Recenze: Vřískot 6 – Jak se povedlo krvavé řádění v New Yorku?

-

Sestry Samantha a Tara Carpenterové a dvojčata Chad a Mindy přežily řádění tajemného vraha ukrytého pod maskou ducha v městečku Woodsboro. Ve snaze zapomenout na tyto tragické události se všichni čtyři přestěhují do New Yorku, aby tam začali nový život. Netrvá to ale dlouho a objeví se nový a ještě brutálnější vrah v masce Ghostface a jejich životy jsou opět v ohrožení.

Série Vřískot platí za jednu z nejlepších slasher sérií, která si drží svoji kvalitu každým dílem. Celé toto řádění maskovaného Ghostface začalo v roce 1996. Tehdy dvojice Wes Craven (režisér) a Kevin Williamson (scenárista) nejspíš nečekali, jak moc se Vřískot zapíše do žánru hororu. Skvěle si dělaly srandu z klišé, postavy si uvědomovali v jakých situacích se nacházejí, odkazy na hororové filmy. Vznikl zábavný slasher, který se svými kvalitami nikdy nespadnul do takových vod jako série Halloween. V minulém roce dorazil pátý díl, který po zesnulém Wesu Cravenovi převzala režisérská dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett (Krvavá nevěsta).

Jejich snímek velice dobře vzdal poctu Wesu Cravenovi. Srozumitelně navrátily na scénu původní postavy série (Sidney, Dewey, Gale) a představily nám nové tváře. Pátý díl se stal nejvýdělečnějším dílem série (140 milionů dolarů). Další díl, tak dorazil rok po pátým dílu a my jsme si pro Vás připravily recenzi. Nebudu to tedy na úvod dále prodlužovat a jdeme se podívat, jak se povedlo krvavé řádění Ghostface v New Yorku. Tohle je recenze na film Vřískot 6!

Vřískot 6 recenze
Zdroj: Forum Film

Intenzivní jízda od začátku, až do konce

Režisérskému duu se musí nechat, že jejich nejnovější snímek ač na nic nečeká a dopřává divákům intenzivní krvavou jízdu od začátku, až do konce, tak vše mají pevně v rukou a nerozpadá se jim film pod rukami. Už po úvodu, kde dojde klasicky na telefonát od vraha a zabíjení si nejeden divák řekne, že ho čeká nekompromisní podívaná, která by ho mohla překvapovat svými zvraty. A je tomu tak. Film se nebojí šlapat neustále na plyn. Divák má mezi akčními scénami minimální pauzy, kde dojde na postavy a jejich konverzace mezi sebou.

U samotných postav je sice problém, že nejsou natolik zajímavé, jako například Sidney, Dewey nebo Gale. Přesto mají mezi sebou skvělou chemii a divák si je snadno dokáže oblíbit. Díky tomu vzniká u diváků k postavám sympatie. Jakmile dojde na intenzivní pasáže (a že jich je), tak budete nervózní, jak to dopadne. Hlavní postava Samantha Carpenter není tolik zajímavá a divák si snadno řekne, že by raději v hlavní úloze viděl její mladší sestru Taru v podání čím dál oblíbenější Jenny Ortegy. Právě díky její mladší sestře Taře je Samantha snesitelnější než v případě, kdyby film stál hlavně na ní. To zde, ale neplatí. Série Vřískot měla vždy několik vedlejších postav a ty zde hrají opět velkou roli.

Vřískot 6 recenze
Zdroj: Forum Film

Série Vřískot si pořád velmi dobře dělá srandu z klišé a z hororů obecně

Zmínit bych rád chtěl Mindy v podání Jasmin Savoy Brown, která zde přináší komediální prvky. Její monology o tom, jak fungují pravidla v hororech a jak vlastně funguje celá franšíza Stab (filmy natočené ve filmu Vřískot, kde filmaři natáčejí a navazují na události z Woodsboro a jejich vraždy), jsou naprosto skvělé a divák se u nich bude dobře bavit (já se u nich bavil královsky). Tohle je jedna z největších výhod série Vřískot oproti Halloweenu a dalším slasher sérií. U Vřískotu máte jistotu (i u průměrného třetího dílu), že dostanete zábavnou hororovou podívanou, a ne podívanou ve stylu posledních dílů Halloweenu.

První Vřískot si dělal srandu z klišé a hororů celkově. Dvojka si dělala srandu ze sequelů, trojka z trilogií, čtyřka z remaků a předchozí pátý díl si dělal srandu z requelů. Šestka si v tomto případě řekla, že si bude dělat srandu z celkové franšízy. Během filmu si tak připomeneme události z předešlých dílů. A pořád tohle funguje velmi dobře. Celé to, ale funguje na základě hravého scénáře, který ale nakonec ve finále působí, že celé látce, už začíná pomalu docházet dech. Mám na mysli motivaci záporáků. Jakmile dojde na finále, tak si musíme přiznat, že tvůrci už vlastně nemají s čím novým dojít. A tak dojde na vykrádání předchozích dílů. A nechci říkat, že je to špatně. Oproti tomu takový Halloween, kde vidíme Michaela Myerse, který se furt snaží zabít starou Laurie v podání legendární Jamie Lee Curtis je nadále Vřískot svěží závan za poli slasherů.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Tretia séria Titans - Kompenzácia za prvé dve série?

Co chci, ale říct je to, že celý koncept se podle mého názoru nedá dělat neustále dokola. Tvůrci sami přiznali, že je v plánu sedmý díl, který se má podle nových informací začít natáčet již tento rok. Sedmička by měla dorazit už příští rok. Bylo by skvělé kdyby šlo o závěr trilogie a dala by si série na dalších několik let pauzu než si žánr projde vývojem.

Vřískot 6 recenze
Zdroj: Forum Film

Klady a zápory

Největším kladem je tempo, díky kterému se divák nezačne nudit. Neustále se něco děje. Divák u šestého dílu najde krvavou a intenzivní jízdu od začátku, až do konce. Postavy mají mezi sebou skvělou chemii a taková Jenna Ortega, která je čím dál oblíbenější, tak zde potvrzuje, že je to novodobá královna hororů. Vraždy jsou brutální. Fanoušky série potěší odkazy na všechny předešlé díly. No a abych nezapomněl, tak se smí zmínit úvodní pasáž. Ta je od prvního dílu asi tím nejlepším úvodem v jakýmkoliv dílu.

Největším mínusem u šestého dílu vidím ve falešných bodnutí. Takhle budu nyní označovat momenty, kdy je postava bodnuta (smrtelně) a přesto je pořád naživu. Ve finále tohle bylo hodně do očí bijící a divák bude mít pocit, že dostal od tvůrců menší podpásovku. Dá se to, ale trochu prominout, protože i filmy za dob Wese Cravena tohle udělaly (zdravím Deweyho z druhého dílu). Nešlo, ale o tolik případů, které Tak moc bily do očí.

Vřískot 6 recenze
Zdroj: Forum Film

Inu, jako fanoušek série nebudu lhát. Šestý díl jsem si královsky užil a jde vidět, že režijní duo, které od pátého dílu převzalo otěže moc dobře vědí, co dělají. Pořád chytře pracují s celkovou značkou. Wes Craven i u tohoto filmu, podobně jako u předchozího pátého dílu se nemusí obracet v hrobě. Značka je nadále v těch nejlepších rukách. Jen je bohužel vidět, že celý koncept se pomalu vyčerpává. Pokud bude následující sedmý díl závěrem novodobé trilogie a dá si značka na dalších několik let pauzu, než si projde žánr vývojem, tak se nejspíš jen tak nedočkáme takových hrozných věcí, jako u posledních dílů Halloweenu. Za sebe bych rád označil Vřískot po tomto dílu za nejlepší slasher sérii, která si nadále udržuje kvality. I takový třetí díl, který je nejslabší z celé franšízy je pořád fajn béčkovou zábavou.

Nyní zůstává otázkou s čím přijdou tvůrci v sedmém dílu. Jedno je, ale jisté. Vřískot je stále zábavnou a hravou podívanou na kterou se hororový nadšenci rádi podívají. Protože takoví svěží závan u slasherů potřebujeme. Tímto je recenze na Vřískot 6 u konce.

Hodnocení: 7,5/10

Líbila se Vám naše recenze na Vřískot 6? Jak moc se Vám líbil šestý díl? Myslíte si, že by si měla série dát pauzu po sedmé dílu?

Zdroj titulního obrázku: Forum Film