Recenze: Spisovatel jako povolání – Murakami vypráví o tom jaké je to být spisovatel!

-

Spisovatel jako povolání od Haruki Murakamiho

Dnešní knižní recenze bude trochu jiná a ponese se v trochu jiném duchu. Osobně si myslím, že to nebude na škodu, protože pokud se mi to povede dobře napsat, tak to splní svůj účel. Zaměřím na knihu Spisovatel jako povolání od Haruki Murakamiho, která v Česku vyšla v roce 2017.

A než se pustím do samotné recenze, tak by bylo dobré, abych Vám řekl, proč o knize budu psát. Mám rád knihy. Tahle věta je sice prostá, ale je naprosto všeříkající. Jelikož mám rád knihy, tak je i velká pravděpodobnost, že bud rád číst. Čtení knih mě baví, přesto se styl, jakým čtu knihy, za ty roky změnil. Dříve jsem čtení knih bral jako sprint – co nejrychleji jí přečíst a jít k další. Dnes je beru jako běh na dlouho trať, nebo jako maraton – nespěchám dopředu, užívám si samotnou četbu a mám radost z přečtené knihy.

Taky jsem zjistil, že je opravdu dobré střídat žánry, zkoušet nové autory, nebo dát na doporučení od přátel nebo blízkého okolí. Tímhle stylem jsem se dostal ke spoustě luxusních knížek a poznal výborné autory. Jednou z těch knih bylo Norské dřevo od Haruki Murakamiho a narovinu Vám říkám, že to byla láska na první přečtení. Kniha se mi opravdu hodně moc líbila, sedl mi autorův styl psaní a popisovaní. A proto jsem se rozhodl, že si od něho přečtu co nejvíce knížek. Tímto odpovídám na důvod, proč píšu recenzi na knihu Spisovatel jako povolaní od Haruki Murakamiho! Takže, když už máme vyčerpávající úvod za sebou, tak se můžeme vrhnout na samotnou recenzi.

Murakami
Zdroj: oglobo.globo.com

O čem kniha je?

Název knihy přesně vystihuje, o čem kniha je. Kniha je o tom, jak se Murakami stal spisovatel, jakým způsobem tvoří knihy, kde bere inspiraci, jak vnímá literární ceny a taky o spoustě dalších věcí spojených s povoláním spisovatele. Není to první kniha, ve které se Murakami zamýšlí nad konkrétními otázky, již dříve jsme dostali knihu se jménem O čem mluvím, když mluvím o běhání – zde Murakami popisuje, co pro něho znamená běh, jak běhá a taky o tom, jak se to projevuje při jeho tvorbě.

Samotná kniha nefunguje jako manuál na to, aby se z člověka stal úspěšný spisovatel. Nicméně Murakami zde zmíní dost praktických rad a návrhů, které lze pak aplikovat v běžném životě a v různých povoláních. Spisovatel několikrát vzpomene, že jde čistě jen o jeho osobní názor odvozený z jeho zkušeností a poznatků. A v neposlední řadě nezapomene poděkovat štěstěně za to, že měl štěstí a podařilo se mu prorazit a mít přes čtyřicet let dlouhou kariéru jako spisovatel.

Spisovatel jako povolání
Zdroj: magazin.aktualne.cz
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: Jaký je Deadpool Briana Posehna?

Pár slov na závěr a hodnocení knihy

Číst tuhle knihu bez znalosti Murakamiho tvorby by bylo trochu zvláštní. Určité věci by Vám nedávali takový smysl, když neznáte kontext. Tohle je kniha pro fanoušky Murakamiho tvorby, ve které nám autor dává nahlédnout do složitého procesu vzniku jeho knih i jeho vnímaní života, úspěchů a povolání spisovatele. Murakami se zde snaží být upřímný, otevřený a říká věci, které mají hlavu a patu. Po přečtení pochopíte, proč lidé mají tak moc rádi jeho knihy. Spisovatel jako povolání není kniha pro všechny, ale já jako fanoušek jsem dost spokojený a spoustu myšlenek si chci zapamatovat a následně je aplikovat ve svém životě a přístupu.

Hodnoceni: 7,5/10

Děkuji všem za pozornost a dejte vědět, jestli máte rádi Haruki Murakamiho. Sdělte nám, jaké knihy od něho máte nejradši a zda si svou slávu zaslouží nebo ne.

Zdroj: Databáze knihGoodreads