Recenzia: Cruella – Ide o zatiaľ najlepšiu hranú Disneyovku?

-

Recenzia: Cruella

Naša recenzia na film Cruella je tu! Kiná po celom svete sa postupne otvárajú, čo využívajú aj filmové štúdia, ktoré  postupne uvádzajú svoje dlho očakávané premiérové tituly. Jednou z nich je aj hraná disneyovská adaptácia originu záporačky zo 101 dalmatíncov – Cruella. Trailery sľubovali odlišnú disneyovku než na akú sme zvyklí, a prvé reakcie kritikov zo zahraničia sľubovali naozaj pompézny film na čele s Emmou Stone v hlavnej úlohe. Musím priznať, že tentoraz výsledok neostal za očakávaniami a Disney má v rukách naozaj silnú zbraň.

Úvod do deja

Príbeh je zasadený do Londýna 70. rokoch minulého storočia. Do prostredia punkovej a spoločenskej revolúcie kde sledujeme mladú Estellu (pôvodné meno Cruelly). Estella je talentované, šikovné no zároveň aj problémové dievča. Za každú cenu je odhodlaná sa stať svetoznámou svojím dokonalým štýlom a nekonvenčným dizajnom. Začiatky však vôbec nie sú jednoduché, tak sa dá dokopy s dvojicou mladých zlodejíčkov a spolu sa pretĺkajú životom v londýnskych uliciach. Následne však získa príležitosť práce v módnom priemysle, kde môže konečne ukázať svoje pravé ja.

Konečne niečo iné

Netajím sa názorom, že hrané disneyovské klasiky sú väčšinou strata času, prostriedkov a ľudí pracujúcich na nich. Pre Disney ide častokrát o dokonalý zdroj na peniaze, kde si netreba lámať hlavu nad novými príbehmi a originálnym spracovaním. Mieri sa na nové detské obecenstvo, ktoré pôvodné animáky nepoznajú a starších divákov, ktorí do kina zavítajú z dôvodu nostalgie a pritom zoberú aj celú svoju rodinu a priateľov. Hraným prerábkam pritom často chýba to originálne kúzlo animákov a ak je aj priestor na originálnejšie a odlišnejšie spracovanie, Disney radšej zvolí stávku na istotu a iba okopírujú pôvodný snímok s pár úpravami.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Názory redakce: The Mandalorian S03 - Mando a Grogu jsou zpět!

Cruella je však iná. Je už od začiatku vidieť, že štúdio dalo šikovným tvorcom dosť veľký priestor na zrealizovanie svojej vízie, ako nám chcú túto zápornú postavu predstaviť. Na postavu z rozprávky sa ide prekvapivo dosť do hĺbky a vidíme celý jej život od narodenia až po momenty kedy sa stala obávanou Cruellou. Dej nádherne graduje každou scénou a prerod mladej dievčiny s talentom pre módu na ikonickú zápornú postavu je spracovaný dokonale. Divák sleduje naozaj komplexné dielo, kde majú dané postavy oveľa väčšiu hĺbku než u predchádzajúcich hraných verziách.

Cruella
Zdroj: wallpapersden.com

Dvojica hlavných herečiek si to kradne pre seba

Tento film by určite nebol tak skvelý bez hlavnej hereckej dvojice. Emma Stone sa pre rolu Cruelly zrejme narodila. Dokázala tak presvedčivo stvárniť mladú, bezbrannú a slabú dievčinu pretĺkajúcu sa životom krádežami, ako aj módnu ikonu a rebelantku, akou má Cruella bezpochyby byť. Skvelo jej sekunduje Emma Thompson čoby cynická a narcistická Barónka. Všetky scény a najmä tie spoločné si kradnú pre seba. Na ďalšie postavy už neostáva miesto, čo však myslím, nikomu vadiť nebude. Obsadenie je hlavnou doménou filmu a obidve herečky vydali zo seba to najlepšie.

baroness
Zdroj: scmp.com

Gradácia

Nepamätám sa, kedy som sa pri hranom filme od Disneyho tak skvelo zabavil, ale aj zažil napätie z deja a zároveň videl tak silnú emotívnu stránku hlavnej postavy. Tento film je jedna veľká šou, ktorá sa nebojí zahrať aj na inú než zábavnú notu, čo je len super a kvitujem to. Scenár v tomto prípade funguje skvelo a odkryje všetky svoje karty až na záver. Cruella má ako postava úžasný presah a už plne rozumiem, prečo niektorí kritici túto snímku nazvali „spojenie filmov Joker a Diabol nosí Pradu“.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Fakty, ktoré zničia vaše detstvo - tomuto by ste vážne neverili

Oscar vo vzduchu?

To, čo túto snímku ešte určite zdobí, sú skvelé kostýmy, ktoré úžasne dotvárajú ono prostredie Londýna v 70. rokoch. Za niektoré módne výtvory by sa nemuseli hanbiť ani terajší módní návrhári. Skutočne verím, že aspoň nomináciu za ne si film určite zaslúži. Parádny zážitok z filmu podtrhuje ešte vynikajúci soundtrack. Pre celkovo väčší zážitok radím zájsť na film do kina, ak sa dá. Kto má prístup k Disney+, tak za zvýšený poplatok môže film pozrieť aj tam, i keď v kinosále dané scény a celkový film bude pôsobiť omnoho lepšie.

Cruella
Zdroj: geektyrant.com

Celkové hodnotenie

Dosť ťažko sa hľadajú negatíva na snímke, ktorá splnila vaše očakávania. Niektorým ľuďom zvyknutým na typickú Disneyho šablónu, bude zrejme prekážať vývin filmu a vlastne zistenie, že dalmatínci tu až takú podstatnú rolu nehrajú, ako sa môže zdať. Ja to však vnímam opačne. Možno aj to je ten dôvod veľkej chvály, že po všetkých tých šablónovitých prerábkach je tu niečo odlišné. Už len za to si odo mňa tvorcovia zaslúžia hodnotenie 8,5/10.

A čo vy, pôjdete sa pozrieť na tento film do kina? Ak ste ho videli, ako sa vám páčil? Dajte vedieť v komentároch.

Zdroje: csfd.czimdb.com
Zdroj ilustračného obrázka: realrawnewstoday.com