Čo nám ponúkla filmová hudba v roku 2019?
Nie som žiaden hudobný odborník, možno tak na gitare zahrám zopár akordov (za ktoré ma aj tak kamaráti vysmejú), no hudba je moja obrovská vášeň. Tak ako každého, kto sa rozhodol otvoriť tento článok. Áno, na tomto portáli toho už čoskoro nájdete omnoho viac z celého hudobného priemyslu. Keďže som ale pomerne veľký filmový nadšenec, chcem sa najprv zamerať na hudbu, ktorú ste si tento rok možno ani nevšimli. Čo nám ponúkla filmová hudba v roku 2019?
Filmová hudba, inak prezývaná aj ako soundtrack asi nepatrí zrovna medzi najvyhľadávanejší hudobný žáner. U mňa sa však radí na prvé miesto. Aj preto by som vám ju chcel aspoň takýmto spôsobom trochu priblížiť. Filmovú hudbu totiž beriem ako dušu každého audiovizuálneho snímku, do ktorej keď sa započúvate, možno v nej objavíte viac ako v samotnom filme.
Prinášam vám preto zoznam mojich desiatich najobľúbenejších filmových soundtrackov roka 2019, ktoré si podľa mňa zaslúžia trochu viac pozornosti aj keď sa nehrajú spolu s obrazom. Ako dlhoročný poslucháč tohto žánru ešte podotknem, že tento rok bol fakt silný a naskytol sa mi tu výber naozaj špičkových moderných skladateľov, ktorí vás dúfam dokážu zaujať a možno prinútia otvoriť ich ďalšie diela.
10. Alan Silvestri – Avengers: Endgame
Mali ste zimomriavky, keď hrdinovia otvárali portály a vchádzali do boja? Plakali ste, keď Tony Stark povedal svoju poslednú vetu? Za veľa týchto pocitov z tohto masívneho Marvel diela môže ako skvelá réžia, tak i výborný hudobný podmaz filmu. Ten si zobral na starosť veterán filmovej hudby Alan Silvestri, ktorý vás vo svojej kariére určite už nejedenkrát stihol rozplakať (Forrest Gump). Jeho cit nepochybne prevažuje celú filmovú CGI akciu a za to si rozhodne zaslúži odštartovať zoznam najlepšej tohtoročnej filmovej hudby.
Highlighty albumu: Portals, The Real Hero, Main on End
9. Hans Zimmer – Dark Phoenix
S kamarátmi si vždy robievam srandu keď poviem, že zo všetkých účinkujúcich vo filme Dark Phoenix hral najlepšie práve Hans Zimmer. Ono to ale tak aj naozaj je. Zimmerov hudobný podklad k tomuto záverečnému X-Men nepodarku je prakticky jedna z mála vecí, čo by vás mala na filme zaujať. Ide totiž o najvýraznejší komponent celého filmu. Zimmer dnes patrí už k tým modernejším skladateľom, ktorý využíva techniku naplno a s čo najväčším efektom. Ak tu teda máme nejakých fanúšikov epickej inštrumentálnej hudby, toto bude album pre vás.
Highlighty albumu: Gap, Reckless, Coda
8. Max Richter & Lorne Balfe – Ad Astra
Od tohto filmu možno mnohí čakali niečo iné, než to nakoniec bolo. Ak ste ho ale stále nevideli, možno vám práve teraz jeho soundtrack napovie, o aký typ filmu vlastne ide. Max Richter dnes patrí k najoceňovanejším skladateľom aj mimo filmovej brandže. Jeho vesmírny atmosférický duch sa teda na tomto zozname jednoducho musel objaviť. Ad Astra bola známa svojimi tichými scénami, no ten kto počúval pozorne vie, že za týmto „tichom“ stála len vynikajúca práca práve tohto skladateľa.
Highlighty albumu: Journey Sequence, You Have To Let Me Go, Opening
7. Randy Newman – Marriage Story
Chcem vyrozprávať manželský príbeh ako rozprávku. Ako to docielim? Vdýchnem mu práve rozprávkový feel, ktorý dnes vie v hudbe napodobniť už len zopár skladateľov. Aj preto je Randy Newman po jeho dlhoročnej kariére stále na vrchole. Ak vám hudba z tohto filmu pripomenula Pixarovské hlasiky ako Toy Story alebo Život chrobáka, vedzte, že išlo o nezameniteľný rukopis tohto majstra.
Highlighty albumu: What I Love About Nicole, What I Love About Charlie (Reprise), End of Story (Credits)
6. Michael Giacchino – Jojo Rabbit
Podobne ako Newman, aj Giacchino musel do svojho nového diela priniesť detskú nevinnosť. Zakryť ju však musel neustálym bubnovaním v rytme nemeckej armády, keďže komponoval príbeh o desaťročnom nacistovi. Giacchino sa vo svete hudby preslávil už naozaj mnohými skvelými kúskami… od valčíku z filmu Hore (Up) až po novodobú Planétu opíc či Spider-Mana. Jeho Jojo Rabbit teda nielenže odráža jeho jedinečný kompozičný stýl, no zároveň prináša jednu z najkrajších filmových tém tohto roka.
Highlighty albumu: Grenade and Bear It, The Kids Are All Reich, Jojo’s Theme
5. Hildur Guðnadóttir – Joker
Film, ktorý sa vám vryl do hlavy a hudba, ktorá zase ryje pod kožu. Tak ako je Jokerova postava zvrátená, tak je aj jeho hudba od novej islandskej skladateľky Hildur Guðnadóttir. Tá zobrala drsný a hlboký zvuk violončela a vytvorila z neho svojskú baletnú sonátu. Z jej hudby je cítiť samotu, strach, krásu a epiku… teda presne tie pocity, ktoré by ste mali cítiť z vystupovania titulnej postavy.
Highlighty albumu: Penny Taken to the Hospital, Bathroom Dance, Call Me Joker
4. Thomas Newman – 1917
Ak chceme robiť niečo napínavé, treba mať svoj štýl a vedieť s ním pracovať počas dĺžky celého filmu. Thomas Newman je jeden z tých skladateľov, ktorý sa jednoducho nedá napodobniť. Jeho netradičný štýl, ktorý ste mohli počuť vo filmoch ako Hľadá sa Nemo alebo Pasažieri, sa teda tento rok pretransformoval do nervy-drancajúcej temnej hudby, ktorá presne vie, kam chce smerovať divákovu pozornosť.
Highlighty albumu: The Night Window, Engländer, Come Back to Us
3. Alexandre Desplat – Little Women
Klavírny majster z Francúzska sa vrátil a to s projektom, ktorý je presne šitý na jeho mieru. Ako lepšie zachytiť Nové Anglicko v roku 1860, než Desplatovým klavírom a orchestrom. Milovníci klasickej hudby dobre vedia, prečo išlo o jeden z najočakávanejších soundtrackov roka a my môžme byť len radi, že očakávania boli nadmieru naplnené.
Highlighty albumu: Little Women, Plumfield, It’s Romance
2. John Williams – Star Wars: The Rise of Skywalker
Tu asi netreba nič viac písať. John Williams je Beethoven, Mozart a Bach filmovej hudby. Jeho rozlúčka so svojou najikonickejšou značkou teda nemohla byť nikde inde, ako na popredných miestach na tomto zozname. Williams vo svojej poslednej epizóde len pripomenul, aký kult tu vďaka nemu máme. Aj napriek tomu nám ale ešte stihol dopriať zopár nových tém, plných emócií. Takéhoto soundtracku sa už pravdepodobne nikdy nedožijeme.
Highlighty albumu: Farewell, Reunion, A New Home
1. John Powell – How to Train Your Dragon: The Hidden World
Prvé miesto si však berie rozlúčka s o niečo menej ikonickejším menom, no rovnakou silnou hudobnou stránkou. Powellova óda na draky a vikingov sa už v roku 2010 (kedy debutovala), stala tým najlepším v rámci limitov, kam filmová hudba môže stále ísť. Jeho kompozícia k finálnemu dielu série sa však priam utrhla z reťaze. Témy z prvého filmu, ktoré za svoj čas už nadobudli istú dávku ikonizmu sa tu rozvinuli naprosto neuveriteľným spôsobom, ktorý aj zarytým milovníkom pôvodného diela vyrazil dych. Soundtrack k tretiemu drakovi je hravý, temný, plný emócií a fantastických nových motívov, ktoré sa skvelo prepletajú so starými a vytvárajú obrovskú emočnú bombu. V mojich očiach preto ide o jednoducho najkrajší soundtrack roka 2019.
Highlighty albumu: Furies in Love, The Hidden World, Once There Were Dragons
[yop_poll id=“1″]
Čo si myslíte? Ponúkla toho filmová hudba v roku 2019 naozaj veľa alebo naopak nič moc?
Zaujímavosť pri pive: John Williams bol za svoje soundtracky nominovaný na Oscara už 46-krát. Stane sa The Rise of Skywalker jeho 47. nomináciou? Momentálne drží 5 výhier.