Recenze: Candyman – Stojí návrat Candymana za zhlédnutí?

-

Návrat Candymana stojí za pozornost

Naše recenze filmu Candyman je tu! Mladý výtvarník Anthony (Yahya Abdul-Mateen II) se dozví o legendě o Candymanovi. Jeho obrazy najednou získávají temný nádech a postupně se na nich začíná objevovat jediná tvář.

Candyman z roku 1992 se již dvou pokračování dočkal, po téměř 30 letech ovšem přichází nový film, který po vzoru nejnovějšího Halloweenu navazuje přímo na svůj originál. Produkčně ho navíc zajistil Jordan Peele, úspěšný tvůrce filmů Uteč a My, což napovídalo, že nás potencionálně čeká další horor se sociálním komentářem. A to se dle očekávání stalo, štěstí je ovšem též v tom, že režisérka Nia DaCosta je talentovaná a nový Candyman tak rozhodně není zbytečnou záležitostí. A po vzoru nejnovějšího Halloweenu na původní film navazuje povedeně. Přitom ovšem nemusí být divák vyložený fanoušek původního Candymana, protože přesně stejnou cestou nový Candyman nejde.

Svěží navázání šikovného tvůrčího týmu

Candyman
Zdroj: deadline.com

Nový Candyman skutečně není rebootem. Jde o pokračování, které na původní film navazuje, přesto ovšem tvůrci vzali dosud známou mytologii a pojali jí svěžím způsobem. Způsobem, který zaručuje, že bude nový Candyman i díky rasovým nepokojům v USA aktuální. DaCosta, Peele a Win Rosenfeld společně napsali scénář se zajímavým příběhem, který do mytologie Candymana skutečně přináší něco nového a především se na to velmi hezky kouká.

DaCosta se skutečně projevila jako obrovský režijní talent a i díky je důvod se těšit na pokračování Captain Marvel s názvem The Marvels. Režisérka umí pracovat s atmosférou, vizuálem a má očividně dost kreativních nápadů. Po vzoru původního Candymana si nový Candyman hraje s městkou legendou o zabijákovi s hákem, zvládá do toho všeho ovšem přidat i něco navíc. Legenda o Candymanovi má v 21. století naprosto jiné postavení, navíc příběh dokáže dost vytěžit z toho, že je hlavní postava Anthony malířem.

Právě s ním do popředí vyskakují pojítka s prvním filmem, které ničemu nepodráží nohy a především se zde objevuje povedený vizuální nápad se stínovým divadlem, aby se za pochodu vysvětlila potřebná expozice. I v tomhle ohledu je to kreativní a především působivé.

Vizuálně nápaditá záležitost se sociálním komentářem

Candyman 2021
Zdroj: candymanmovie.com

Právě ono stínové divadlo je jen špičkou ledovce vizuálního stylu. DaCosta má půvabný vizuální styl, což naplno utvrdí i úvodní titulky. V průběhu se navíc ukáže, že nemá problém se zapojením černého (funkčního!) humoru, skutečně dokáže prodat atmosféru scén a dokáže i schopně vést herce. Yahya Abdul-Mateen II i Teyonah Parris jsou ve svých rolích velmi dobří a díky faktu, že film trvá pouze hodinu a půl uteče velmi rychle. V tomto případě je to ovšem možná tak trochu škoda, protože DaCosta má pořád těch nápadů očividně dost a pár minut navíc by v tomhle případě rozhodně neuškodilo.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Očakavaný The Matrix Resurrections prináša nový trailer plný déjà vu!

Peele a jeho zásah

Právě v průběhu se ovšem ukáže, proč se nového Candymana chopil právě Peele. I on nejspíš stojí za tím, že se optika u nového Candymana mění. Nový Candyman je i tak trochu příběhem o rasismu. Právě poslední třetina, kdy karty celého vyprávění vyplynou na povrch je tou nejslabší. Přesto i zde se objeví zajímavý nápad, který na legendu o Candymanovi vrhá zcela nový pohled. Právě závěrečná pointa toho všeho je tak trochu zvláštní a mohla by být klíčem k zajímavé diskuzi, přesto to ovšem skutečně alespoň přináší něco nového a v jistém ohledu to vlastně celkem funguje. Zvláště v momentě, kdy se utvrdí, že je Candyman mnohem sympatičtější postavou než jeho oběti.

I v tomhle ohledu je v Candymanovi cítit velmi chytrá hra s divákem, kdy se na celý příběh jde dívat dvěma rozdílnými způsoby. Staví se na známém z původního Candymana. Zároveň se ovšem na tom buduje zcela něco nového a fungujícího. Oné atmosféře ještě přidává hudba Roberta Aikiho Aubreyho Lowea. Ta je ukázkou toho, jak by se měl k hororu skládat soundtrack. Stejně tak hravá kamera Johna Guleseriana dělá opravdu hodně. Neobejde se to celé bez lehkých klišé. Závěrečná třetina má pár slabších momentů a ukazuje se, že by pár minut navíc jedině prospělo. Přesto je těch důvodů k radosti ve finále vlastně dost.

Candyman závěrem

Candyman 2021
Zdroj: denofgeek.com

Povedený slasher, který s Candymanem pracuje unikátně. Díky bravurní režii Nii DaCosty, fungujícího sociálního komentáře, dobrým hercům, povedenému scénáři a silnému vizuálu rozhodně stojí za vidění. Bez chyb nový Candyman není. Bez dalších pokračování se v pohodě obešel, přesto jde ovšem o fungující horor, který má dle očekávání i něco navíc.

Verdikt: 7, 5 z 10

Zdroj hlavního obrázku: brainstudy.info