Recenze: Malá mořská víla – Jak dopadl kontroverzní casting Ariel?

-

Hraná Malá mořská víla je tady! | Recenze

Ariel (Halle Bailey), mladá mořská víla toužící po dobrodružství, nejmladší a zároveň nejsvéhlavější z dcer krále oceánů Tritona (Javier Bardem) touží poznat svět na souši, a tak vyplouvá na hladinu. Při jedné z takových výprav se zamiluje do šarmantního prince Erika (Jonah Hauer-King). Přestože mají mořské víly zapovězeno stýkat se s lidmi, Ariel se rozhodne poslechnout své srdce. Uzavře dohodu se záludnou mořskou čarodějnicí Uršulou (Melissa McCarthy), která jí umožní poznat život na souši, ale přitom tajně usiluje o Arielin život, jakož i královskou korunu jejího otce….

Studio Disney již delší dobu realizuje hrané verze svých klasických animáků a v nejbližších letech tomu nebude jinak. Chystá se hraná Sněhurka s Gal Gadot v roli Zlé královny, Dwayne Johnson si po animované Moaně zahraje poloboha Mauiho také v hraném podání a Guy Ritchie po Aladinovi chystá také Hercula. Ještě před ním ovšem dochází na hranou Malou mořskou vílou. Ta neměla jednoduché již pár let, kdy do role Ariel byla obsazena Halle Bailey, talentovaná zpěvačka, která ovšem Ariel z animované předlohy jakoby zrovna dvakrát z oka nevypadla. V režii Roba Marshalla (Chicago, čtvrtí Piráti z Karibiku) nicméně vzniká hraná verze jednoho z oblíbených animáků studia Disney, od které bylo snadné i přes bojkot očekávat slušné řemeslo. Stačí ovšem samo o sobě?

Malá mořská víla

Jestli tkví chyba hrané Malé mořské víly v něčem konkrétním, rozhodně to není castingem Halle Bailey, protože její casting je naopak jednou z největších výher. Je snadno rozlousknutelné, že byla Bailey obsazena především díky svému hudebnímu nadání, které se u ztvárňování Ariel náramně hodí a výsledkem je tak ideální castingová volba, kdy jediný problém pro většinu bude tvořit fakt, že má Bailey tmavou pleť. Problémy hrané adaptace tak tkví ve zcela něčem krapet jiném.

Je snadné se dohadovat nad tím, že výrazná animace období, kterou Disneyho Malá mořská víla spadá a je označovaná jako Disney Renesance, má i po letech svůj půvab a kouzlo a v hrané formě je těžké tento půvab zopakovat. Přitom to není daleko od pravdy. Výrazný rozpočet je i tentokrát vidět, Marshall se i tentokrát jeví jako schopný řemeslník, kdy tak má jistě podmořský svět svůj půvab, při srovnávání s památnými sekvencemi z původního animáku ovšem hraná adaptace chtě nechtě tahá kratší sirku. Všechno je tak vlastně v pořádku, jednoduše neurážející, přitom ne tak vtahující. Nutné přitom není, aby se tu představoval strhující podvodní svět jako třeba v Way of Water, především se ovšem ukazuje, že každý animák nutně hranou předělávku nepotřebuje.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Disney+ príde už toto leto do 42 krajín, medzi nimi aj Slovensko! Čo čakať?

Původní animák z roku 1989 trvá 83 minut a je i po letech fajn utíkající kouzelnou animovanou jednohubkou, délka hrané předělávky je natažena na 135 minut. Něco je tak pochopitelně přidáno navíc, kdy například záporačka Uršula v podání Melissy McCarthy má tentokrát krapet výraznější motivaci, krab Sebastián těží z toho, že ho mluví hudebně nadaný Daveed Diggs a naopak trestuhodně chybí ikonická postava kuchaře Louise z původního animáku. Skutečně platí, že to celé vypadá řemeslně dost fajn, finále zůstává víceméně věrné původního animáku a zvládá působit velkolepě, radost přeci jen udělá i Javier Bardem v roli Tritona a to přes fakt, že tu Bardem tentokrát nemá čas na hraní kdovíjak prokreslené postavy. Jen ta roztažená délka trošku bolí a i pouhé 2 hodiny by možná byli až až, výsledné tempo přeci jen krapet zabolí.

Malá mořská víla
Zdroj: Disney

Samotné digitální efekty jsou víceméně v pořádku, jen v některých momentech dvakrát hezky nepůsobí a výsledné momenty tak působí o poznání směšněji oproti zřejmě původním záměrům. Nádech původního animáku je víceméně zachován, dodatečné úpravy jsou někdy k věci, někdy zase méně, Sebastian a Flounder jsou pořád super. Obětí brutálního bojkotu je ve finále tato ucházející předělávka původního animáku neprávem a při její obhajobě není nutně hned obdržet titul ďáblova advokáta. Jen zároveň není moc velký důvod k tomu s ní dvakrát držet.

Malá mořská víla závěrem

Slušná hraná verze i po letech sympatické animované jednohubky, která jen ztrácí většinu jejího kouzla, dle očekávání ovšem hlavní problém netkví v solidním castingu Halle Bailey, ale v ukázce toho, že všechny Disneyho animáky by nutně předělávku nepotřebovali. Minimálně ne v této neurážející, ale jinak k ničemu podobě…

Tohle byla naše recenze filmu Malá mořská víla. Co říkáte na novou hranou verzi staré klasiky vy? Líbi se vám?

Zdroj titulního obrázku: Disney