Goslingova novinka Kaskadér je pocta kaskadérskému řemeslu (Recenze)

-

David Leitch začínal stejně jako Chad Stahelski v Hollywoodu jako kaskadér. A z obou jsou nyní úspěšní režiséři. Po společné realizaci prvního Johna Wicka zůstal Stahelski dosud věrný zabijákovi v podání Keanu Reevese a brzy by měl nadělit nové zpracování Highlandera, Leitch poté realizoval druhého Deadpoola, spin-off Rychle a zběsile točícího se kolem Hobbse a Shawa a také Bullet Train s Bradem Pittem. Svým nejnovějším projektem se ovšem Leitch vrací ke kořenům. Předělávka seriálu The Fall Guy z 80. let se totiž točí kolem kaskadéra. Po Kenovi se z Ryana Goslinga stává nepravděpodobný akční hrdina, který ovšem má s akcí pořád nějaké ty zkušenosti. Je totiž tak nějak součástí jeho profese.

Kaskadér – Ryan Gosling v zábavné romantické akční komedii (Recenze)

Leitch sám svou novinku vnímá jako reflexi nad vlastními kaskadérskými zkušenostmi. Snadno se během filmu jeví příznaky jasného milostného dopisu kaskadérské profesi, především v těch momentech, kdy se ukazuje ta stará dobrá poctivá kaskadérská filmařina, která je ohrožena nějakou tou hrozbou v podobě upřednostňování VFX. Už během natáčení filmu si odnesl zápis do Guinessovy knihy rekordů za rekordních 8,5 převrácení jednoho auta. Milostné vyznání je cítit už v momentech, kdy se krapet provokativně mluví o tom, že kaskadéři za své výkony Oscara nedostávají a také o tom, že právě oni většinou odvádějí tu nejtěžší práci. Kaskadér je očividně film tvůrců, kteří milují film. A především akční film.

The Fall Guy

Svou výraznou roličku ostatně ve filmu má i existující produkční společnost 87North Productions (založena Leitchem a jeho ženou Kelly McCormick), nechybí v něm ani očividná parodie Duny, citování filmů a především nádech toho pravého kouzla práce v továrně na sny. Se vším dobrými i zlým, co k tomu patří. Hladoví producenti, áčkové hvězdy s nosem nahoru, pouzí asistenti toužící po šplhu v potravním řetězci filmového průmyslu. Kaskadér do velké míry dává prostor těm postavám, které jsou pro filmového diváka za normálních okolností neviditelní, možná až naivně se díky tomu začne věřit, že by oni „neviditelní“ členové štábu mohli u mnohých po tomto filmu dočkat mnohem větší uznání.

Banální příbeh

Přitom všem tak vlastně vůbec nevadí, že Kaskadér pracuje s banálním příběhem o nějaké té lásce, která sehrává roli v záhadě, která vede k výrazným odhalením a nějakému tomu rozuzlení. Klíčové je, že to po celou dobu zvládá být zábavné. Leitch nešetří nápady a kreativitou, Ryan Gosling si tuto polohu užívá (mnohonásobněji nežli v Gray Manovi), Emily Blunt stejně tak zvládá působit se svou femme fatale. V podstatě každý působí, že si svou hereckou polohu užívá. A díky tomu je celý film nabitý energií v momentech, kdy zrovna nedochází k nějaké akci. A to i díky funkční chemii dvou ústředních postav, funkčních vtipech a faktu, že film zvládá v těch stěžejních momentech být i adekvátně vážný. Nebojí se ovšem ani absurdních romantických slovních přestřelek, odkazování na Posledního Mohykána nebo jednorožců.

The Fall Guy

V průběhu začne více a více dávat smysl, že se Kaskadér zalíbil i Stevenu Spielbergovi. Málokterý film pojednávající o filmařském průmyslu totiž v posledních letech sršel takovou energií (Nezapočítávat Tenkrát v Hollywoodu ani Babylon). Jak průběh zápletky poukazuje na fakt, že zásadní událost v prologu možná není tak zásadní (Goslingova postava ve filmu nechybí žádnými výraznějšími fyzickými omezeními), přeci jen slibně rozehrává celou zápletku. Nějaké to dusno na place, odkazování na vše od Rockyho po Dumba (jedna postava se pravděpodobně nejmenuje Jean-Claude náhodou), nějaká ta banální a příliš jednoduchá lehce detektivní zápletka, především ovšem velmi uspokojivý třetí akt. Ve filmu o kaskadérech nemůže chybět pomrknutí na Toma Cruise, nejvíce uspokojivý ovšem film zůstává v těch momentech, kdy očividně sází na nejméně VFX, upřednostňuje reálné kaskadérské kousky a chvílemi zvládá připomenout filmy, které se jenom tak netočí. V průběhu to přirovnání Leitche k Smrtonosné zbrani začne dávat větší a větší smysl.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Očakávaný Lovec Kraven ukazuje svoj prvý trailer! Ďalšie R-ko!

Bojuje za kaskadéri

Právě Kaskadér je filmem, který by mohl definitivně pojistit, že časem na vlastní nominace na Oscara pro kaskadéry dojde. Kaskadér je totiž jednou velkou oslavou této profese, závěrečné titulky nezapomenou jejich práci řádně uznat. I scénář Drewa Pearce zvládá zvláštním způsobem vyvolávat dojem toho nejlepšího ze scenáristické dílny Shanea Blacka. A chvílemi se začne snadno jevit dojem, že málokterý akční film si za poslední roky tak moc říkal o to, aby se stal nesmazatelnou akční klasikou.  Jde o mainstreamový blockbuster, který má prakticky vše. Akci, komedii, lásku, zábavné herce a oslavuje film jako takový, tentokrát přitom nutně nemusí jít o látku, kterou docení nejvěrnější cinefilové. Vedle série John Wick je Kaskadér rázem to nejvýraznější, co doposud 87North Productions nadělilo. Je to lebeda.

The Fall Guy

A to není nutné rozebírat veškeré zvraty, šikovně vystavěné scenáristické kličky (i když se chvílemi může dilema ve vztahu postav Goslinga a Blunt zdát přitažené za vlasy, jejich vztah je ve výsledku perfektně vystavěn i díky výtečné chemii ústřední herecké dvojice) a nebo to, jak dost možná (a nebo spíše ne) si profesní vztah Colt Seaverse a Toma Rydera utahuje ze vztahu Davida Leitche a Brada Pitta. A dost možná je vlastně samotný Tom Ryder jasnou parodií Toma Cruise.

Nutno dodat, že kaskadérské zkušenosti jsou v rámci tvůrčích schopností znát. A Leitch se za svou poctu kaskadérům rozhodně stydět nemusí. Zmíněné závěrečné titulky si ostatně opravdu zaslouží diváckou pozornost, ačkoliv tečka na závěr je spíše pomrknutím pro ty, kteří viděli původní seriál a nebo alespoň rychle poznají jednu známou tvář. Tak či onak je Kaskadér povedenou trefou, která zvládá obstát v mnoha rovinách. A Goslingův Colt Seavers si za jeden film snadno obhájí případný start nové akční franšízy.

Recenze filmu Kaskadér závěrem

Kaskadér je už nyní jasným kandidátem na jeden z nejzábavnějších blockbusterů letošního léta. David Leitch vzdává holt kaskadérské profesi a nejen závěrečné titulky opět snadno rozšíří debaty o tom, že by i pouzí dubléři měli do pár let začít bojovat o zlaté sošky. Film, který chvílemi evokuje filmy, které se ještě netočí, Shanea Blacka v nejlepší scenáristické formě, může vsadit na dvě skvělé hlavní členy hereckého obsazení (a v podstatě i všechny okolo), stejně tak mu nechybí akce, komedie, romantika a vše, co by jeden z kandidátů na akční novodobou klasiku měl vlastnit.

Zdroj titulního obrázku: CinemArt CZ/Universal Pictures