Otestovali sme MPV SEAT Alhambra – nahradí ho definitívne SUV?

-

Novinky

Vyskúšali sme si SEAT Alhambra

Časy, kedy trieda MPV mala veľký úspech najmä u veľkých rodín a SUV si kúpil iba ten, kto naozaj vyššiu svetlú výšku podvozku využil, sú dnes už takmer za nami. Sila SUV dnes velí a takmer každá automobilka je nútená obohacovať svoj segment o túto triedu. My sme sa podrobne pozreli na poslednú generáciu SEAT Alhambra a spoločne sa pozrieme, o čo prichádzame.

Motorizácia

Model, ktorý sme testovali, bol vybavený 2 litrovým TDI motorom o výkone 130 kW (177k), s automatickou 7 stupňovou DSG prevodovkou a s pohonom všetkých 4 kolies teda 4Drive. Tu naozaj nie je o čom. Pri tejto žiadanej kombinácii je výkon či svižnosť viac než dostačujúca. Pri svetlej výške podvozka 152 mm a haldexom, bezproblémovo dostanete svoju rodinku na chatu s horšou príjazdovou cestou.

Namerané údaje o spotrebe nie sú vôbec zlé: 7,5 litra na 100 km kombinovaná, mimo mesto zhruba 5 litrov či 7 litrov v meste. Celkom slušné na 4Drive, 7 stupňové DSG s váhou 1890 kg, nie?

Hravosť Alhambre nechýba

O príjemné prekvapenie sa postarali jej jazdné vlastnosti najmä v zákrutách. Aj keď má Alhambra dostatočne dlhý rázvor (2 919 mm), na to aby na ceste dobre sedela, isté obavy tam boli a to z jej výšky (1740 mm). No na pocit prevrátenia sa či naklánania môžete rovno zabudnúť. Alhambra totižto dokázala hravo zvládnúť zákrutu aj vo väčšej rýchlosti. Posed za volantom bol vynikajúci. Vďaka nádherným športovým sedadlám, malému volantu, pocit z jazdy sa prikláňal skôr ku malému osobnému autu ako ku MPV.

Priestrannosť je jej silná stránka.

Jej rozmery a tvar sú také, aké sú, no v danej triede o aerodynamiku nejde. Je to daň za jej priestrannosť, ktorá je veľmi dobrá. Treba spomenúť, že hneď po nasadnutí za volant viete, že sadáte do auta väčších rozmerov. Masívna palubná doska vzbudzuje na prvý dojem pocit neistoty v dĺžke auta, tu vám hravo pomôžu predné či zadné senzory, s pomocou kamery vám veľkosť Alhambry nebude robiť absolútny problém.

Ak by sme porovnávali SEAT Alhambra s SUV či s inými MPV konkurentmi, Alhambra bude jednoznačný víťaz v nastupovaní do zadnej časti. Zabezpečia to jej posuvné dvere, ktoré môžu byť plne automatické. Oceníte to najmä na parkovisku, kde nemusíte klasickým spôsobom otvárať v danom prípade obrovské dvere a teda, nemusíte sa báť, že poškodíte lak vedľajšiemu autu.

Posúvateľné plnohodnotné tri sedadlá v druhom rade zabezpečili dostatok miesta pre cestujúcich. Na prekvapenie, je ich posed celkom vysoký a tým sa stráca priestor nad hlavou, ktorý by som očakával väčší. No pre deti či osoby menšieho vzrastu (do 175 cm) to nebude najmenší problém. Veľkou výhodou je aj pretransformovateľnosť zadných sedadiel na detské. Táto možnosť je už dobre známa v koncerne. Stačí podvihnúť sedák, zameniť bežné opierky hlavy a máte funkčnú autosedačku. Aj toto má svoju nevýhodu. Keďže táto možnosť bola len na krajných sedadlách druhého radu, tá stredná mala citeľne mäkší sedák.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  AirCar: Slovenské lietajúce auto Štefana Kleina navštívilo Bratislavu!

Výborný tretí rad sedačiek

Alhambra sa môže naozaj pýšiť jej tretím radom sedačiek. Dovolím si tvrdiť, že tu nejde o žiadne „núdzové“ sedenie. Tretí rad ponúka dostatok priestoru nie len pre dieťa, ale aj pre dospelú osobu, ktorá tam obsedí aj niekoľko hodinovú cestu. Pravdepodobne vďaka už spomínanému vyššiemu posedu v strednom rade, je dostatok miesta v treťom. Taktiež aj jej pohodlné nastupovanie alebo pomerne rýchle rozloženie si zaslúži palec hore.

Odkladacie priestory

Verím, že ak človek rozmýšľa nad kúpou auta z triedy MPV, zaujímajú ho aj odkladacie priestory daného auta. Tu je Alhambra celkom skromná, no dostačujúca pre základné veci. Pokiaľ hľadáte zázračné skrinky, napríklad v stredovej konzole, kde neviete pomaly dosiahnuť na dno ako v C4 Picasso, v Alhambre asi márne. V predných dverách si 1,5 litrovú fľašku odložíte, v strednom rade kľudne aj 2 litrovú. Zaujímavo je vyriešený tretí rad, kde si na ľavej strane odložíte dva menšie pričom na pravej máte malú odkladaciu skrinku. Pre mňa celkom zlé využitie. Ale verím, že všetko nepotrebné počas jazdy napracete do kufra, v ktorom je priestoru na rozdávanie. V prípade rozloženého tretieho radu, 300 litrov, bez rozloženého tretieho radu 955 litrov a so zloženým tretím aj druhým radom 2 430 litrov.

Záver

Vďaka jej konfigurovateľnosti dokážete do nej dostať pomerne dosť slušnú výbavu zabalenú v nenápadnom MPV a samozrejme veľa priestoru. V prípade technológii SEAT Alhambra nie je nijako prevratná, naopak pomerne zastaralá. Napríklad LED svietenie vzadu, no vpredu klasické denné svietenieBi-xenónmi. Aj keď Bi-xenónom s natáčaciou technológiou nemôžem nič vytknúť.

Najväčšou otázkou je pre mňa cena. Dnes už v ponuke nájdete len 2 litrové TDI (177 k) s 4Drive a automatom. Základná cena vo výbave STYLE je 35 330 eur. V prípade testovaného modelu s výbavou Xcellence s príplatkom za model Family, jazdné asistenty či alcantarové sedačky (výbava obsahuje mnoho ďalšieho), sa cena vyšplhala na 44 520 eur. Tu podľa môjho názoru prichádza k bodu, kedy človek začne rozmýšlať nad kategóriou SUV v podobnej cenovke.

Chceli by sme sa poďakovať SEATU za zapožičanie vozidla.

Aký máte pohľad na postupne vymierajúcu triedu MPV? Páči sa vám posledná generácia SEAT Alhambra?

Zdroj: autor článku
Zdroj titulného obrázku: autor článku

Ďalšie novinky

Populárne