Recenze: Panství Downton: Nová éra – Jenom pro milovníky seriálu?

-

Ani druhé filmové Panství Downton neurazí

Panství Downton: Nová éra
Zdroj: radiotimes.com

Za dobu své filmové a seriálové existence už Panství Downton zažilo ledacos, ovšem asi nikoho by nenapadlo, že se v minulosti babičky Violet (Maggie Smith) ukrývá tajemství, které může otřást základy celého šlechtického rodu Crawleyů. Vše odstartuje šokující zpráva, že se Violet stala dědičkou zámku v jižní Francii, který jí odkázal muž, s nímž se setkala v mládí. Co se mezi těmi dvěma mohlo odehrát, že si na ni po tolika letech vzpomněl ve své závěti a odkázal jí takové bohatství?

Část rodiny nadšeně vyráží na Francouzskou riviéru, aby nově nabytou nemovitost prozkoumala, skeptický Violetin syn Robert (Hugh Bonneville) má však podezření, že se za dědictvím zámku může skrývat příběh, který by raději neslyšel. Vlády na Downtonem se po dobu Robertovy nepřítomnosti ujala jeho nejstarší dcera Mary (Michelle Dockery), která se musí vypořádat s invazí amerických filmařů, kteří v kulisách nádherného zámku hodlají natočit pravý hollywoodský biják. Střet upjatých britských tradic s americkou bezstarostností a rovnoprávností by mohl mít jen těžko zábavnější podobu, zvlášť když se do filmového natáčení aktivně zapojí i obyvatelé a zaměstnanci panství….

Dějové roztahání, fajn pohled na natáčení dobového filmu

Panství Downton: Nová éra
Zdroj: britishperioddramas.com

Úspěšný seriál Panství Downton se v roce 2019 dočkal filmového pokračování, po pár letech je čas na další film. Na režijní pozici nahradil Michaela Englera Simon Curtis, kromě starých známých se tentokrát objevili i nové postavy a samotný podtitul lákal na novou éru. Tento titul je možná sám o sobě zavádějící, protože by lidé vlastně zcela něco nového očekávat neměli. Pokud ovšem měli rádi staré Panství Downton i filmové pokračování, ani druhý film je nemusí urazit.

Největším handicapem druhého filmového Panství Downton je možná tak trochu dějové roztahání. Už v prvním filmovém Panství Downton bylo více příběhových linek, ty ovšem pořád fungovali sami o sobě a především směřovali k smysluplnému vyvrcholení. Děj druhého filmového Panství Downton je rozdělen na dvě ústřední zápletky. Jedna spočívající v pátraní po tom, proč rodina Crowleyových náhle získává vilu ve Francii a potencionálních rodinných tajemstvích. Druhá poté o natáčení filmu přímo na Panství Downton. V tomto ohledu film těží z toho, že se odehrává na sklonku 20. a 30. let a diváci tak mohou dostat pohled na to, jak se kdysi natáčeli filmy. I díky jisté postavě může filmové Panství Downton 2 náhle připomenout Zpívání v dešti, právě pohled do zákulisí filmu na sklonku němé a zvukové éry je na filmu jedna z nejzajímavějších věcí.

Krásný vizuál plný kvalitních hereckých výkonů

Panství Downton: Nová éra

Ústřední zápletka není komplikovaná, i tentokrát chybí filmovému Panství Downton stěžejní konflikty. Pořád ovšem platí, že se na film krásně dívá. Ať už skrze pěkný vizuál, solidní dobovou výpravu či špičkové dobové kostýmy. Druhé filmové Panství Downton rázem vypadá ještě o poznání filmověji než předchozí film. I tentokrát platí, že se dá v početném počtu postav zorientovat, téměř každá z nich má i něco jako svou stěžejní úlohu.

Většina postav je nadále velmi sympatická, především ovšem opět výtečně zahraná. Například 87-letá Maggie Smith si svou roli hraběnky Crawleyové nadále očividně užívá, stejně tak dobří jsou nadále například Hugh Boneville nebo Michelle Dockery. Menší háček tkví možná v tom, že ještě o poznání více dokáže druhé filmové Panství Downton více uspokojit znalce seriálu. Nadále platí, že není nutné zdát veškeré pozadí postav a orientovat se v ději původního seriálu, menší výhodou ta znalost ovšem přeci jen je. Především i díky závěru, který může fungovat jako pomyslná tečka za celým Panstvím Downton. Pokud se při případném úspěchu tvůrci vydají cestou třetího filmu, i díky povinné absenci jednoho stěžejního elementu už Panství Downton nejspíš přeci jen nebude tím, co kdysi.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Filmové tržby #49: Wakanda v kinech nadále žije!

Panství Downton: Nová éra závěrem

Panství Downton: Nová éra
Zdroj: collider.com

Druhému filmovému Panství Downton se nedá upřít solidní vizuál, výprava, kostýmy, velmi dobří herci ani přítomnost funkčních emocí. I přes jisté problémy s tempem, příliš jednoduše probíhající zápletkou a zároveň příběhovou roztěkanost si i druhé filmové Panství Downton si jde užít. Pro fanoušky původního seriálu ovšem pochopitelně půjde o silnější zážitek…..

Zdroj hlavního obrázku: wall.alphacoders.com