Nová Škoda Fabia – Veľmi všestranný model
Novinka výrazne nadväzuje na tradíciu predchádzajúcich modelov tohto mena. Fabia je neoddeliteľnou súčasťou portfólia značky už viac ako dvadsať rokov. Stelesňuje základné hodnoty značky Škoda. Štvrtá generácia Škoda Fabia má všetky predpoklady na to, aby pokračovala v úspechu predchádzajúcich modelov. Nová Fabia ponúka viac miesta ako konkurenčné vozidlá, skvelé možnosti konektivity, nové asistenčné systémy a emocionálny vzhľad.
Posun oproti predchádzajúcej generácii umožnila platforma MQB-A0, ktorú model Fabia využíva vôbec prvýkrát. Samotná platforma je vynikajúcim konštrukčným základom. Umožnil inžinierom Škoda Auto aplikovať moderné technické riešenia. Fabia sa tak môže pochváliť nielen skvelým priestorom vnútri a celkovo praktickým poňatím, ale aj vynikajúcou dynamikou, ale tiež najlepšou aerodynamikou vo svojom segmente (súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu cw = 0,28).
Krásna a dynamická
Dizajnéri značky Škoda obliekli novinku do atraktívneho šatu. Rozmery pôdorysu vozidla narástli, výška však nie. Fabia teraz pôsobí dynamickejšie. „Štvrtá generácia modelu Fabia predstavuje ďalší krok vo vývoji emocionálneho dizajnového jazyka značky Škoda. Vďaka novým proporciám zanecháva náš základný model omnoho športovejší a vyzretejší dojem. Základ modelu Fabia sme zámerne nezmenili. Fabia je funkčným a praktickým spoločníkom pre každodenné cestovanie,“ komentuje výzor novinky šéf dizajnu Škoda Auto Oliver Stefani.
Dynamický vzhľad podčiarkujú výrazné línie, nový je aj trojuholníkový tvar v predných dverách. Odkazuje na symboliku českej vlajky. Nechýbajú pre značku typické kryštalické prvky: ostro rezané čelné svetlomety so štandardne osadenou LED technikou. Fabia môže mať prvýkrát v histórii aj špičkové Full LED svetlá vpredu, aj vzadu.
Snaha maximálne zlepšiť aerodynamiku auta prispela k dynamickým tvarom. Pritom sa pokrok niekedy skrýva v detailoch. Napríklad väčší a viac natiahnutý zadný spojler má jedinečnú konštrukciu vytvorenú z jedného kusu materiálu. Pomáha usmerňovať prúdenie vzduchu za automobilom a výrazne znižuje jeho aerodynamický odpor. Na zlepšení schopnosti auta prerezávať sa vzduchom sa podieľajú aj nové optimalizované kolesá. V základnej výbave sú oceľové štrnásť alebo pätnásť palcové kolesá. Voliteľne sú k dispozícii až osemnásťpalcové disky. Vo variantoch Proxima a Procyon špeciálne plastové výplne ozvláštňujú dizajn a zároveň pomáhajú usmerniť prúdenie vzduchu okolo kolies.
Nová Škoda Fabia – Väčšia a priestrannejšia
Dĺžka narástla oproti predchádzajúcej generácii o 111 milimetrov na 4 108 milimetrov a šírka je väčšia o 48 milimetrov (1 780). Rázvor narástol na 2 564 milimetrov, teda o 94 milimetrov viac ako u predchodcu. Fabia štvrtej generácie tým prekonáva prvú generáciu modelu Octavia. Nová Fabia je oproti predchádzajúcej generácii výrazne priestrannejšia. Ponúka viac miesta pre posádku i pre batožinu. Kufor narástol o 50 litrov na špičkových 380 litrov a po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii celkovo 1 190 litrov.
Väčší a priestrannejší interiér je aj komfortnejší vďaka zlepšenému odhlučneniu, modernejšej výbave a novým materiálom a dizajnovým prvkom z vyšších tried vozidiel. Je to napríklad ambientné osvetlenie, alebo kontrastné prešívanie čalúnenia. Po prvýkrát v histórii modelu Fabia sa dá využívať dvojzónová klimatizácia. Rovnako premiérovo aj výduchy klimatizácie v zakončení stredovej konzoly medzi sedadlami pre cestujúcich vzadu. Do modelu Fabia sa tiež prvýkrát dá objednať vyhrievaný volant, alebo vyhrievané čelné sklo.
Nová Fabia je stále online
Nová Fabia má moderný infotainment s neustálym online pripojením a radom moderných služieb Škoda Connect. Základom je v ponuke systém Swing so 6,5-palcovým dotykovým displejom a DAB rádiom. Pokročilejšie Bolero má osempalcový displej, má tiež Bluetooth konektivitu a možnosti prepojenia s inteligentnými telefónmi pomocou funkcií Wireless SmartLink, Android Auto a Apple CarPlay. Voliteľný PhoneBox umožňuje bezdrôtové nabíjanie mobilu. Na vrchole v ponuke infotainmentu je systém Amundsen s 9,2-palcovým dotykovým displejom. Dá sa ovládať gestami, alebo hlasom pomocou asistentky Laury, ktorá rozumie pätnástim jazykom. Nová Fabia môže mať aj digitálny prístrojový štít Virtual Cockpit.
Bohatá bezpečnostná výbava pomáha modelu dosiahnuť päťhviezdičkové hodnotenie v testoch Euro NCAP. Fabia môže mať až deväť airbagov a prvýkrát v histórii ponúka aj Travel Assist či Park Assist. Môže byť vybavená adaptívnym tempomatom i systémom pre vedenie v jazdných pruhoch, funkcia Side Assist dokáže vodičov varovať pred vozidlami v mŕtvom uhle alebo pred autami, ktoré sa blížia zozadu vysokou rýchlosťou.
Ešte viac Simply Clever
Novinka exceluje aj v počte Simply Clever prvkov. Päť je pre značku Škoda celkom nových, ďalších osem Fabia prvýkrát preberá od iných modelov značky. Celkovo ponúka 43 Simply Clever riešení. To je pre vozidlo značky Fabia rekord. Nechýbajú obľúbené prvky (škrabka na ľad vo veku nádrže, alebo držiak parkovacieho lístka pri A-stĺpiku).
Pätica noviniek pomáha hlavne lepšie využiť miesto v interiéri. Držiak na parkovacie alebo platobné karty a elastický držiak pera pomôžu udržať v interiéri poriadok, vyberateľný voliteľný držiak nápojov prináša viac flexibility. Na zadných sedadlách sa dá využiť nový voliteľný úložný box medzi stredovým tunelom a zadnou lavicou sedadiel. Pribudol systém pre lepšie usporiadanie vecí v batožinovom priestore, či voliteľná slnečná clona panoramatickej strechy. Dá sa uložiť pod podlahu batožinového priestoru.
Technické riešenie samotnej panoramatickej strechy je tiež inovatívnym a inteligentným riešením. Minimalizuje nadmerné prehrievanie interiéru, pričom sa zaobíde bez roletiek a otváracích mechanizmov, ktoré inak zaberajú miesto nad hlavou cestujúcich.
Z ostatných modelov Škoda si nová Fabia požičala vak, do ktorého sa pod kryt batožinového priestoru dajú uložiť napríklad zvršky (unesie až 3,5 kilogramu). Nechýbajú praktické vrecká na telefón na zadnej strane opierky predných sedadiel, USB-C konektor vo vnútornom spätnom zrkadle (voľba napríklad pre pripojenie kamery), alebo dopredu sklopné operadlo sedadla spolujazdca, čo umožňuje prepravu dlhých predmetov.
Motory pre každú príležitosť
Novú Fabiu bude poháňať pätica moderných motorov. „Všetky motory generácie Evo nového vozidla Fabia sú ešte úspornejšie ako motory predchádzajúcej generácie. Motor MPI, ktorý bol vyvinutý pre celý koncern Volkswagen a vyrába sa v Českej republike, má výkon zvýšený o 4 kW a podarilo sa znížiť spotrebu paliva i emisií“ hovorí člen predstavenstva Škoda Auto zodpovedný za oblasť technického vývoja Johannes Neft.
Štyri motory majú objem jeden liter a tri valce, dva motory sú pritom atmosférické agregáty MPI. Základný ponúka výkon 48 kW, jeho silnejšia verzia má 59 kW. Motory 1.0 TSI majú výkon 70 a 95 kW. Štandardom je päťstupňová manuálna prevodovka. Najsilnejší trojvalec má šesťstupňovú alebo sa dá vybrať aj sedemstupňový automat DSG. Ten je štandardom pre najsilnejší motor, štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110kW a technikou vypínania valcov pre zníženie spotreby paliva. Tá sa pohybuje na hodnote 5,6 litra na 100 kilometrov Pri ostatných motorizáciách je spotreba v rozmedzí od 5,0 do 5,5 litra.
Úsporná vďaka technike
Spotrebu – a s ňou aj emisie CO2 – stlačila nová Fabia na technicky možné minimum. Napriek nárastu rozmerov prakticky nevzrástla hmotnosť vozidla. Pomohla tomu vysokopevnostná oceľ v konštrukcii. Pomáha samozrejme aj špičková aerodynamika.
Technickou novinkou sú lamely pod chladičom. V prípade nižšej záťaže sa dajú uzavrieť a zlepšiť tak prúdenie vzduchu. Napríklad v rýchlosti 120 km/h to prináša úsporu 0,2 litra paliva na 100 kilometrov. Nová Škoda Fabia sa tak môže pochváliť, že jej trojvalcové motory ponúkajú (podľa cyklu WLTP) na jedno natankovanie dojazd až vyše 900 kilometrov. Štandardná nádrž s objemom 40 litrov sa dá za vymeniť za nádrž s objemom 50 litrov.
Zdroj: Škoda Auto
Zdroj titulného obrázka: Škoda Auto