Recenze: Remake Resident Evil 4 – Jak se to povedlo?

A jak to dopadlo při tomto remaku?

-

Dámy a pánové je to konečně tady. Naše recenze na remake Resident Evil 4. 24. 3. 2023 dorazila na počítače, starou i novou generaci konzolí PlayStation a Xbox Series X/S jedna z nejočekávanějších her letošního roku. Remake Resident Evil 4 byl očekávaný projekt od studia Capcom. Původní hra z roku 2005 je dost často u fanoušků považována za nejlepší díl série. Od roku 2019 vyvíjí Capcom remaky svých starších her. Začaly druhým dílem, jelikož jednička dostala remake v roce 2001 a dali proto přednost dvojce. Remake druhého dílu zaznamenal obrovský úspěch. Remake třetího dílu bohužel přineslo zklamání v podobě zkrácení původní hry. Ve výsledku se, ale jednalo pořád o povedenou hru. Čtvrtý díl ačkoliv je z roku 2005 a dodnes vypadá pořád dobře (samozřejmě musíme přimhouřit oko a uvědomit si z jaké doby hra je vytvořená) si remake zkrátka zasloužil. Fandové byli proto zvědaví, jak se povede Capcomu remake Resident Evil 4, který byl ve své době revoluční a pro mnohé pořád platí za nejlepší díl celé série.

Jelikož jsem fanoušek série Resident Evil a čtvrtý díl je pro mě nejlepším dílem série, tak jsem se nemohl na remake dočkat. Po nadšených ohlasech bylo zřejmé, že se na nás řítí sakra povedený remake kultovní klasiky. Já jsem si hru během čtyř dnů dohrál (na ps5) a užil. V tomto článku se tak s vámi chci podělit o moje dojmy. Bude to pro mě první herní recenze. Doufám, že se Vám tahle recenze bude líbit. Už to tedy nebudu prodlužovat na úvod a jdeme na to. Tohle je recenze na remake Resident Evil 4!

Příběh

Příběh čtvrtého dílu se odehrává po 6 letech od doby, kdy bylo město Racoon City vymazáno z povrchu zemského. Leon S. Kennedy, který byl hlavní postavou druhého dílu je naverbován jako agent podřízený přímo prezidentovi. Ten mu přidělí speciální misi, najít jeho unesenou dceru. Leon se vydává do vesnice ve Španělsku. Zde se setkává s vesničany se kterými není něco v pořádku.

Hratelnost

Jestli jste hráli předchozí dva remaky (druhého a třetího dílu), tak se hratelnost nijak ve velkým nemění. Oproti původní hře Leon při střílení nestojí, ale už se s ním můžete v klidu pohybovat i během střelby. Původní hra byla v tomto směru více o té taktice. Pokud jste chtěli střílet museli jste se zastavit. Střílení za pohybu je dneska běžná věc a proto to nikoho nemůže ohromit. Zde jsem vám chtěl jen prozradit pro ty kteří původní hru nehráli, jak je to s hratelností.

Během hry střílíte s Leonem nakažený vesničany, sluhy ve hradu a několik monster. Dále zde sbíráte kytky (ty vám doplňují životy), sbíráte náboje a také řešíte pár hádanek, které jsou ve hrách Resident Evil zvykem. Nejsem někdo, kdo by vám psal podrobněji jaká je hratelnost hry. Zas takhle se ve hrách nevyznám. Můžu jenom napsat, že jediná nevýhoda ze začátku je, že když chcete střílet, tak se při míření zazoomuje blíž k ramenu Leona a vy jako hráč méně vidíte okolo sebe. Tohle je samozřejmě o zvyku, ale ze začátku to může působit na některé hráče poněkud rušivě. Capcom oproti originálu přidal stealth. Nepřátele během hraní můžete zabíjet tichým plížením zezadu nožem.

Recenze remake Resident Evil 4
Zdroj: capcom.com

Oproti původní hře nebezpečnější nepřátelé

Co bych chtěl pochválit, tak to jsou nebezpečnější protivníci oproti původní hře. V remaku si dali vývojáři z Capcomu záležet a střety se záporáky vám nedají jen tak lehký průchod hrou. Samozřejmě záleží také na jaké obtížnosti hrajete. Zde jsou na výběr tři obtížnosti. Assisted: pro hráče, kteří nemají žádnou zkušenost s akčními hrami. Tato obtížnost obsahuje: asistenci při míření, vytváření více munice při výrobě, automatické doplnění zdraví na standard když máte málo životů, nižší ceny při nákupech zbraní atd. Dále zde máme obtížnost standard: pro hráče, kteří nehráli původní Resident Evil 4 (2005), hru můžete během hraní změnit na assisted obtížnost. A pak je zde třetí obtížnost hardcore: pro hráče, kteří hráli původní Resident Evil 4 (2005), nebezpečnější nepřátelé a těžší výzvy, vyšší ceny při nákupu zbraní a dalších věcí.

Jelikož jsem fanda série a původní Resident Evil 4 jsem hrál, tak jsem si řekl, že ačkoliv u nových her hraju nejdříve na standard obtížnost, tak zde jsem nemohl jinak a dal jsem si to pěkně na hardcore. A můžu vám říct, že hra vyzkouší vaší zručnost a zkušenosti během akčních pasáží a hlavně vám bude brnkat na nervy. Nakonec se, ale musím přiznat, že jsem hru dohrál za 15 hodin a dostal jsem známku B. Což si myslím, že na první průchod není vůbec špatný.

Vizuální stránka

Pokud jste hráli předchozí dva remaky, tak vás vizuální stránka remaku čtvrtého dílu nemůže nijak překvapit. Hra běží na stejným RE Enginu jako předchozí dva remaky. A můžu vám osobně říct, že je hra nádherná. Grafická stránka se Capcomu povedla na výbornou. Prostředí, hrátky se stíny a světlem je zde vytvořeno bravurně. Původní hra dnes působí prostě staře, kde jste měli všechny lokace nasvícený a všechno šlo krásně vidět. Zde, ale máme krásně zpracované pasáže, tak jak by měli v reálném světě fungovat. Díky tomu fungují hororové pasáže perfektně. Vesnice, hrad, finální pasáž na ostrově nemám k jakékoliv lokaci žádné námitky.

Boss fighty

Už v původní hře byli boss fighty super a dodnes střety se záporáky baví. Většina boss fightů zůstala stejná s pár úpravami jako v původní hře. Přesto se Capcom rozhodl pro změnu u pár boss fightů. Nechci tady spoilerovat, ale za příklad zde uvedu souboj s Jackem Krauserem, který patřil v původní hře mezi ty nejlepší boss fighty. Zde si dovolím tvrdit, že je ze všech boss fightů nejlepší. Oproti původní hře je souboj rozšířen. Při jejich první konfrontaci jste u původní hry sledovali filmovou scénu při které jste museli mačkat tlačítka, aby Leon neumřel. Zde si Capcom řekl, že bude daleko zajímavější a pro hráče zábavnější nahradit filmovou scénu gameplayem. První střet s Krauserem je souboj s noži. Při druhém střetu Krauser přitvrdí a přiznám se, že tenhle souboj mi ze všech trval nejdéle. Krauser byl zde smrtící a bojovat s ním nebyla žádná procházka růžovou zahradou.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Resident Evil Village ukazuje posledný trailer pred vydaním! Čo prezradil?

Kdo si, ale prošel tou největší změnou oproti původní hře je boss fight s Ramónem Salazarem. Ten je zde kompletně udělán jinak. Jelikož vám to nechci spoilerovat, tak jen prozradím, že tahle změna byla příjemný překvapení a dost možná bych ocenil, kdyby se Capcom pro tyto změny rozhodl častěji. Občas totiž působí, že jede Capcom na jistotu.

Postavy

Hlavní hrdina Leon S. Kennedy nepůsobí, tak vtipně jako v původní hře. Je více vážnější. Přesto se na jeho typické hlášky a narážky na okolí dočkáme. Ashley Graham – prezidentova dcera, kterou má za úkol Leon zachránit – není oproti původní hře rušivá. Zde se nemusíte starat o její životy. Pokud jí nepřátelé nějak uhodí Ashley spadne na zem do „bezvědomí“ a vy jí musíte zvednout. Ashley se zde chová mnohem přirozeněji. Například, když je zde pasáž, kdy Ashley uteče před Leonem z nějakého důvodu, který zde nebudu prozrazovat. V původní hře bylo vidět, že je celá tahle situace předvídatelná a schválně takhle udělaná, aby jste jí za Leona museli jít zachránit. V remaku tuhle chybu napravili a celá tahle situace je přirozenější a chápete, proč se takhle Ashley zachová.

Je zde také ještě jedna postava, která si prošla vývojem. Tím je Luis Serra. Španělský biolog, který se v původní hře vždycky odněkud objevil prohodil s Leonem několik slov a zase si šel po svých. V remaku Capcom dopřál fanouškům více Luise. Ten zde má propracovanější dějovou linku a je zajímavější postavou než se z původní hry zdálo. Hráče potěší jak jsme, už mohli vidět z trailerů, Luis pomůže Leonovi v akci při záchraně Ashley. Jinak musím říct, když už jsme u změn některých postav oproti původní hře, tak zde je samotný příběh lépe zpracován. K ostatním postavám nemám, co jiného říct. Jsou v remaku takoví jaký by měli být.

Recenze remake Resident Evil 4
Zdroj: capcom.com

Zvuková stránka a soundtrack

Série Resident Evil byla vždycky založená na survival hororové akci, která využívala okolních zvuků a hudby v pozadí. Capcom od druhého remaku ukazuje jak dobře pracují se zvukovou stránkou (střelby ze zbraní, nepřátelé, vzdychání postav atd.). Tam, kde jsem si velmi pochvaloval soundtrack osmého dílu Village, tak zde je remake čtvrtého dílu ještě lepší a působivější. Jakmile během akčních pasáží a ve druhé polovině hlavně při boss fightů, začne hrát v pozadí hudba, tak to výsledný dojem z hry posouvá na vyšší level. Zážitek byl díky skvělému soundtracku v mém případě z hry neskutečný a nemohl jsem si celkovou hudební stránku hry vynachválit více.

Originál vs Remake

Originál z roku 2005 byl ve své době výjimečnou hrou. Dnes jsou, ale všechny věci, které byli ve své době přelomové běžnou věcí ve hrách. Originál působí i po osmnácti letech skvěle a pořád jde o skvělou herní podívanou na kterou musí být Capcom i po těch letech náležitě hrdý. V remaku Capcom jenom dokázal, jak moc speciální byl čtvrtý díl ve své době a jak speciálním dílem je i dnes. Remake dokonale kopíruje a zároveň rozšiřuje původní hru a nedělá jí ostudu. A jestli vás zajímá otázka, která verze čtvrtého dílu je lepší, jestli originál nebo remake, pak jen za sebe musím říct, že srovnávat osmnáct let starou hru s vylepšenou a také dá se říct naleštěnou verzi kultovní klasiky je zbytečné.

Zde jenom řeknu, že vznikl remake, který nejenom neudělal ostudu svému originálu, ale v mnohém ho předčil. Závěrečný rozsudek, která verze je lepší je hlavně na Vás na hráčích. Já jenom řeknu, že originální čtvrtý díl byl dodnes pro mě nejlepší díl Resident Evil na který nedám dopustit. No a remake, abych si sám sobě nekřivdil, tak ho ve svém osobním žebříčku přiřadím na první místo k originální verzi.

Hodnocení hry Resident Evil 4 remake a závěr recenze

Jak jste si mohli všimnout z mojí recenze jsem z remaku Resident Evil 4 nadšený. Capcom zde ukázal, že se po chybě remaku třetího dílu, který byl z nějakého důvodu zkrácen (původní hra je už tak krátká) poučil a dopřál fanouškům důstojnou předělávku do moderní podoby. Délka hry je cca stejná a ačkoliv zde jsou některé pasáže pozměněný a něco vynechaný, tak jsou doplněny novými pasážemi. No a pak jsou zde chvíle, kde se originál kopíruje a fanoušci původní hry si přijdou na své. Myslím si, že lepší remake Resident Evil 4 nemohl dostat a Capcom potvrdil, že moc dobře vědí, co dělají.

No a tímto bych chtěl zakončit svojí recenzi na tuhle neskutečně povedenou hru. Jako fanoušek Resident Evil 4 jsem si nemohl přát lepší remake než je tento. Děkuji Capcomu za tento úžasný zážitek. A já se už nemůžu dočkat, až Capcom oznámí remake pátého dílu. Konec čtvrtého dílu si pěkně připravil cestu pro další remake této legendární herní série.

Hodnocení: 10/10

Tohle byla recenze na remake Resident Evil 4. Líbila se Vám naše recenze? Jste fanoušci série Resident Evil? Pokud jste už dohráli remake čtvrtého dílu jak moc se vám líbil? Preferujete originál nebo remake?

Zdroj titulního obrázku: residentevil.com