Koniec Loot Boxov zrejme už čoskoro! Nová štúdia ukazuje ich škodlivosť!

-

Novinky

Uvidíme konečne koniec Loot Boxov?

Loot Boxy sú témou, ktorá sa vo videohernom priemysle rieši už dlhšiu dobu. Predstavujú dvojitý problém, nakoľko ovplyvňujú nielen samotný priebeh niektorých hier, ale taktiež sa často spájajú predovšetkým s gamblingom. Mnohé herné spoločnosti však loot boxy považujú za úplne normálne „herné mechaniky„, dokonca EA ich nazvala „surprise mechanics“. Voči týmto „mechanikám“ sa však už ohradilo viacero krajín a nová štúdia naznačuje, že koniec Loot Boxov začína byť nadohľad, poukázal na to portál Gaming Bible. Čo ukázala a prečo by mali skončiť?

CS:GO case opening
Zdroj: Valve/Counter-Strike: Global Offensive

Ako som spomenul vyššie, krajiny čoraz viac bojujú proti týmto rádoby dobrým herným „mechanikám“. Ako poznamenal portál ScreenRant, ako prvé zasiahlo Japonsko, ktoré vyslovene zakázalo mysteriózne boxy, v ktorých človek dostane náhodný item, ktorý ani len nemusí chcieť. Ostatné mikrotransakcie však zostali bez postihu. Čína nasledovala so zákonom, ktorý jasne žiada o transparenciu, a teda okrem toho, aby sme vedeli, čo sa v takomto boxe nachádza, tak aj vidieť percentuálnu šancu na získanie každej položku.

Boj proti loot boxom je aj v rámci Európy

Proti týmto „herným mechanikám“ nebojujú len v Ázii, ale taktiež aj v Európe. Tu ako prvé zasiahlo v roku 2018 Holandsko. To uviedlo, že pokiaľ sa dá s položkou, ktorú z týchto boxov človek nadobudne obchodovať, a tým získa trhovú hodnotu, tak je to považované za nelegálne. Na takéto činnosti je potrebná licencia, ktorú videoherné spoločnosti nemajú. Loot boxy v hrách, kde sa s položkami nedá obchodovať, boli prirovnané k bingu, a teda nie sú ilegálne.

Len krátko na to svoj boj začalo aj Belgicko, ktoré označilo loot boxy za formu gamblingu. Uviedlo, že systém založený na princípe náhodného risku, a teda aj zisku je rovnocenný s gamblingom. Boj proti takejto forme gamblingu aj mikrotransakciám začalo pomaly, ale jasne viesť aj Spojené kráľostvo, kde sa zatiaľ nevznikli žiadne nové zákony v rámci tohto odvetvia, no je len otázkou času, kedy sa tak stane.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Doom Eternal ešte zďaleka neskončil, pribudnú ďalšie updaty! Kedy?

Štúdia jasne ukazuje, že ide o gambling

Nový výskum ukázal, že medzi týmto „hernými mechanikami“ a závislosti na gamblingu je veľké spojenie, spomína v článku BBC. Pokiaľ ste niekedy hrali hry ako sú FIFA, Apex Legends, Overwatch či mnoho ďalších multiplayer hier, tak určite ste mali niekedy chuť si kúpiť nejaké boxy a otvoriť ich. Ako ukazuje nový výskum, je to veľkým rizikom pre deti, ale aj pre dospelých.

Koniec loot boxov
Zdroj: Report GambleAware (Screenshot)

Skupina GambleAware organizovala výskum na dvoch anglických univerzitách, a to University of Plymouth a University of Wolverhampton. Štúdia na týchto školách ukázala celkom zarážajúce výsledky. Z 93% detí, ktoré hrajú hry, sa až 40% angažovalo s loot boxmi. A ako sa ukazuje, tak loot boxy sú ďalej spojené s problémovým hazardným chovaním neskôr v živote.

Najrizikovejšími sú deti a hazardní hráči

Aktuálne skupiny, ktoré sa do platenia za loot boxy zapájajú najviac, sú problémoví hazardéri a mladí ľudia. Obe skupiny, ktoré by sa žiadnym spôsobom nemali zapájať do hazardných hier. Dva prieskumy ukázali spojenie, ktoré naznačuje, že jedinci, ktorí mali interakciu počas dospievania, si vybudujú silnejšie spojenie s problémovým hazardom neskôr v dospelosti. Jeden z prieskumov ukázal, že toto spojenie môže byť až dvojnásobne silnejšie.

Koniec loot boxov
Zdroj: youtube.com (Screenshot)

Ďalej bolo preukázané, že míňanie na loot boxy je často zo strany ľudí, ktorí nie sú väčšinou finančne stabilní. Štúdia preukázal, že na tieto boxy míňajú najmä ľudia, ktorí sú nezamestnaní (teda aj študenti). Okrem toho sa spomína aj psychologický nátlak, ktorý hry vytvárajú svojimi limitovanými ponukami. Len 5% hráčov tvorí polovicu celkového zisku z týchto boxov. Tendenciu stýkať sa s loot boxmi majú najmä mladí muži. Kľúčovým faktormi sú hlavne nízky vek a menšia úroveň vzdelanosti.

Zhrnutie problému s loot boxmi

  • Z 93% detí, ktoré hrajú videohry, až 40% niekedy otvorilo loot boxy
  • Len 5% hráčov tvorí až polovicu zisku z týchto boxov
  • 12 z 13 štúdií, ktoré zaberajú touto otázkou preukázalo jednoznačné spojenie s problémovým hazardným chovaním
  • Tendenciu stýkať sa s loot boxmi majú najmä mladí muži

Vyzerá to tak, že koniec loot boxov je vďaka tejto štúdii opäť bližšie. Už čoskoro by sme teda mohli vidieť nové zmeny týkajúce sa tohto gamblingu v rámci videoherného priemyslu. To, akým spôsobom sa bude riešiť, zostáva zatiaľ záhadou, no všetko naznačuje tomu, že tieto rádoby nazývané „herné mechaniky“ budú z hier odstránené.

Neviete, či máte problém s gamblingom? Vyskúšajte si tento krátky test, ktorý by vám mal pomôcť.

Čo si o tomto probléme myslíte vy? Podarí sa podľa vás dosiahnuť koniec lootboxov alebo si veľké herné spoločnosti nájdu spôsob, ako ich v hrách ponechať?

Zdroje: gamingbible.co.uk, bbc.com, screenrant.com
Zdroje titulného obrázka: Valve/Counter-Strike: Global Offensive

Ďalšie novinky

Viac od autora