Nahradí virtuálny escape room bludisko?
Úteky a úniky budú zrejme podobne staré ako ľudstvo samo. Nepátral som v historických prameňoch, ale vieme si živo predstaviť, že utiecť odniekiaľ mali potrebu už naši pra, pra, pra-predkovia. Nuž a ak uspeli, určite to bol zážitok, ktorý bolo treba poriadne vylíčiť a prebrať večer pri kmeňovom ohni (pokiaľ vtedajšie vyjadrovacie prostriedky stačili).
Už staré grécke báje popisujú Téseov únik z bludiska, ktoré dal vystavať kráľ Minós. Mimochodom, táto báj spomína aj jeden z prvých hintov (pomôcok) – Ariadninu niť. Aj samotný autor bludiska Daidalos predviedol zaujímavý únik, keď so svojím synom Ikarom z väzenia jednoducho uleteli na krídlach zhotovených z vosku a vtáčieho peria. Slávnymi escapermi sú aj gróf Monte Christo, galejník Motýľ a mnoho ďalších. Lúštenie záhad bolo základom mnohých úspešných, dnes už priam kultových filmových projektov ako napríklad Indiana Jones, Da Vinciho kód či mnoho ďalších. Avšak aby sme nespomínali len zahraničie, aj náš Janko s Marienkou museli zapojiť fantáziu, aby sa z väzenia zlej Ježibaby dostali so zdravou kožou.
S prihliadnutím na spomenuté je až zarážajúce, že nápad nechať ľudí „unikať“ len tak pre zábavu vznikol relatívne nedávno. Nechcem sa púšťať do diskusií kto bol prvý a čo escape room už bola a čo ešte nie. V tejto súvislosti sa často spomína rok 2006, Silicon Valley a počítačové hry inšpirované dielami Agathy Christie.
Prvý escape room pochádza z Ázie
Fyzické escape room sa zvyknú datovať od roku 2007 a majú svoj pôvod v Ázii. Takao Kato prišiel s nápadom reálne vytvoriť hráčom prostredie, z ktorého sa budú musieť pomocou svojho dôvtipu v limitovanom čase dostať. Skôr narodení si však možno spomenú na aj u nás vtedy populárny televízny cyklus „Pevnosť Boyard„. Natáčaný bol v rovnomennej pevnosti pri západnom pobreží Francúzska a jeho nakrúcanie začalo v roku 1990. Nástrahy pevnosti sa síce pokúšal zdolať vždy iba jeden tím pre nakrútenie konkrétneho dielu seriálu, o oprávnenosti označenia ako „úniková hra“ však myslím nemôže byť pochýb.
Únikové hry (escape rooms) si raketovým tempom získavali vysokú popularitu po celom svete. V roku 2017 sa v Budapešti konali prvé majstrovstvá sveta, ktorých sa zúčastnili šampióni z 22 krajín. V roku 2019 existovalo celosvetovo odhadom cca 60 000 escape room a domnievam sa, že šlo o odhad skôr konzervatívny.
Rýchly vývoj bludísk
Hoci escape room nemajú za sebou príliš dlhú históriu, ich vývoj bol už pomerne dynamický. Prvým míľnikom po počítačových hrách a fyzických miestnostiach bol nástup virtuálnej reality. VR technológia umožnila obsahov a dejovo posunúť únikové hry v zásade kamkoľvek, kam dočiahne fantázia a schopnosti tvorcov. VR escape room sa začali hneď od počiatku uberať dvoma hlavnými smermi. Jeden hráčov síce umiestňoval do spoločného virtuálneho priestoru, fyzicky však boli hráči oddelení. Dôvodom bola najmä obava o bezpečnosť hráčov (snaha o vylúčenie možnosti náhodnej zrážky hráčov). Virtuálny escape room je dnes ako bludisko úplne iným priestorom.
Naproti tomu druhá línia naplno využívala možnosť veľmi presného snímania polohy hráčov, ktorú špičkové VR systémy umožňujú a hráči sú spolu nielen v jednom virtuálnom, ale aj fyzickom priestore. Hráči po priestore chodia a pohybujú sa úplne prirodzene, môžu sa dokonca navzájom dotknúť. Práve táto alternatíva umožňuje hráčom vnímať virtuálne prostredie vysoko autenticky, miestami im dať dokonca zabudnúť, že vo vesmíre, na dne oceánu či v mystickej pevnosti v skutočnosti nie sú. Tento zážitok si účastníci môžu vychutnať aj na Slovensku, v Bratislave v GoEscape.sk.
Budúcnosť v online svete
Snaha dopriať túto atraktívnu zábavu aj tímom, ktorých členovia sú roztrúsení po svete, dala podnet pre vznik online escape room. Prevedenia sú rôzne, ale najčastejšie ide o využitie reálnej (fyzickej) escape room, v ktorej však nie sú zatvorení hráči, ale game master. Hráči sú s game masterom v online spojení pomocou niektorej z platforiem (Zoom, Teams a pod.), udeľujú mu pokyny a na obrazovke sledujú veci a dianie v samotnej miestnosti.
Zatiaľ čo opatrenia na obmedzenia šírenia nákazy COVID znamenali pre ostatné formy únikových miestností vážny prevádzkový až existenčný problém, práve online forma si získala nemalú obľubu a počet ponúkaných online únikových hier stále narastá. V recenziách mnohí účastníci priznávajú, že si túto formu zvolili ako východisko z núdze, nakoniec však boli sami prekvapení, ako sa dokázali aj touto formou zabaviť. Ak je aj vám počas lockdownu doma dlho, vyskúšajte s kolegami/kamarátmi/spolužiakmi online escape room aj vy, stačí navštíviť GoEscape.sk a zvoliť príslušnú možnosť.
Virtuálny escape room ako náhradné bludisko
Čo ďalej? Pre zotavenie sa a znova naštartovanie „prezenčných“ escape room bude potrebné v prvom rade poradiť si s pandémiou. Úbytok návštevníkov sa totiž prejavil aj v istej stagnácii vývoja v tomto segmente. Už pred pandémiou však bolo možné sledovať smer vývoja. U fyzických escape room to bola predovšetkým stále vyššia technická prepracovanosť miestností. Od jednoduchých „schovávačiek kľúčov“ sa špičkové systémy zmenili na komplexné technické zariadenia ovládané počítačom.
Svet virtuálnej reality zasa smeruje k stále lepšiemu rozlíšeniu VR okuliarov, zlepšeniu presnosti snímania polohy hráčov, zväčšenie počtu sledovaných bodov s cieľom preniesť do virtuálnej reality celé telo hráča (nie len hlavu a ruky), rozšírenie interakcie prostredia s hráčom (vnímanie vibrácií nielen cez ovládače, zapojenie aj doposiaľ nevyužívaných zmyslov – systemizácia vôní, chutí). Zatiaľ málo využívanou technológiou v tejto oblasti je zmiešaná realita.
Nech už sa escape room poberú akýmkoľvek smerom, isté je, že vďaka svojej schopnosti umožniť hráčom stať sa priamym hrdinom zaujímavého dobrodružstva, pri ktorom účastníci prežijú s tímom niečo zaujímavé a vzrušujúce, pocítia adrenalínové šteklenie, zmobilizujú svoje schopnosti a fantáziu, najmä sa však dobre zabavia, svoj okruh fanúšikov si určite udržia a budú naďalej rozširovať.
Zaujal vás virtuálny escape room ako náhradné bludisko? Vyskúšali by ste si aj takúto verziu?
Zdroje: lockacademy.com, wikipedia.org, foxinaboxchicago.com, thelogicescapesme.com, goescape.com