Black Mesa a Crowbar Collective
Po pätnásťročnom úsilí štúdia Crowbar Collective bola 6. marca 2020 vydaná plná verzia Black Mesa, remake Half-Life, vrátane nového sveta Xen.
Black Mesa je remake hry Half-Life od Valve, vydanej v roku 1998, ktorá sa stala jednou z priekopníkov moderných FPS. Po tom, čo v roku 2004 vyšlo jej úspešné pokračovanie Half-Life 2, skupina fanúšikov, dnes známa pod menom Crowbar Collective, ohlásila ambiciózny projekt: pretvoriť pôvodnú hru Half-Life v engine Source.
Black Mesa vs. Half-Life, zmeny a novinky
Výsledkom je aktualizácia, resp. úplná pretvorba levelov, modelov (ako príklad možno uviesť jedinečný vzhľad vedcov a stráže Black Mesa, vďaka čomu sa už nemusíte stretávať s trojičkami v jednej miestnosti), terénu a textúry. Ďalším z vylepšení je implementácia dynamického osvetlenia a tieňov. Ich prostredníctvom sa dokonale dotvára hororová atmosféra v prvých kapitolách “Unforeseen Consequences” a “Office Complex”. Okrem vizuálnych, prináša Black Mesa vylepšenia i v oblasti zvukových efektov zbraní a prostredia, nový dialóg, voice acting, soundtrack, lepšie doladenie nepriateľskej AI (Vortigaunti sa po teleportácii ihneď uhnú namiesto toho, aby ostali na jednom mieste, čakajúc na odstrel) alebo interakcie s prostredím (schopnosť uchopiť, hádzať, ničiť objekty).
Dej Black Mesa/Half-Life – zlý deň doktora Freemana
Dej hry sa odohráva v rovnomennom fiktívnom výskumnom zariadení Black Mesa v Novom Mexiku, kde sa hlavná postava, 27-ročný teoretický fyzik, doktor Gordon Freeman, účastní experimentu v dôsledku, ktorého sa vytvorí trhlina medzi Zemou a svetom Xen. Freeman, bojujúci o holý život sa musí dostať do komplexu Lambda, kde je poverený teleportovať sa do mimozemského sveta Xen a vysporiadať s pôvodom invázie. Situácia sa však cestou po obrovskom vedeckom ústave rýchlo vymyká spod kontroly. Počiatočné krátke strety po celom inštitúte sa menia na otvorenú vojnu medzi personálom, mimozemskými bytosťami a armádou. Tá prichádza zastaviť ofenzívu a zamiesť incident pod koberec, vrátane svedkov. Celé to kulminuje v kapitole “Surface Tension”, ktorá ostáva highlightom deja v časti vedeckého inštitútu.
Priebeh hry Black Mesa
Hra má dokopy devätnásť kapitol, prvých štrnásť sa odohráva v Black Mesa a posledné štyri (plus “Endgame”) vo svete Xen. Mnohé z úrovní bolo rozšírených, skrátených (napr. nekonečné bludisko železníc kapitoly “On A Rail”) alebo úplne prepracované (Xen).
Počas priebehu hry sa Freeman stretáva s čoraz silnejšími nepriateľmi a na to, aby ich premohol, zároveň nachádza široký arzenál zbraní. Niektoré sú konzervatívnejšie, ako páčidlo alebo brokovnica, no neskôr pribúdajú experimentálne prototypy (Tau Cannon) i mimozemské (napr. bio-mechanický Hivehand). Okrem boja je svet Half-Life známy aj svojou pestrou škálou nástrah a hlavolamov.
Xen v Black Mesa je úplne nové dobrodružstvo
Osobitnú pozornosť si zaslúžia posledné štyri kapitoly, ktoré sa odohrávajú vo svete Xen. V prevedení Black Mesa oproti Half-Life sú rozdiely tejto podoby sveta Xen ihneď badateľné. V pôvodnej verzii bol Xen zhluk vznášajúcich sa kameňov uprostred ničoho. Mnohé oblasti vyzerali alebo boli nedokončené. V Black Mesa vás však po teleportácii a krátkom cutscene privíta nádherný podmorský svet vo vesmíre, ktorý je plný života, po ktorom poletujú mohutné raje, s výhľadom na vežu v diaľke. Tento výhľad hráča po celý čas sprevádza ako neustála pripomienka konečného cieľa hry.
Bližší náhľad do sveta Xen
Prvá kapitola pod názvom “Xen” je venovaná najmä bádaniu mimozemského pralesa. Freeman musí čeliť zradnej faune a flóre, ktorá tento prales nazýva svojim domovom, zatiaľ čo po ceste míňa spustošené a opustené prieskumné stanice a bunkre bádateľov z Black Mesa. Postupný úbytok spomenutých staníc hráčom postupne navodzuje pocit, že vstupujú do doteraz nepreskúmaného územia. Počas tohto dobrodružstva je hráčom poskytnutý čas sa oboznámiť s Long Jump Modulom, umožňujúci dlhé skoky medzi vzdialenými miestami, ktorý bude nedoceniteľným nástrojom v nasledujúcich bojoch.
Kapitola “Gonarch’s Lair” bola tiež prepracovaná a stret je zaujímavejší a napínavejší ako v pôvodnej hre. Súboj sa začína na viac-menej otvorenej skalnatej ploche, no boss Gonarch sa dá na útek po tom, čo utrpí určité množstvo zranení. Náročný lov pokračuje v priľahlých kaňonoch a jaskyniach, osvetlenými kryštálovými útvarmi, pričom sa v obmedzenom priestore neustále strieda rola lovca a koristi.
Po zdolaní Gonarcha sa v predposlednej kapitole “Interloper” Freeman konečne dostáva do vnútra nepriateľskej základne. Hneď na začiatku je zobrazené viac zo vtedajšieho života zotročených Vortigauntov, ktorý lepšie zapadá do lore v súvislosti s Half-Life 2 (a prečo sa k Freemanovi neskôr správajú s toľkou úctou, napriek tomu, že ich stovky pobil). Počas výstupu po veži prítomnosť hráča tolerujú, miestami aj pomôžu. Náročnosť stretov s nepriateľmi sa citeľne zvyšuje, čo sa tvorcovia snažia vyrovnať tým, že je hráčom poskytnuté nekonečné množstvo energie (munície) do ich najsilnejšej zbrane (Gluon Gun). V tejto časti sa tím Crowbar Collective zrejme inšpiroval poslednými úrovňami Half-Life 2.
Po výstupe výťahom (ktorý je možno dlhší než by mal byť) na vrchol veže hráča očakáva posledná výzva, na ktorej si Crowbar Collective dal záležať. Nakoniec ostáva len “Endgame”, kapitola je epilóg s “menším” zvratom.
Verdikt
Na dokončenie Black Mesa sa čakalo pätnásť rokov, no Crowbar Collective (s požehnaním od Valve) dodal všetko čo sľuboval; zmodernizovanú podobu hry, ktorá je dôstojným následníkom pôvodnej. Je príkladom toho, ako skupina oddaných nadšencov dokáže vdýchnuť nový život do starej hry a tým priniesť zábavu pre staršiu i novú generáciu hráčov.
Zdroje: Steam, Crowbar Collective
Zdroj titulného obrázku: Crowbar Collective