Škoda doplatila na svoj progres! Bude z nej lowcost?

-

Novinky

Bude Škoda lowcost?

Kam povedie zmena vo vedení značky?

Bude Škoda lowcost? Úspech sa neodpúšťa, najmä v ťažkých časoch. Zdá sa, že typické slovenské: ak mne zdochla koza, tak nech susedovi zdochnú dve, funguje aj inde vo svete.

V poslednom čase sa toho veľa premlelo na vedúcich postoch koncernu Volkswagen Group. Hra, ktorá sa dá označiť ako „škatule, škatule hejbejte se…“, urobila vo Volkswagene poriadny vietor. Zmeny mali svoje príčiny. Bol to následok zlyhaní, ktoré súviseli s nábehom výroby Golfu ôsmej generácie, ale aj softvérových problémov elektrického modelu ID.3 a modelov, ktoré majú podobný softvér. Nevyjasnený a náhly odchod šéfa Škody Bernharda Maiera sa však logicky nedá nepochopiť.

Berhnard Maier začal svoju kariéru v roku 1984 v IT spoločnosti Nixdorf Computer AG. V rokoch 1988 až 2001 pracoval v Nemecku i v zahraničí pre spoločnosť BMW AG na rôznych vedúcich pozíciách. Bol aj vedúcim projektu medzinárodnej stratégie značiek. V roku 2001 už vo funkcii riaditeľa spoločnosti Porsche Deutschland GmbH a v roku 2010 ho menovali za člena predstavenstva spoločnosti Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG za oblasť predaja a marketingu. Výrazne zmodernizoval obchodnú a predajnú sieť. Tak sa podarilo významne rozšíriť medzinárodnú predajnú organizáciu a celosvetovo zvýšiť objem dodávok zákazníkom na trojnásobok.

Ako manažér s víziou urobil veľký pokrok aj na čele automobilky Škoda. Do funkcie predsedu predstavenstva spoločnosti Škoda Auto a. s. nastúpil v novembri 2015. Priniesol nové smerovanie značky v rámci Stratégie 2025+ a hlavné tematické oblasti: elektromobilita, digitalizácia a konektivita, nové služby s mobilitou a najmä produktová ofenzíva značky. Pod vedením Bernharda Maiera uviedla Škoda na trh dôležité modely. Kodiaq, Karoq, Kamiq, Scala aj štvrtá generácia Octavie. Ale hlavne model Enyaq iV, ktorý bol ako prvý model od začiatku vyvíjaný pre čisto elektrický pohon.

bernhard maier
Bernhard Maier; Zdroj: Škoda Auto a.s.

Maierove úspechy

Značka zvýšila dodávky vozidiel zákazníkom na zhruba  1 240 000 vozidiel ročne. Rekordných 910 000 z toho vyrobili v českých závodoch. Škoda dosiahla rekordné tržby i prevádzkový zisk. Obrat Škody vzrástol vlani o veľmi zaujímavých 15 % na 19,8 miliardy eur. Prevádzkový zisk stúpol na 1,7 miliardy eur. To všetko v ťažkých časoch investícií do elektromobility a digitalizácie. Prečo potom úspešný manažér Škody opustil tak narýchlo pozíciu predsedu predstavenstva? Iba mesiac pred oficiálnym ukončením jeho funkcie a bez oznámenia novej pozície alebo nástupcu?

Naozaj nemožno zdravým sedliackym rozumom pochopiť a logicky zdôvodniť odchod Maiera. Muža, s ktorým súvisia iba úspechy značky Škoda v poslednom období. Ibaže by bol problém práve v tom! Škoda bola tŕňom najvyššieho vedenia VW už dávno. Jej úspech pomaly rástol a v nedávnom období je doslova za hviezdu – a to niekomu kole oči. Vlastne mu to veľmi prekáža. Podobne ako za čias, keď Škoda predstavila prvý Superb, ktorý dosť výrazne odobral zákazníkov Passatu a vo VW ho chceli stopnúť. Našťastie, vtedy sa to nepodarilo.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Nová Škoda Fabia už pozná slovenské ceny! Čo všetko ponúka?

Bernhard Maier mal podľa tvrdení niektorých nemeckých médií rozpory s vedením koncernu VW. To chcelo preorientovať značku Škoda a jej produkty viac na „východ“. Zámer vedenia Volkswagen Group sa dlhodobo nemení a chce zo Škody urobiť akúsi lacnú, lowcostovú značku. Bernhard Maier však neustále vzdoroval a zápasil s predstavami vedenia VW. Presadzoval zvyšovanie imidžu a neustály technologický rast Škody. Keďže patril k najskúsenejším manažérom v koncerne Volkswagen, darilo sa mu to napĺňať. Dokonca chcel vybojovať pre Škodu aj nový výrobný závod v Turecku. Terajšie kapacity v čase pred koronakrízou už totiž nepostačovali, aby mohla dodávať zákazníkom ešte viac vozidiel. To však vo vrcholnom manažmente koncernovej hierarchie narazilo na nečakaný odpor. (Nakoniec sa má začať Karoq vyrábať aj v Bratislave).

Preto tá zmena? Nuž, zrejme preto tá zmena. Odvolanie prišlo vraj aj pre to, že Škode rástol obrat i marža a začala dobiehať Audi i Volkswagen. A to je podľa predstáv najvyššieho vedenia Volkswagen Group neprípustné! Volkswagen je King, Audi je prémiovka, ostatní sa musia prispôsobiť.

Nástupca

Teraz už nástupcu Bernharda Maiera poznáme. Škoda oznámila, že novým predsedom predstavenstva automobilky Škoda Auto sa stal od 3. augusta Thomas Schäfer, doterajší šéf juhoafrického zastúpenia Volkswagenu. 50-ročný manažér, prezident Africkej asociácie výrobcov vozidiel (AAAM), prišiel do vrcholových pozícíí Volkswagenu v roku 2012. Od 2015 bol generálnym riaditeľom juhoafrického zastúpenia s pôsobnosťou pre celý subsaharský región.

Thomas Schaefer
Thomas Schaefer; Zdroj: Škoda Auto a.s.

Povráva sa, že prišiel, aby zrazil Škodu na kolená. Teda, aby ju „umravnil“. Je to viac než pravdepodobné. Hoci to nikto takto priamo nepovedal. Vlastne… aj povedal. Nový šéf Škody bude mať podľa všetkého na starosti transformáciu Škody na značku, ktorá má byť viac agresívna v objeme predaných áut v boji proti konkurencii z Kórey a Francúzska. Tak to vyznieva z vyjadrenia Herberta Diessa, ktorý teraz šéfuje celému koncernu VW: „Nie je to potrebné, aby sa Škoda vyvíjala k tretej prémiovej značke v rámci koncernu.“ Už je to jasné?

Škoda tak zrejme bude musieť zostúpiť zo súčasného piedestálu. Transformácia tak bude pravdepodobne znamenať, že bude musieť pridať ďalšie modely v segmente cenovo dostupných áut. Znamená to súčasne, že zamieri napríklad na úroveň Dacie? To asi nie, hoci pod súčasným vedením VW Group si v súčasnej situácii výrazného poklesu predaja áut všeobecne nemôže byť istá ničím. Isté však je, že to nový šéf predstavenstva Škoda Auto nebude mať v Mladej Boleslavi jednoduché. Ani vo Wolfsburgu. Bude medzi dvoma mlynskými kameňmi? Alebo iba sklopí pohľad k zemi a bude tam chcieť dotlačiť aj značku so 125-ročnou históriou?

Čo vravíte na výmenu vedenia? Stane sa Škoda lowcost?

Zdroje: Škoda Auto, ČTK, iDnes

Ďalšie novinky

Populárne