Recenze: Ďáblova kořist – Další hororový skvost?

-

Ďáblova kořist dějiny hororu nepřepíše

Sestra Ann (Jacqueline Byers) je pětadvacetiletá dívka, která oddaně věří, že provádění exorcismu je jejím posláním. Je však v rozporu s tradicemi instituce: jeptišky nesmějí provádět exorcismy, pouze kněží. S podporou mentora, otce Quinna (Colin Salmon), který vycítí její zvláštní dar, jí je dovoleno sledovat skutečná školení. Její touha dokázat, že je sama sebou, nabere osobní rozměr, když se setká s 10-letou Natalii (Posy Taylor), jedním z nejvíce narušených pacientů školy. Během jejich trýznivých setkání se sestra Ann ocitá tváří v tvář démonické síle, která zamořuje školu a má záhadné vazby na její vlastní minulost. Tehdy si plně uvědomí sílu zla i své vlastní překvapivé schopnosti…

Vedle slasherů o zabijácích kosících jednoho teenagera za druhým, je právě téma posednutí démonem a následného vymítání pravděpodobně tím nejčastěji využívaným hororovým konceptem. O tomto tématu ostatně pojednává i nový horor režiséra Daniela Stamma, který vznikl dle scénáře Roberta Zapii. Právě Robert Zappia se poté na konci 20. století podílel na scénáři k Halloween: H20 a tehdy očividně mrtvý koncept zvládl alespoň krapet oživit a to i přes fakt, že nebyl pod výslednou prací podepsán sám. Přesto bylo snadné doufat, že by právě krapet svěžesti mohl Zappia přenést i Ďáblovy kořisti. Jenže povedlo se mu to?

Slušný hororový výplach trpící nedostatkem kreativity

Ďáblova kořist
Zdroj: Lionsgate

Ďáblova kořist v základu není naprostou hororovou bídou. Od počátku je snadné rozeznat, že Stamm za kamerou není úplný patlal a minimálně do jisté míry ví, jak pracovat s atmosférou, jak ideálně postavit kameru a jak vyvolat husinu. Minimálně snaha je z jeho novinky vidět, samo to ovšem nestačí. Výsledný koncept je totiž pořád příliš ohraný a i přes snahu o svěžest skrze představení speciální školy pro exorcisty se Ďáblova kořist nevyhne faktu, že jde pořád do velké míry o vyčerpaný koncept a samotný film mu novou krev nedodává.

Ďáblova kořist především většinu času líně sází na princip lekaček, kdy bohužel každý filmař není James Wan, který s nimi dokázal vždy pracovat zajímavěji a hravěji. Stamm ovšem bohužel působí dojmem, že jede na autopilota a sází na lekačku za lekačkou, kdy je mnohé z nich snadné předpovědět a ve finále přesto jen působí líně a odbytě. Stamm se v podstatě celou dobu projevuje jako slušný rutinér, nikdy ovšem vyloženě nezvládne ohromit a diváka přikovat.

Horory o posednutí démony vždy koketují s psychickým nátlakem a i zde je přítomná snaha o silnou emocionální linku. Problém byl ani nebyl tolik v tom, že je stěžejní odhalení snadno předvídatelné, ale spíše v tom, že je vlastně těžké si k hlavní hrdince v podání Jacqueline Byers a kterékoliv jiné postavě vybudovat nějaké pouto. I vyvrcholení v tomto ohledu působí krapet bez duše, kdy navíc nepřispívá ani fakt, že se tu někdo snaží k mytologii posedávání démonem přistoupit krapet jinak. Moc zajímavých nápadů se z toho totiž též vymačkat nezvládne.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: X - Jak se povedl nejlíp hodnocený horor letošního roku?

Ďáblova kořist závěrem

Ďáblova kořist
Zdroj: Lionsgate

Ďáblova kořist zvládne obstát jako kdovíjak neurážlivý hororový výplach, kdy jsou ovšem jeho ambice o něco více krapet směšné. Stamm se možná snaží, k umu takového Jamese Wana má ovšem Stamm v jednotlivostech daleko. Aktuální hororová cílovka nejspíš bude dostatečně uspokojena, takový 50 let starý Vymítač ďábla Williama Friedkina je ovšem pořád i po 5 dekádách někde úplně jinde….

Verdikt: 5 z 10

Zdroj hlavního obrázku: Lionsgate