Automobilka Opel odhalila úplne novú šiestu generáciu modelu Astra
Úspešný príbeh bestselleru značky Opel sa začal pred 30 rokmi potomkom legendárneho modelu Kadett. S úplne novou Astrou teraz nemecký výrobca otvára ďalšiu kapitolu: prvýkrát je kompaktný model triedy k dispozícii s elektrickým pohonom.
Novinka príde tento rok na trh ako športový päťdverový automobil s nízko posadenou karosériou a s väčším vnútorným priestorom, ako ponúkal jeho predchodca. S dĺžkou 4 374 mm a šírkou 1 860 mm zapadá presne doprostred kompaktného segmentu.
Nový Opel Astra je vyjadrením dizajnu značky
Dynamický ako nikdy predtým, s čistými, napnutými povrchmi, zbavený nadbytočných prvkov a s novou tvárou značky – Opel Vizor. S prichádzajúcou generáciou kompaktnej triedy Opel ukazuje, že Astra je pripravená definovať novú éru.
Napriek značne predĺženému rázvoru s hodnotou 2 675 mm (+ 13 mm) je nový model Opel Astra vďaka mimoriadne krátkemu prednému previsu len o 4,0 mm dlhší ako predchodca. Praktický batožinový priestor nového modelu Astra má využiteľný objem 422 litrov s nastaviteľnou podlahou a ponúka vodičovi a štyrom cestujúcim dostatok priestoru.
Opel ponúkne novú model Astra aj ako plug-in hybrid s dvoma úrovňami výkonu. Samozrejme existujú aj verzie s mimoriadne úspornými benzínovými a naftovými motormi. Spájajú sa so šesťstupňovou manuálnou a osemstupňovou automatickou prevodovkou so znížením trením.
Najmodernejšie svetlomety Intelli-Lux
Novu generácia navrhli a vyvinuli v sídle spoločnosti Opel v Rüsselsheime, kde sa na jeseň tohto roku začne aj jej výroba. Podobne ako predchodca z roku 2015, prináša prichádzajúca novinka do kompaktnej triedy inovácie, ktoré boli súčasťou len vozidiel vyšších tried. Napríklad Astra dokáže zmeniť noc na deň: najnovší vývoj adaptívneho svetla Intelli-Lux LED® Pixel so 168 LED svietiacimi prvkami pochádza priamo z vlajkovej lode spoločnosti Opel Insignia. Je na čele v kompaktnom a stredne veľkom segmente.
V interiéri veľký posun
Vo vnútri auta nastal skok v čase. Plne digitálny panel Pure Panel odsunul analógové prístroje do histórie. Nové rozhranie medzi človekom a strojom (HMI) prinieslo sviežu a modernú grafiku. Všetci cestujúci môžu ovládať novú Astru intuitívne prostredníctvom extra-širokouhlého dotykového displeja rovnako ako v mobilnom telefóne. Dizajnéri a konštruktéri dbali, aby vodič mal všetky potrebné informácie, ale aby ho nezaťažovali zbytočné údaje alebo funkcie. Kľúčové nastavenia ako napríklad ovládanie klimatizácie, sa stále dajú ovládať fyzickými prepínačmi a tlačidlami.
Typickým znakom modelov Opel je vynikajúci komfort sedenia. Predné sedadlá vyvinuté vo vlastnej réžii majú certifikát AGR (Aktion Gesunder Rücken eV). Svojou príkladnou ergonómiou sú mimoriadne pohodlné, najmä na dlhých cestách. Vodiča podporujú najmodernejšie asistenčné systémy od head-up displeja cez poloautomatický asistenčný systém Intelli-Drive 2.0 až po 360-stupňovú kameru Intelli-Vision.
Nová interpretácia odvážnej a čistej filozofie dizajnu značky Opel
Nový model Astra je po SUV modeloch Mokka, Crossland a Grandland prvým hatchbackom značky Opel, ktorý prináša čistú filozofiu dizajnu. Opel Vizor (nová tvár značky, ktorá sa prvýkrát objavila na modeli Mokka ako dizajnový prvok v strede prednej časti) sleduje dizajn, kde sa zvislé a vodorovné línie kapoty v tvare krídla a grafika nad dennými svetlami v strede pretínajú so znakom Opel Blitz. Nový model Astra tak vyzerá ešte širšie, pričom Vizor bezproblémovo integruje technológie, napríklad ultratenké svetlomety Intelli-Lux LED® a predná kamera systému Intelli-Vision. Pri pohľade zboku vyzerá Astra novej generácie obzvlášť dynamicky a to aj vďaka výraznému sklonu C-stĺpika vpred.
Vzadu je centrálne umiestnený znak blesku „Blitz“, vertikálne orientované a vysoko umiestnené brzdové svetlá a zadné svetlá s úspornou LED technológiou (rovnako aj všetko vonkajšie osvetlenie). Znak blesku sa využíva ako západka dverí batožinového priestoru z najmodernejšieho kompozitného materiálu. Preto je ľahká a pevná. Tento materiál umožňuje aj precízne vyhotovenie dizajnových detailov, ako sú mimoriadne štíhle zadné svetlá.
Digitálny kokpit novej generácie Pure Panel
Povestná precíznosť je tiež v interiéri. V ňom dominuje ďalšia generácia zobrazovacieho systému Pure Panel, prvýkrát predstavená na modeli Mokka. Širokouhlý digitálny kokpit (môže byť plne presklenený) je vybavený dvoma 10-palcovými horizontálne orientovanými displejmi spolu s výduchmi klimatizácie vodiča. Má vrstvu, ktorá bráni pred odrazmi v čelnom skle. Preto sa obrazovky zaobídu bez krytu.
Pure Panel dosahuje optimálnu rovnováhu medzi digitalizáciou zbavenou dráždivých vizuálnych podnetov a intuitívnym ovládaním vďaka fyzickým ovládačom obmedzeným na minimum. Multimediálny informačný systém s vysokou mierou konektivity služieb sa dá ovládať pomocou prirodzenej reči hlasovým ovládaním, alebo dotykovo. Všetky modely majú štandardne možnosť bezdrôtového pripojenia kompatibilných mobilných telefónov cez rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.
Dynamická a vyvážené jazdné vlastnosti
Nový model Opel Astra využíva tretiu generáciu vysoko flexibilnej multi-energetickej platformy EMP2. Od začiatku vývoja vznikala aj s DNA značky Opel. Preto sú jej jazdné vlastnosti harmonické aj dynamické. Zároveň je nový model, ako každé vozidlo značky Opel, „Autobahnproof“. Povedané inak – rýchlosť na diaľnici bola hlavným cieľom vývoja.
Riadenie a bočnú tuhosť podvozku zabezpečuje zavesenie so vzperami McPherson vpredu a pružná priečka vzadu. Vďaka tomu má auto výborné vlastnosti počas zatáčania (vďaka tlmeniu pohybu vo zvislom aj vodorovnom smere). Pri brzdení má nový model vysokú brzdnú účinnosť a zostáva vysoko stabilný v zákrutách aj v priamom smere. Torzná tuhosť novej Astry je o 14 percent vyššia ako u predchodcu.
Pokročilé asistenčné systémy
Nový model Opel Astra obsahuje architektúru s najmodernejšími automatizovanými asistenčnými systémami vodiča. Okrem multifunkčnej kamery v čelnom skle má aj štyri ďalšie kamery (jedna na prednej strane, jedna vzadu a po jednej na každej strane), päť radarových snímačov (jeden vpredu a jeden na každom rohu) a tiež ultrazvukové snímače vpredu a vzadu.
Rozšíriť rozsah kamier a radarov umožňuje vzájomné prepojenie v systéme Intelli-Disk 2.0, čo umožňuje systému prispôsobiť rýchlosť v zákrutách, vydať odporúčania pre povolenú rýchlosť a urobiť aj poloautomatické zmeny jazdného pruhu. Detekcia chýbajúcich rúk na volante zaisťuje, že vodič sa bude stále venovať riadeniu.
Medzi prvky, ktoré tvoria súčasť systému Intelli-Drive 1.0 patria výstraha pred dopravou vzadu, širokouhlý detekčný rozsah snímania mŕtveho uhla a aktívne sledovanie polohy v rámci jazdného pruhu, ktoré udržuje vozidlo v strede jazdného pruhu. Dlhý zoznam automatizovaných systémov pre podporu riadenia zahŕňa aj adaptívny tempomat, ktorý upravuje rýchlosť sledovaním vozidla idúceho vpredu a v prípade potreby dokáže zabrzdiť až do úplného zastavenia. S automatickou prevodovkou sa jazda vďaka systému „Stop & Go” automaticky obnoví. Veľký head-up displej a kamerový a radarový systém Intelli-Vision sa stará o jednoduchšie parkovanie.
Nový Opel Astra má prémiové svetlomety Intelli-Lux Pixel Light®
Predchádzajúci model zohral v roku 2015 priekopnícku úlohu pri zavedení adaptívneho maticového osvetlenia. Nová generácia prináša do segmentu kompaktných vozidiel prvýkrát najnovší vývojový stupeň v oblasti osvetlenia – Intelli-Lux LED® Pixel Light. Najmodernejšia technológia je k dispozícii pre vlajkové lode automobilky Opel ako SUV Grandland a Insignia. Obsahuje celkovo 168 segmentov LED – 84 v každom ultratenkom svetlomete. Diaľkové svetlo sa plynulo nastavuje v milisekundách bez oslnenia ostatných účastníkov cestnej premávky. Blížiace sa alebo predchádzajúce vozidlá sú presne vystrihnuté z osvetlenia, pričom sa smer a dosah svetla líši podľa situácie jazdy a okolia.
Najlepšie ergonomické sedadlá
Ergonomické sedadlá Opel AGR sa tešia vysoko oceňovanej povesti. Nový Opel Astra pokračuje v tejto tradícii. S certifikátom Aktion Gesunder Rücken e. V. (Kampaň za zdravý chrbát) prinášajú pozíciu sedenia o 12 mm nižšie ako v predchádzajúcom modeli. To zvyšuje pocit zo športovej jazdy. Nový model Opel Astra dostal predné sedadlá s certifikátom AGR, takže ide o najlepšie sedadlá v kompaktnej triede a ponúkajú širokú škálu voliteľných nastavení, vrátane elektronického ovládania či elektro-pneumatickú bedrovú opierku. V prípade čalúnenia kožou Nappa dokonca ponúkajú aj ventiláciu, masáž pre vodiča a vyhrievanie predných aj zadných sedadiel. K dispozícii sú aj sedadlá čalúnené štýlovou alcantarou.
Astra bude prvýkrát aj s elektrickým pohonom
Nový Opel Astra bude od začiatku predaja k dispozícii s výkonným plug-in hybridným elektrickým pohonom, ako aj s vysoko účinnými benzínovými a naftovými motormi, čo znamená, že model kompaktnej triedy značky Opel bude vôbec prvýkrát v histórii elektrifikovaný. Výkony v rozpätí od 81 kW (110 k) do 96 kW (130 k) dosahujú motory s benzínovým a naftovým pohonom a až 165 kW (225 k) systémového výkonu poskytuje plug-in hybridný pohon. Štandardnou súčasťou benzínových a naftových pohonných jednotiek je šesťstupňová prevodovka, pre výkonnejšie motory je na požiadanie k dispozícii osemstupňová automatická prevodovka (pri plug-in hybridných vozidlách je elektrifikovaná).
Automobilka Opel spustí možnosti objednávok nového modelu Astra na jeseň tohto roku. Prví zákazníci si preberú svoje vozidlá na začiatku roka 2022.
Zdroj titulného obrázka: Opel