Recenze: Smrtelné zlo: Probuzení – Jaký je tento nový horor?

-

Nové Smrtelné zlo jako ideální kompromis starého a nového? | Recenze filmu Smrtelné zlo: Probuzení

Beth (Lily Sullivan) navštíví svou starší sestru Ellie (Alyssa Sutherland), svobodnou matku tří dětí, která žije v malém bytě v Los Angeles. Setkání sester je přerušeno nálezem tajemné knihy hluboko v útrobách budovy, která vypustí strašlivé démony a odstartuje závod o přežití všech nájemníků…

Smrtelné zlo Probuzení recenze

Trilogie Evil Dead je kultovní. Trojice původních filmů Evil Dead udělala u mnohých ze Sama Raimiho tvůrčí legendu, z Bruce Campbella hororovou ikonu a byla to právě trilogie Evil Dead, která mnohé tvůrce inspirovala v přístupu ke grotesknímu násilí a dost možná i v tom, že není nutně vždy horory brát setsakra vážně. Zhruba v tomto ohledu naprosto selhal Lesní duch z roku 2013, kterému v režii Feda Alvareze chyběla kreativita původních filmů, reputaci mohl značce alespoň spravit povedený seriál Ash vs Evil Dead. Bruce Campbell mezitím sice slibuje, že bychom ho v roli Ashe Williamse už jen tak čekat nemohli, přesto se Raimi i Campbell na pátém Evil Dead filmu podílejí jako exkluzivní producenti. Režisér a scenárista Smrtelné zlo: Probuzení se poté rozhodl koncept přenést z lesních chatiček do mrakodrapu, vážnějším pojetím se chce poté od Raimiho přístupu krapet odlišit. Jedná se nakonec o zbytečný pokus?

Audiovizuálně bohatá hororová jízda svádějící k boji se žaludkem

Výsledek je rozhodně zajímavější a vydařenější než 10 let starý pokus o filmové oživení značky. Jestli se něco Croninovi musí nechat, je to rozhodně kreativita, protože tou Cronin nešetří. Odkazuje se k Raimiho přístupu, dochází i k odkazům na jiné horory (Osvícení), především je ovšem výsledek skutečně brutální. Pro znalce původních filmů i remaku možná nepůjde o takové překvapení, přeci jen se dá ovšem očekávat, že někteří budou svádět při sledování boj se žaludkem. U málokterého filmu za delší dobu je poté cítit výraznější práce se zvukem, která zaujme už v úvodní scéně, kdy si Cronin krapet začíná hrát s divákem a tento přístup nikdy následně úplně neztratí.

Smrtelné zlo Probuzení recenze

Cronin tak zvládá pracovat s napětím, kdy vlastně samotnou zápletku rozbíhá ve formě rodinného dramatu, kdy teprve následně dochází k ďábelským záležitostem. Nedá se vlastně úplně říci, že Probuzení částečně trpí na fakt, že se musí vše nejdřív krapet rozehrát, trpí příliš často sázkou na možná krapet laciné a předvídatelné lekačky a řádění v mrakodrapu se i přes svižnou práci s kamerou (která opět nezapře inspiraci Raimim) časem stane časem repetitivní. I díky skromné délce (97 minut) to ovšem vlastně celé tak nějak uteče, potěší, že si Cronin s postavami nebere servítky a působí dojmem, že teprve takhle nějak působí film, který se snaží koncept série nějak ctít a přitom ho posunout krapet jiným směrem, kdy to pochopitelně vrhá ještě potupnější stín na ostudný remake z roku 2013.

Solidní řemeslo, která možná chce a možná nechce být něco víc

Hardcore fandové Evil Dead tak budou nejspíš spokojeni, kdy největší problém setrvává pouze v tom, že pořád přeci jen chybí kouzlo původní trilogie, v především v porovnání s ní vlastně Probuzení zase tolik nepřekvapí. V součtu jde sice dost možná o nejbrutálnější film z celé pětice a Cronin příjemně překvapí tím, že se skutečně nebojí nechat na holičkách i zdánlivě nedotknutelné postavy, i přes pár zajímavých nápadů ovšem Cronin servíruje spíše slušné řemeslo, kdy taková neotesanost původní trilogie je i po mnoha letech o poznání sympatičtější.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Archer 11. série: Návrat ke špionážním kořenům lascivního agenta!

Lily Sullivan je v hlavní roli poměrně solidní, kdy má na zdánlivě rutinní horor šanci předvést slušné herecké kreace, stejně tak zaujme Alyssa Sutherland, ze které jde chvílemi ten pravý děs. I když mohli snadno panovat obavy, že i díky víceméně rodinné zápletce dojde k menšímu vykastrování ostrosti celé látky, Cronin moc dlouho nečeká, aby všem ukázal, že nic takového u jeho Evil Dead rozhodně nehrozí. Jen možná zamrzí, že s motivy mateřství či sesterství výsledný film vlastně tolik nepracuje, protože na toto v součtu vlastně není tolik času.

Film, který si obhájí svou existenci, ale….

Rozhodně se musí ocenit fakt, že na původní exkluzivitu na HBO Max vypadá Smrtelné zlo: Probuzení po audiovizuální stránce velice solidně a i proto si obhájí finální nasazení do kin. Neotesanost a větší kreativita původních filmů sice chybí, pro modernější diváky se ovšem může jednat o ideální a do velké míry nejspíš i vděčnější seznámení s tímto světem. Cronin pořád dokáže kreativně pracovat s prostorem, repetitivnost jde i díky pořád občasné kreativitě snadno odpustit a především dojde i na povinnou motorovku. Rozhodně se ukazuje, že jde s touto sérii ještě pracovat nějak svěže, přeci jen ovšem především při vzpomínání na zmíněného Ash vs Evil Dead při sledování Probuzení člověk cítí, že kouzlo původní látky je krapet pryč.

Smrtelné zlo Probuzení recenze

S různými motivy se též dost možná ve finále nepracuje nejsilněji, ústřední postavy jsou do velké míry vykreslené tak napůl cesty. Vlastně by to tolik nevadilo (ani charaktery v původní trilogii nejsou nejostřejšími tužky v penále), kdyby to celou dobu nepůsobilo, že ambice Cronina celou dobu tkví v krapet něčem jiném. Výsledkem je tak jednoduše solidní řemeslo, které je rozhodně kreativní a audiovizuálně pestré a dokáže si ve finále obhájit svou existenci, jen nejspíš skutečně neztratí lehký zápach zbytečnosti.

Recenze filmu Smrtelné zlo: Probuzení závěrem

Groovy“? Vyloženě ne, víceméně zbytečný projekt si ovšem dokáže plně obhájit svou existenci, protože Lee Cronin ctí odkaz původního Evil Dead, zároveň se skutečně vydává svou krapet vlastní cestou a výsledkem je řemeslně nadstandardní hororová jízda, která svou formou jednoduše neurazí, jen jednoduše nemá příliš šanci zaujmout toho, kdo dodnes ctí původní trilogii….

PS: Režisér a scenárista Lee Cronin dal nedávno vědět, že kdo v jeho filmu objeví zakomponovaného Bruce Campbella a následně mu na Twitter napíše jeho roli, tomu Cronin osobně pošle 50 dolarů. Campbellovo zakomponování je ovšem ve finále tak očividné, že již nejspíš sázka našla svého vítěze.

Tohle byla naše recenze na film Smrtelné zlo: Probuzení (Evil Dead: Vzostup zla). Zaujala vás tato filmová novinka? Zajdete si na tenhle horor do kina?

Zdroj titulního obrázku: Warner Bros. Pictures