Recenze: Invalida – Vydařila se komediální slovenská gangsterka?

-

Stylová komediální slovenská gangsterka Invalida | Recenze Invalida

Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca (Gregor Hološka), na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta….

Jonáš Karásek je jedním z nejvýraznějších slovenských tvůrců, k jeho pověsti mu přispěli filmy Kandidát a Amnestie. I díky jeho reklamním kořenům jsou jeho filmy často doplněné výraznou stylizací, tvorba Karáska je tak v rámci slovenské filmové tvorby označovaná jako tvorba, která se výrazně přibližuje hollywoodskému standardu a někteří by tak Karáskovi přáli úspěšnou kariéru v samotném Hollywoodu. Karásek sice nadále zůstává doma, přesto dokazuje, že je jeho tvorba nadále výrazná. Důkazem budiž právě i jeho nový film Invalida, tohle je naše recenze.

Svěží komediální vítr

Invalida už se nevyhnul srovnávání s tvorbou Quentina Tarantina, daleko blíže má ovšem spíše k počátečním gangsterkám Guye Ritchieho typu Sbal prachy a vypadni nebo Podfu(c)k (naposledy něco takového připomnělo Ubal a zmiz). Absurdní postavičky, černý humor, komické násilí, krapet gangsterka a v součtu i špetka akce. Karásek přitom dokáže opět přináší stylovou podívanou, která má výrazný vizuál, dynamický střih i kreativní audiovizuální pojetí.

Invalida recenze
Zdroj: Cinemart.cz

Samotný příběh pracuje s nevěrohodným/komplikovaným vypravěčem v podobě romského Laca v podání Zdeňka Godly. Vyprávění je tak často přerušeno netrpělivostí policistů, často působí až chaoticky. I to má ovšem za výsledek několik zábavných momentů, humor samotný je v tomto filmu výrazný a mnohokrát zábavný (za jeden z vrcholů jde považovat například snaha o získání zbrojního průkazu). Scénář následně i chytře pracuje s tím, že je ústřední hrdina Laco v podání Gregora Hološky „pouhý“ údržbář, zároveň ovšem film dodává i dávku satisfakce, především i ve vývoji vztahu mezi Lacem v podání a Gabem.

Gregor Hološka válí, Zdeněk Golda ve své 2. nejlepší roli

Gregor Hološka v Invalidovi podává výrazný výkon, kdy především zvládá prodat cholerickou povahu Laca, zároveň i zlomový bod, kdy se z Laca stává titulní Invalida. Naturščik Zdeněk Godla poté dokazuje, že je jakoby zrozen pro komedii, role Gaba je zřejmě jeho nejlepší od Franty z MOSTU! Dojem zanechává i policejní duo Ivo Gogál a Daniel Fischer, kteří ztvárňují klasickou dvojici dobrého a hodného detektiva, jen dost možná ne způsobem, který by leckdo čeká. Toto duo se solidně doplňuje, kdy jeden je starý policista těsně před důchodem, druhý má spisovatelské ambice a je tak díky tomu často terčem drobné šikany svého parťáka. Právě jednotlivé postavy dokazují, že má scenárista Tomáš Dušička pro humor cit, jen je pravděpodobné, že humor Invalidy nesedne každému, především proto, že je většinu času skutečně černý.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Spomeňte si na rytmus piesne Stayin' Alive a zachráňte život!
Invalida recenze
Zdroj: Cinemart.cz

V komediální rovině Invalida funguje, jen dost možná úplně nefungují momenty, které chtějí hrát na vážnější notu. Invalida se tak dotýká i jisté formy politické korupce, sociálního útlaku i kontrastu vyšší a nižší třídy, tyto pokusy o drobnou satiru ovšem nefungují tak nejsilněji, jak by nejspíš sami tvůrci chtěli. Většinu času tak spíše fungují na tragikomické bázi, takové finále je ovšem dostatečně satisfakční.

Sympatické také je vidět film, který si krapet utahuje z romských stereotypů a přitom nepůsobí vyloženě rasisticky, novodobí Old Shatterhand a a Vinnetou jsou poté skutečně duem k pohledání, výsledkem je i akční scéna, která by zvládla zapůsobit i v zahraničí a dokazuje, že by se Karásek dost možná v Hollywoodu skutečně neztratil. S ochrnutým hrdinou se přesto dá odehrát strhující akce, děj filmu rázem připomíná skoro až adaptaci nějakého šíleného komiksu. Je to výrazný film, který dokazuje, že se kreativita dá nalézt i ve slovenské kinematografii. Invalida totiž rozhodně není sázkou na jistotu, o to příjemnější je výsledek, který jednoduše strhne. Nejen díky režisérovi, který má cit k audiovizuálu, ale též faktem, že se to celé jako zázrakem nerozpadlo. Invalidu jde tak po právu vnímat jako zázrak, který si zaslouží pozornost.

Renceze filmu Invalida závěrem

Stylová komediální kriminální jízda, která zvládá dávkovat humor i stylové pasáže, zároveň působí jako něco, co se mohlo velmi snadno rozpadnout, přesto se to nakonec nepovedlo. Výsledkem je výrazná zábavná záležitost, která dokazuje, že kreativita v československé kinematografii rozhodně není nutně mrtvá….

Tohle byla naše recenze na film Invalida. Zaujala vás tato slovenská novinka? Přijdete se podívat do kina?

Zdroj titulního obrázku: Cinemart.cz