sobota, 22 januára, 2022

Recenze: The Queen’s Gambit – Netflix a nejlepší seriál roku?

-

Recenze: The Queen’s Gambit – Netflix, šachy a skvělý příběh

Před pár týdny vypustil Netflix další ambiciózní seriál (minisérii), který se jmenuje The Queen’s Gambit. A je to opět velká trefa do černého. Diváci a kritici jsou z tohoto projektu nadšení a už teď je jasné, že The Queen’s Gambit patří mezi nejlepší seriály roku. A proto tak vznikla tato recenze na seriál The Queen’s Gambit.

Scott Frank (všichni povinně kouknout na westernovou pecku Godless, která je skvělá) výborně adaptoval knihu od Waltera Tevise a natočil poutavý příběh o jedné velmi talentované hráčce šachů. Seriál nás seznámí s osiřelou dívkou Beth Harmon (Anya Taylor-Joy), u které se projeví obrovské nadání pro šachy, jenž převyšuje běžné chápaní. Beth následně adoptuje jedna rodina. Bohužel k její smůle se ukáže, že její nová rodina je dost dysfunkční a zrovna si prochází velkou krizí. A vůbec nesdílí nadšení pro Beth a její životní lásku. Teprve až když Beth předvede, že se touto hrou dají vydělat slušné peníze, se změní postoj její matky. A začíná její nová životní etapa a má nový cíl. Být nejlepší šachistka na světě. Tolik ve zkratce k samotnému příběhu a teď konečně přijdou moje dojmy a názory.

The Queen's Gambit
Zdroj: wallpapercave.com

O kvalitách The Queen’s Gambit

Obrovská spokojenost. O seriálu jsem si nic nezjišťoval a šel jsem do toho jako nepolíbený divák. A tohle samé bych doporučil každému. Je to totiž úžasný pocit, když vás něco dokáže neustále něčím překvapovat. Tohle se v dnešní době moc často nestává a o to je to cennější. Scott Frank je výborný režisér a scénáristaCelý seriál drží pěvně v rukou, ví, co chce vyprávět a jakým způsobem to chce vyprávět. A funguje to. Ať už jde technickou stránku, precizně zvolenou hudbu, kterou doplňují staré písničky, nebo herecké výkony.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Nové filmy na Netflixe za december: Na čo sa môžeme tešiť?

Jsem moc rád, že Frank natočil šachové partie velmi dynamicky, okázale a skoro po každé jinak. Krásně si zde vyhrál se střihem, montážemi a následnou gradací. Šachy jsou v jeho podaní hodně sexy a cool. Jelikož si Frank napsal scénář, tak moc dobře ví, jakým směrem chce příběh vést, a jak prodat postavy a co upřednostnit a co ne. Díky tomu na mě celý seriál působil mnohem komplexněji, uceleně a taky přehledně. Což jistě nebylo jednoduché, když si vezmu, kolik je zde postav.

The Queens Gambit
Zdroj: time.com

Výborný režisér a parádní obsazení

Frank může být sebelepší režisér, ale pokud nebude mít dobré herec, tak to k ničemu nebude. Zde je naštěstí má a oni podávají životní výkony. Anya Taylor-Joy je zde skvělá a krade si skoro každý okamžik pro sebe. Je velmi přesvědčivá, přirozená, dokáže svou postavu parádně prodat a taky je svůdná a inteligentní. Což je nebezpečná kombinace. Hodně se mi líbil výkon Marielle Heller, která odvádí velmi dobrý výkon. Určitě nesmím zapomenout na trio mužů (Thomas Brodie-Sangster – Harry Melling – Jacob Fortune-Lloyd), kteří jsou pro hlavní hrdinku osudoví, ale každý jiným způsobem. Všichni herci se s rolí poprali hodně dobře a bavilo mě je sledovat. A je vidět, že herecky vyrostli.

Jedinou výtku, jenž k seriálu mám, je to, že to hlavní hrdinka zvládá “až moc v pohodě”. Chtěl bych více překážek nebo morální dilemata či naznačit, že je sice geniální, ale jako člověk není bezchybná a je těžké s ní vyjít anebo s ní přátelit. Tohle jsou menší výtky a určitě mi nekazily zážitek ze sledovaní. A pokud teď nemáte na co koukat, tak je The Queen’s Gambit jasná volba. 8,5-9/10

Hodnocení: 8,5-9/10

Vytáhni k pivu 1: Filmovou verzi chtěl kdysi dávno natočit Heath Ledger s Ellen Page (současné době Elliot Page) v hlavní roli.

Vytáhni k pivu 2: Seriál zvedl zájem o šachy. Jméno Beth Harmon je velmi vyhledávané, jelikož si spoustu diváků myslí, že je to natočené podle skutečných událostí.