Na automobilovú scénu prichádza nová CUPRA Leon! Čo predstavuje?

-

Novinky

CUPRA Leon nie je obyčajný Leon

Dňa 20. 2. 2020 bola oficiálna svetová premiéra nového modelového radu CUPRA LEON, ktorý otváral brány novej centrály CUPRA Garage. Ide teda o prvý model Leon, ktorý má logo značky Cupra. Najnovšia generácia vysoko výkonnej ikony ďalej posilní značku CUPRA. Poskytuje  zákazníkom širokú ponuku výkonných motorov, dynamický podvozok, ako aj sofistikovanú športovú eleganciu dizajnu karosérie a interiéru.

CUPRA Leon
Zdroj: CUPRA

Pohonné jednotky

Pri pohonných jednotkách má CUPRA Leon naozaj čo ponúknuť, od benzínových motorov až po vysoko výkonný systém plug-in hybrid. Značka použila tento moderný vysoko výkonný pohon po prvý raz. Je k dispozícii pre obidve verzie karosérie – hatchback aj kombi Sportstourer, ktoré sú takisto ponúkané, ako pri svojom sesterskom modeli SEAT Leon.

Základom vysoko výkonného pohonu plug-in hybrid je benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm a elektromotor s výkonom 85 kW (115 k), ktoré spolu poskytujú maximálny systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny systémový krútiaci moment 400 Nm. Krútiaci moment motorov sa prenáša na predné kolesá cez 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Elektromotor napája lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 13 kWh, ktorá sa dá nabíjať z vonkajšieho zdroja.

Auto si viete prispôsobiť

Ak vodič jazdí na krátke trasy alebo potrebuje jazdiť v zóne so sprísnenými emisnými limitmi (napr. mestské centrá), môže prepnúť na plne elektrický pohon a s úplne nabitou batériou má k dispozícii dojazd do 60 km (podľa WLTP). Batéria sa dá dobiť na plnú kapacitu z domácej nástennej stanice Wallbox za 3,5 hodiny (alebo za 6 hodín z bežnej elektrickej zásuvky 230 V).

CUPRA LEON Sportstourer
Zdroj: CUPRA

Pre nový CUPRA Leon sú na výber aj tri turbodúchadlom prepĺňané benzínové štvorvalce s priamym vstrekovaním paliva 2.0 TSI.

S pohonom predných kolies sa kombinujú motory s výkonom 180 kW (245 k) a 221 kW (300 k). Sú k dispozícii pre hatchback aj kombi Sportstourer. Krútiaci moment, ktorý dosahuje maximum 370, resp. 400 Nm pomáha spoľahlivo preniesť na predné kolesá elektronický samosvorný diferenciál (VAQ). Tento systém dostáva informácie o uhle natočenia volantu, otáčkach kolies, momente zatáčania okolo zvislej osi a na základe toho reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá.

Tretiu alternatívu predstavuje motor 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm, ktorý je vyhradený exkluzívne pre kombi CUPRA Leon Sportstourer a kombinuje sa s pohonom všetkých kolies 4Drive.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Nový Seat Leon zverejnil svoju cenu! Čo za ňu dostanete?
CUPRA LEON Sportstourer
Zdroj: CUPRA

Systém pohonu všetkých kolies 4Drive kontinuálne adaptuje rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy podľa momentálnych jazdných podmienok. Na to využíva elektrohydraulicky ovládanú multilamelovú spojku, uloženú na konci kĺbového hriadeľa pred diferenciálom zadnej nápravy. Takéto usporiadanie skracuje reakčný čas systému a zlepšuje rozloženie hmotnosti na nápravy. Všetky motory sa montujú výlučne s dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorá zabezpečuje rýchlejšie a mäkšie radenie. Voliaca páka už nie je s prevodovkou spojená mechanicky, ale elektronicky technológiou shift-by-wire. To zvyšuje efektivitu a pôžitok z jazdy. Pri športovej jazde okrem toho vodič môže radiť aj manuálne s využitím páčok na volante.

Riadenie a podvozok

Nový model CUPRA Leon pokračuje v étose značky vyladiť podvozok a riadenie pre, čo najprecíznejšie a najdynamickejšie jazdné vlastnosti. Štandardným prvkom je progresívne riadenie, ktoré zabezpečuje maximálnu agilitu na každom povrchu a poskytuje optimálnu spätnú väzbu vodičovi vo volante. Jazdné vlastnosti ďalej zlepšuje adaptívna regulácia podvozka DCC, ktorá v priebehu milisekúnd prispôsobuje vyladenie tlmičov pruženia momentálnej jazdnej situácii. Vodič modelu CUPRA Leon môže nastavovať v DCC štyri rozličné jazdné profily: Comfort, Sport, CUPRA a Individual.

Exteriér

Okorenenie vonkajšieho vzhľadu, ktorý môžeme poznať z nedávno predstaveného sesterského modelu SEAT Leon, majú na starosti široké predné blatníky a veľké otvory na vstup vzduchu do motorového priestoru podporujú energický vzhľad. Dynamiku bočnému pohľadu dodávajú aerodynamické lišty na prahoch karosérie. Rámik masky chladiča a akcentné prvky z tmavého chrómu na predných blatníkoch a vonkajších spätných zrkadlách kontrastujú s farbou karosérie nového modelu CUPRA Leon. Prídavné vonkajšie detaily by nemali plniť len estetickú funkciu  ale predstavujú skutočný prínos pre aerodynamiku, prispievajúcu k zlepšeniu efektivity a výkonnosti. Nový model CUPRA Leon má o 8 % lepší koeficient aerodynamického odporu ako jeho predchodca.

CUPRA Leon ponúka krásny interiér

Pri interiéri ku toľkým zmenám neprichádza. Ide o vizuálne prvky pre rozlíšenie, v akom aute sedíte a že nejde o obyčajný SEAT Leon. Pri nastupovaní Vás privíta osvetlenie premietajúce logo značky Cupra. Pri usadení do škrupinových športových sedačiek na vodiča bude pozerať športový volant s tlačidlom na zmenu jazdných režimov (CUPRA MODE) V celom interiéri detaily medenej farby a z tmavého chrómu zvyšujú dramatický nádych, ktorý vytvárajú obklady prístrojového panelu a dverí z česaného tmavého hliníka, sofistikované farebné efekty (tone in tone), osvetlené dekoračné lišty na prahoch predných dverí s logom CUPRA, ako aj farebne zladené poťahy sedadiel a panely čalúnenia dverí.

Ďalšie novinky

Viac od autora