflixe? Presvedčila vás recenzia, aby ste pozreli film Mank, kde vás David Finchcer prevedie Hollywoodom 30. rokov?