Recenze: Zázrak – Napínavá výpověď o Rumunsku!

-

Recenze: Rumunské drama Zázrak

Zázrak
Zdroj: cineeuropa.org

Recenze: Film Zázrak je rozdělen do dvou částí. V první sledujeme mladou jeptišku Cristinu (Ioanna Bugarin), která odjíždí do města ze vzdáleného kláštera, aby vyřídila naléhavou věc. Její tajemná pouť ji vede přes celé město, ale podle všeho není schopna řešit svůj problém a najít muže, kterého hledá, ani vhodnou pomoc. Po vyčerpání všech možností se večer vrací zpět do kláštera a cestou potká svůj nečekaný osud. Druhá část filmu je o policejním detektivovi Mariusovi (Emanuel Pârvu), který se snaží pochopit to, co se jí přihodilo. Marius jde krok za krokem po stopách Kristýniny cesty, pátrá na všech místech, která navštívila. V zrcadlovém sledu událostí odhalí jeho vyšetřování skutečnosti, které vedou nejenom k pravdě, skrývající se za tajemnými činy Kristýny, ale posléze i ke skutečnému zázraku.

Snímek Zázrak je již třetím celovečerním snímkem rumunského režiséra a scenáristy Bogdana George Apetriho. Dočkal se mimo jiné nominace  v kategorii pro nejlepší film na Filmovém festivalu v Benátkách. Není poté vůbec problém označit Zázrak za kriminálku, těžko by se ovšem dal samotný film označit za detektivku. Především proto, že i když se film neobejde bez pátrání, divák se prakticky stává svědkem ústředního zločinu a jen sleduje vliv onoho zločinu na navazující dění. To ovšem Zázrak neokrádá o jeho působivost.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Nominace na 95. ročník Oscarů! Kdo vyhrá film roku 2022?

Výpověď o Rumunsku, napínavý a nepříjemně šokující zážitek

Zázrak

Od počátku Zázrak působí jako taková výpověď o sociální situaci v Rumunsku, výpověď se mimo jiné skládá z projevů odlišných postav. Jde o drama, které pevně stojí na dlouhých a vtahujících dialogových konfrontacích. Následně sice platí, že je ústřední zločin divákem spatřen jakoby z první ruky, vývoj události přesto zůstává napínavý a v jistých ohledech až pocitově nepříjemně šokující.

Nutno dodat, že je Zázrak druhým dílem trilogie, předchůdcem je druhý Apetriho film Neznámý, ještě tento rok by měla trilogie vrcholit snímkem Dlouhý spánek. Objeví se tak některé postavy z prvního filmu trilogie, k vyloženému pochopení ovšem není nutné první film vidět. Zajímavější je ovšem sledovat samotný Zázrak, odhadovat, co za zázrak titul filmu znamená a v průběhu samotný film mění pravidla hry a dokáže diváka schopně mást. A následně dojde k nepříjemně autentické scéně znásilnění,  která definitivně film přesune do druhé poloviny.

K ústředním postavám se přitom nikdy nedá vytvořit vyloženě pevný vztah, naopak je spíše velmi snadné většinu postav snadno nenávidět. A to i ochránce zákona, kdy i tato linka se vydává tak trochu nečekaným směrem a na charaktery se i díky tomu hledí o poznání komplikovaněji. Dochází k očividnému boji s morálními hodnotami a vnitřními démony, Apetri přitom zvládá budovat atmosféru a napjatě v divácích vyvolat zájem o to, kam přesně se vyprávění ještě posune. Samotné vyvrcholení příběhu poté v divákovi může vyvolat jistou formu pochybností, tím se ovšem samotný Zázrak stává ještě zajímavější. A i díky solidnímu vizuálu kameramana Olega Mutu jde o povedený filmový zážitek.

Zázrak závěrem

Zázrak

Zázrak je přesně ten typ filmu, který není pro slabší povahy. Dodává ovšem zajímavý vhled na rumunskou společnost a servíruje solidně vybudovanou rumunskou kriminálku. Ta diváka víceméně celou svou délku dokáže zanechat na pochybách a úvahách. Právě uvažování nad myšlenkovými pochody postav a postupem vyprávění ovšem ze Zázraku dělá zajímavou podívanou.

Verdikt: 7,5 z 10

Líbila se vám naše recenze filmu Zázrak? Jak hodnotíte film vy?

Zdroj hlavního obrázku: cineeuropa.org