Recenze: Rozhněvaný muž aneb Guy Ritchie nepolevil!

-

Rozhněvaný muž je další povedenou záležitostí od Guye Ritchieho

Chladný a záhadný H (Jason Statham) pracuje ve společnosti, která se zabývá kamiony, které každý týden převáží stovky milionů dolarů po Los Angeles. I díky tomu se tyhle kamiony pravidelně stávají obětí loupeží. Jenomže lupiči nepočítají s tím, že kamiony hlídá právě H…

Guy Ritchie ušel od svého debutu Sbal prachy a vypadni dlouhou cestu. Už při svém debutu navíc objevil Jasona Stathama. Ritchie Stathama objevil doslova na ulici a asi nikdo nečekal, že objevil budoucí hvězdu akčního žánru. Statham sice za svou první filmovou roli dostal pouhých 5000 liber, za druhý Ritchieho film s názvem Podfu(c)k už nicméně dostal liber 15 000. Časem se ovšem Statham začal objevovat i v jiných filmech a s Ritchiem naposledy spolupracoval v roce 2005 u filmu Revolver.

Následně oba ušli dlouhou cestu: Ritchie režíroval oba díly Sherlocka Holmese s Robertem Downey. Jr nebo Aladina, Statham se poté stal hvězdou sérií Kurýr, Expendables, Mechanik zabiják a dokonce i Rychle a zběsile. Po dlouhých 15 letech ovšem dorazil další film, kdy se Ritchie jako režisér a Statham jako herec opět střetávají – Rozhněvaný muž!

Akční zaměnitelné béčko?

Wrath of Men
Zdroj: au.news.yahoo.com

Rozhněvaný muž je předělávkou francouzského akčňáku Krvavý prachy z roku 2004, dle různých informací je ovšem předělávkou velmi volnou. Rozhodně by ovšem divák od Rozhněvaného muže neměl čekat klasickou Stathamovku. Neměl by ani očekávat klasický styl Guye Ritchieho. Rozhněvaný muž je serióznější film než většina Ritchieho tvorby, ubírá se kromě humoru i na proslulé hyperaktivitě jeho filmů (což ovšem automaticky neznamená, že by Rozhněvaný muž nebyl velmi živelný film) a přesto se v tom ten Ritchie dá velmi snadno najít. A to z mnoha důvodů.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: Indiana Jones a nástroj osudu - Jak se povedl návrat legendárního archeologa?

Na Rozhněvaného muže bude spoustu diváků z ukázek nahlížet jako na zaměnitelný akční film. Jenže v tomhle ohledu se nachází milé překvapení. Nebál bych se totiž scénář trojice Ritchie/Ivan Atkinson/Marn Davies označit za neskutečně povedený. Celý film je rozdělen na několik kapitol, které nejsou vyprávěné v chronologickém pořadí. V závěru poté do sebe vše dokonale zapadne a slepená mozaika dohromady vytváří skvělý akční film o pomstě, který má k zaměnitelné akční žánrovce skutečně daleko.

Skvělé obsazení

Wrath of Men
Zdroj: comingsoon.net

Jason Statham nadále zůstává věrohodným akčním hrdinou, které člověk od pohledu věří, že je schopná pobít mnoho nepřátel. Přesto je jeho postava mnohem komplexnější a zajímavější než ve většině zaměnitelných Stathamovek. Statham navíc opravdu dobře hraje a předvádí dost možná nejlepší herecký výkon ve své kariéře.

Jenomže zajímavý je i zbytek obsazení. Holt McCallany i Josh Hartnett dostávají výrazné úlohy, Andy Garcia se po delší době dočkává zajímavé úlohy a i záporáci rozhodně nejsou nezajímaví. Největším překvapením je Scott Eastwood, který je na první pohled nepravděpodobný kandidát na záporáka, přesto je ve své záporné roli překvapivě naprosto nejen věrohodný, ale i vyloženě výborný a velmi snadno ukáže, že rozhodně není protekčním synkem legendárního Clinta.

Rozhněvaný muž je poctivá řemeslná práce

Wrath of Man
Zdroj: cnn.com

Rozhněvaný muž je především skutečně povedený akční film v tom nejlepším slova smyslu. Má naprosto úžasné akční scény a to především samotné finále. V samotném závěru se rozjedou neskutečná akční jatka, kdy je to celé stylové, přehledné a nápadité. Ritchie předvádí nejlepší akční scény ve své kariéře a je radost na ně pohledět.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Seriál Tiger King sa dočkal novej epizody! Aké novinky sme sa dozvedeli?

Ritchie zároveň celý film natáčí s pevnou rukou a má štěstí i na své spolupracovníky. Kameraman Alan Stewart odvádí velmi dobrou práci a jeho kamerové přelety jednoduše stojí za to, jeho dvorní střihač James Herbert celý film bravurně skládá dohromady a při střihu je vidět výrazná nápaditost a i hudba Christophera Bensteada dělá hodně. Film velmi pravděpodobně nebyl kdovíjak drahý a přesto působí neskutečně velkolepým způsobem. Z bankovních loupeží dokázal Ritchie vytřískat asi tolik jako Michael Mann u Nelítostného souboje a po vzoru Mannovy akční klasiky se do jisté míry daří filmu též držet lidského faktoru a bankovním lupičům dodat duši.

Rozhněvaný muž závěrem

Velmi snadno se dá do Rozhněvaného muže rýpat. Možná mu tak trochu dělá problém pendlování mezi ryzím akčním filmem, filmem o pomstě a kriminálním dramatem. Dost možná zamrzí, že je na poměry Ritchieho filmů vlastně Rozhněvaný muž až příliš klidná záležitost. Jenomže pořád je natočené tak výtečným způsobem, že se na všechny ty výtky snadno zapomene. Rozhněvaný muž bude pravděpodobně na konci roku patřit mezi nejlepší akční filmy roku a Guy Ritchie natočil další bravurní záležitost a ukázal, že je aktuálně ve skvělé formě.

Už příští rok bychom se přitom měli dočkat dalšího filmu, kde Ritchie a Statham spojí síly a to špionážního filmu Five Eyes. Ukáže Ritchie za rok, že je skutečně škoda, že se nikdy nechopil bondovky? To do jisté míry naznačuje už samotný Rozhněvaný muž. Ten má k zaměnitelné akční jednohubce skutečně daleko především i proto, že tak skvěle zpracovaná záležitost nejspíše neomrzí ani po druhém zhlédnutí.

Zdroj titulního obrázku: wall.alphacoders.com