Recenze: Rychle a zběsile 9 fanoušky série rozhodně nezklame!

-

Rychle a zběsile 9 fanoušky série nezklame!

Naše recenze na Rychle a zběsile 9 je tady! Dominic Toretto (Vin Diesel) si myslel, že si konečně bude moci začít užívat klidný život s Letty (Michelle Rodriguez) a synem Brianem, jenže pak se ozvala jeho minulost. V týmu lumpů, kteří se rozhodli ovládnout svět figuruje i člověk, který je stejně odvážný a nebezpečný jako Dom. A také skvělé řídí. Je to jeho bratr Jakob (John Cena). Rozešli se ve zlém po smrti otce a je jasné, že pokud se jejich cesty znovu zkříží, bude je to asi oba hodně bolet.

A protože Jakobovi pomáhá s realizací jeho plánů hackerka Cipher (Charlize Theron) a miliardář Otto (Thue Ersted Rasmussen), musí Dominic tváří v tvář přesile dát znovu dohromady rodinu rychlých a zběsilých řidičů. S nimi se vydá na neuvěřitelnou štreku, která vede přes Londýn, Tokio, středoamerickou džungli a uličky Edinburghu až do Ázerbájdžánu. Tam všude budou porušovat dopravní předpisy i fyzikální zákony a pokoušet se přitom zachránit svět!

Další snaha o zvětšení měřítka

Fast and Furious 9

Dominic Toretto a jeho parta/rodina ušli opravdu dlouhou cestu. Od prvního dílu Rychle a zběsile uběhlo už 20 let a na samotném počátku snad nikdo nepočítal s tím, že série ujde tak dalekou cestu, kde časem místo pouličních závodů budeme svědky například závodění s tankem na dálnici, auta, které přeskakují přes nejvyšší budovy a nebo závod s ponorkou. Rychle a zběsile se prostě stalo megalomanskou sérii, kde se nadále dějí šílené věci, přitom je u toho schopná řemeslná stránka a zároveň si tvůrci uvědomují, že se nemusí brát extra vážně. A díky tomu ta série funguje.

Jednou z nejdůležitějších osobností série je poté Justin Lin. Režisér, který sice svým prvním filmem v sérii Rychle a zběsile: Tokijská jízda málem celou sérii pohřbil, no s následujícím čtvrtým dílem nastavil směr, kterého se série drží až dodnes. Lin se následně chopil i pátého a šestého dílu, kde onen směr nastavil ještě o poznání víc, i když po šestém díle ovšem sérii opustil. Nicméně se Lin v rámci devátého dílu série vrací. A za ta léta o šikovnou ruku určitě nepřišel.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Filmové tržby #20: Rychle a zběsile 9 startuje v prvních zemích!

Další divoká jízda

Furious 9

I deváté Rychle a zběsile je naprosto našlapanou a přehnanou záležitostí. Opět je to velkolepý blockbuster plný šílených atrakcích, které zcela porušují zákony fyziky, řízení aut a vlastně všeho možného. Je to absolutně nerealistické a navíc se tentokrát i letí do vesmíru. V Pontiacu Fiero s přidělaným raketovým motorem! Ano, tvůrci se opět snaží jít ještě o krok dál a přitom všem se pořád daří mnoho věcí.

Rychle a zběsile 9 nejde po řemeslné stránce nic vytknout. Justin Lin opět umí točit akční scény tím způsobem, že jsou přehledné a efektivní. Triky jsou bezchybné. Používají se u toho různé kompozice záběrů, kamera se občas pohybuje velmi divokým stylem a celé to působí jednoduše tím nejlepším možným způsobem.

V podstatě stejná písnička, přesto nadále velmi zábavná

Furious 9

Sám Justin Lin prohlásil, že má na sérii Rychle a zběsile rád, že pořád nevypráví dokola ten samý příběh, ale že se stále posouvá dopředu. Do jisté míry je to pravda i díky tomu, že se vždy snaží tvůrci měřítko posunout ještě o level výš. Přesto je to ovšem pořád jen posouvání laťky o kousek výš a přesto zůstává zdrojový kód stejný. Opět se jde po nějakém hackerském zařízení, opět je do toho namotaná nějaká vedlejší emotivní linka a opět to doprovází spoustu šílených akčních scén.

Vyložená okoukanost u Rychle a zběsile 9 nehrozí, šílenosti předchozích dílů se ovšem devítka tak trochu nepřibližuje. Vydává se sice do vesmíru, ona cesta tam ovšem ve finále nezanechá takové dojmy jako právě přeskoky v Abu Dhabí nebo závodění s ponorkou. I přesto jsou ovšem ty akční scény nadále kreativní a a až tak moc šílené, že jsou jednoduše skvělé. I přesto, že učitelé fyziky by z tvůrců filmu nejspíš radost neměli.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Dnes sa na Edisonline začína Crème de la Crème – Týždeň francúzskeho filmu!

Funkční snaha o ždímání citů

Scénář kromě šíleně nerealistických akčních scén pochopitelně obsahuje také zápletku. Ta se kromě honění se po dalším hackerském zařízení točí i ohledně vztahu mezi Dominicem Torettem a jeho bratrem Jakobem. A zde se skutečně daří ty funkční emoce dodat. John Cena sice filmové ceny za herectví nejspíš nikdy přebírat nebude, ve své úloze je ale dostačující. A linka s jeho bratrem je celkově fajn vystavená, díky solidním flashbackům se jejich vztah dokáže slušně prokreslit (casting mladších verzí postav je navíc vyloženě skvělý) a ve finále ty emoce skutečně dorazí.

I díky funkčnímu pomrkávání k přízemním počátkům série. Sem tam se sice něco tak trochu retconuje, dorazí postavy, které jsme už nějakou dobu neviděli a zničehonic dorazí i nové postavy o kterých divák už dlouhou dobu neslyšel, k Rychle a zběsile to ovšem celé přeci jen tak trochu sedí.

Rychle a zběsile 9 má velmi blízko k parodii, ovšem zcela záměrně

rychle a zběsile 9

Tvůrci si uvědomují, že Rychle a zběsile 9 nebude nový Občan Kane a drží se stylu, který v mnoha momentech připomíná parodii na akční filmy. Dokonce dojde i na moment, kdy postavy začnou uvažovat nad tím, jak mohli všechny ty šílenosti z předchozích dílů přežít a opět dojde v rámci tohohle řešení k vtipům. Dokazuje to, že si tvůrci onu hloupost uvědomují a těží z toho. Scenáristickou židli přitom tentokrát opustil Chris Morgan, jeho náhrada v podobě Justina Lina a Daniela Caseyho se ovšem drží zavedeného stylu. Není přitom cítit přítomnost horké jehly, naopak to celé odpovídá tomu, co přesně člověk od dalšího Rychle a zběsile čeká.

Celé to možná jen trvá příliš dlouho. Téměř dvě hodiny a půl! A tentokrát je to tempo o poznání pomalejší než v případě předchozích dílů. Sedmička a osmička trvali nějak podobně, s tempem ovšem měli o poznání menší problém. Všeho je možná v rámci devátého dílu až moc a plány na to, že desátý a jedenáctý díl budou poslední jsou velmi moudrým rozhodnutím. I přesto, že Rychle a zběsile 9 ještě ve své vlastní kategorii funguje, je nejspíš ovšem skutečně na čase si říct, že stačilo. Ale dva filmy ještě série nejspíše bez problému utáhne. A hlavně svět potřebuje Hobbse a Shawa 2!

Rychle a zběsile 9 závěrem

Rychle a zběsile 9 je zábavná podívaná, která je zároveň profesionálně natočená. Akčním scénám (kromě realističnosti) nejde nic vytknout, snaha o civilnější linku funguje a celé je to nadále tak neskutečně šílené, že je to vlastně opravdu fenomenální. Rychle a zběsile 9 nadále sympaticky připomíná stará šílená akční béčka, zároveň je zcela očividně áčkovou produkcí. Devátý díl Rychle a zběsile sice nebude patřit k vrcholu série, vyloženým poklesem ovšem též není. Je to naprosto ideální ze řetězů utržený blockbuster, který má navíc Helen Mirren za volantem a bravurní po-titulkovou scénu. Odpůrcům série sice lusknutím prstu devítka k srdci nepřiroste, fandové posledních dílů ovšem velmi pravděpodobně jednoduše zklamaní nebudou.

Líbila se vám recenze na Rychle a zběsile 9? Těšíte sa na film?

Verdikt: 8, 5 z 10

Zdroj hlavního obrázku: Universal Pictures