Recenze: Fantastická zvířata 3 – Má kouzelnická série ještě co nabídnout?

-

Recenze na film Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Dámy a pánové, vítejte u dnešní filmové recenze na očekávaný velkofilm – Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství. Na samotný film jsme si museli počkat opravdu dost dlouho. Zaúřadoval covid, kauza kolem nuceného odchodu Johnny Deppa a příchod jeho náhrady v podání Madse Mikkelsena a nakonec velké přetáčky a změny ve scénáři. Naštěstí tohle všechno je už za námi a můžeme 7. dubna vyrazit do kina na tento snímek. Teď se pohodlně usaďte a přečtete si recenzi na film Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství!

Fantastické zvery: Tajomstvá Dumbledora
Zdroj: Warner Bros.

O příběhu filmu

Profesor Albus Brumbál ví, že mocný temný kouzelník Gellert Grindelwald je na cestě převzít moc nad kouzelnickým světem. Protože není schopen ho zastavit sám, pověří magizoologa Mloka Scamandera, aby vedl neohrožený tým kouzelníků, čarodějek a jednoho chrabrého mudlovského pekaře na nebezpečné misi, kde potkají stará i nová fantastická zvířata a střetnou se s rostoucí armádou Grindelwaldových následovníků. Ale jak dlouho bude moci Brumbál zůstat stranou, když jsou sázky tak vysoko? (oficiální text distributora filmu Vertical Ent.)

Fantastická zvířata
Zdroj: Warner Bros.

Selhání osvědčeného týmu

Režisér David Yates pracuje na filmech z toho universa už nějaký čas – začal v roce 2006, kdy připravoval pátý díl Harryho Pottera Fénixův řád. Yates si sedl s autorkou J. K. Rowlingovou a dařilo se mu velmi dobře převádět její příběhy na filmová plátna. Proto taky není náhoda, že mu byla svěřena režie nové série Fantastických zvířat. Z mého pohledu je Yates velmi šikovný řemeslník, který svou práci odvede s přehledem a rozumí příběhům, které vypraví. Bohužel pro nás, Yates strávil se sérii až moc času a začalo se to projevovat. Posledním filmům chybí jistá živelnost, lehkost a v neposlední řadě výraznější režisérský rukopis. Znovu říkám, že je Yates jako řemeslník velmi dobrý, jen bych chtěl vidět u této série novou krev a nové nápady.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Harry Potter: Věděl Brumbál, že je Sirius Black nevinný?

Nové nápady se bohužel netýkají jen režie, ale i scénáře. Zrovna u Brubálových tajemství je největší problém scénář. Mám Rowlingovou velmi rád, jsem jí vděčný za to, co vytvořila a udělala. Nicméně, knihy nejsou filmy. Vyprávění v knize a ve filmu funguje jinak. A u tohoto filmu se scénář hrozně nepovedl. Chápu, že se studio, Rowlingová a scénárista Steve Kloves snažili filmu dát nějaký tvar, reagovali na problémy, které nastaly, a dělali všechno proto, aby to dávalo smysl a dalo se pak pokračovat s dalším dílem. Cením si té snahy, protože to nebyl lehký úkol, ale povím to na rovinu – selhali na plné čáře.

FB
Zdroj: Warner Bros.

Dobří herci

Jedna z mála věcí, co na filmu mohu s klidným svědomím pochválit, jsou někteří herci. Eddie Redmayne má svou postavu rád a hraje jí dobře a přesvědčivě. Dan Fogler je ve své roli parádní a krásně svou postavu posouvá dál a přidává další vrstvy. Velmi mě potěšil Jude Law, který si krade pro sebe spoustu momentů a předvádí nejzajímavější výkon z celého hereckého ansámblu. Hodně dobrá je Jessica Williams, ze které jsem cítil, že si svou postavu užívá, jak to jen jde, a má upřímnou radost, že zde je. Obrovskou radost mi udělalo to, že Ezra Miller neměl tolik prostoru, jelikož v každém díle hraje hrozně. Nakonec jsem si nechal náhradu za Johnnyho Deppa, Madse Mikkelsena. Mikkelsen roli pojal dobře, ale díky scénáři nemá tolik prostoru, aby výrazněji vyniknul a prodal motivy a myšlenky své postavy.

Fantastická zvířata
Zdroj: Warner Bros.

Klady

Na filmu jsou vidět peníze a práce šikovných lidí. Film má všechny parametry pro blockbuster. Vizuální a technická stránka šlape více než dobře. Je vidět, že si tvůrci vyhráli s kostýmy, lokacemi, novými zvířaty nebo triky. Osobně se mi líbily akční scény a souboje. Akční scény mají dynamiku a rytmus a je tam vidět jistá choreografie – není to jen o tom, že dva lidé stojí proti sobě. Z mé strany si zaslouží velkou pochvalu dva souboje. První souboj je mezi Brumbálem a Credencem, je velmi dobře natočený, po trikové stránce je velkolepý a má skvělou pointu. Tohle byl jeden z mála okamžiků, kdy jsem byl z filmu nadšený. Druhý souboj je kratší, ale dost úderný. Připomíná tanec, jsou tam cítit ty správné emoce a navíc je herecky moc dobře zahraný a po filmové stránce dobře natočený.

FB
Zdroj: Warner Bros.

Zápory

Už jsem to malinko naťukl v jednom z odstavců, ale teď si to trochu více rozebereme. Největším problém a kámenem úrazu celého filmu je scénář. Scénář se prostě nepovedl. Nefunguje to po příběhové stránce, špatně to pracuje s postavami a chce toho hodně moc říci. Yates se to jako režisér snaží nějakým způsobem ukočírovat, ale prostě se mu to nepovedlo. Z filmu je jasně poznat, že je tam moc linek, které se o sebe drolí a navzájem se brzdí. Je potřeba tam mít linku s fantastickými zvířaty, je potřeba vyprávět Credencův příběh, představit nové postavy, do toho je tady linka kolem Brumbála a Grindelwalda, volba vůdce kouzelnické společnosti, plus linky z minulých dílů. Je toho hodně, a ne vždy to dává smysl.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Harry Potter: Zajímavosti z 1. až 5. dílu, které neznáte!

O to více jsem byl překvapený, jak to Kloves a Rowlingová vyřešili. Prakticky skoro všechny postavy degradovaly na pouhé pěšáky ve hře dvou velkých kouzelníků. Většina postav dělá to, co dělá, protože jím to někdo řekl, manipuloval s nimi, využil je, nebo aby se tím zmátl nepřítel. A tohle mě hodně mrzelo. Zajímavě načrtnuté postavy pobíhají sem a tam, něco udělají, a to se většinou pokazí, a pak přijde někdo, kdo jim dá další úkoly, a kolečko může začít znovu. Skoro žádná postava nepoužívá vlastní rozum a „slepě plní vůli někoho jiného“. Tady někdo může namítnout, že to celé dávalo smysl, a po příběhové stránce si to obhájit. Ale já to takhle brát nemůžu a ani nechci. Protože to není zábavné, postavy to degraduje a ke všemu to mnohdy nedává smysl. Mrzí mě, že musím napsat, že je to místy nudné, překombinované a nezábavné. Mnozí teď docení kvality druhé dílu, který dával mnohem větší smysl.

Fantastická zvířata
Zdroj: Warner Bros.

Pár slov na závěr a hodnocení filmu Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Velké zklamaní. Mám tuhle série dost rád, na příbězích o brýlatém chlapci s bleskem na čele jsem vyrostl a je to má srdcovka. Tohle se mou srdcovkou nestane a upřímně mě to mrzí. Těšil jsem se na tento film, doufal jsem, že se to povede a vydělá to hodně peněz, abychom dostali velkolepé finále. Teď, pár hodin po novinářské projekci neustále přemýšlím nad tím, zda chci další díl vidět se stejným tvůrčím týmem. A odpověď je, že ne! Další díl chci, ale je potřeba, aby se studio a hlavně J. K. Rowlingová nad sebou zamysleli a dali nám dobrý a zábavný příběh, jelikož tento film si za rámeček nedá ani jeden z nich.

Hodnocení: 5/10

Toto byla naše recenze na nejnovější dobrodružství série Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství. V diskuzi se podělte o Vaše dojmy a názory na film.

Zdroje: IMDbČSFDVertical Ent.