Recenze: Zabiják – Jaká je Fincherova novinka s Fassbenderem?

-

Po akci, která se fatálně zvrtla, se nájemný vrah (Michael Fassbender) pustí do boje se svými zadavateli i sám se sebou a žene se přes hranice za odplatou. Není to prý ale nic osobního… (synopse Netflix) Tady je naše recenze filmu Zabiják.

David Fincher po Mankovi opět zamířil na Netflix, přichází Zabiják (Recenze)

Sedm, Klub rváčů, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Sociální síť nebo Zmizelá. Výčet pouze pár filmů režiséra Davida Finchera, který zcela jistě patří mezi největší perfekcionistické režiséry své generace. Jedná se ovšem o tvůrce, který měl často konflikty s různými studii, především proto, že si Fincher nerad nechává do svých filmů mluvit a některé záběry se nestydí točit třeba i padesátkrát. Možná právě proto je ideální, že Fincher pro své nové filmy našel domov na Netflixu. Realizoval tam již svého vysněného Manka,  který mohl konečně realizovat (na rozdíl od různých studíí Netflix nebolelo dát na Manka peníze). Po černobílém biopicu jako vystřiženém ze 40. let se poté Fincher vrhl na adaptaci komiksu.

Adaptace francouzského grafického románu od Alexise Nolenta nezvládne strhnout svým příběhem a po specifickém Mankovi je Killer rozhodně vděčnější záležitostí pro průměrného předplatitele Netflixu, který například ani netuší, kdo to je David Fincher. Zápletka o nájemném zabijákovi, který je zrazen a následně se vydává na cestu pomsty, koncept skoro jako z kolovrátku. Jenže Fincher rozhodně netočí průměrný akční film a už vůbec ne akční béčko. Jestli v jeho tvorbě k něčemu Zabijáka přirovnat, jasným favoritem je Úkryt.

Chladný film, stejně jako jeho protagonista

Fincher se zabijákovi beze jména v podání Michaela Fassbendera vlastně nějak nesnaží dostat pod kůži. Zabiják je chladný, stejně jako jeho protagonista. Nejedná se o postavu se kterou by šlo vyloženě sympatizovat jako například s Johnem Wickem. Postavu nejvíce polidšťují jeho vnitřní monology, které jasně ukazují, že Fassbenderův zabiják si zakazuje projev jakékoliv empatie či emoce. Film je poskládán z kapitol, na jejímž konci vždy dochází ke konfrontaci s jedním terčem.

Zabiják

I když divák rozhodně od Zabijáka nedostane vyloženě akční záležitost, Fincher předvede, že mu akce není cizí a dojde tak k jedné fantasticky natočené bitce, která naznačí, že by regulérní akční film od Davida Finchera mohl být prvotřídní záležitostí. Po vzoru Sedm či Klubu rváčů u Zabijáka zaujmou i jeho stylové úvodní titulky, zamrzí ovšem, že scénář (za kterým stojí Andrew Kevin Walker, scenárista Sedm) stejně z ohraného konceptu nic moc nedokáže vymačkat a dialogy nejsou zrovna nejsilnější (možná mimo konfrontaci Zabijáka s Expertkou ve skvělém podání Tildy Swinton).

Thriller ze staré školy

Chvílemi vystrkuje růžný černý humor, titulní Zabiják většinu času svou práci dělá skutečně profesionálně (čímž se film s jednou výjimkou obchází vyloženě bez akce), Fincher jako by v podstatě točil thriller ze staré školy, čímž má blízko právě k Úkrytu. Výtečně se tu pracuje se zvukem, soundtrack dua Trent Reznor a Atticus Ross nepatří zrovna mezi jejich nejsilnější. Fincher nezapře svou vášeň pro temné barvy, Erik Messerschmidt si po Oscarovi za nejlepší kameru k Mankovi koleduje minimálně o další oscarovou nominaci.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Sweet Tooth: Netflix predstavuje nový postapokalyptický komiksový seriál!
Zabiják

Michael Fassbender tu podává svůj nejpůsobivější výkon za poslední roky, kdy zrovna jemu postava chladného neskutečně sedne (což neznamená, že by Fassbender nutně nesršel charizmatem). Zabiják v podstatě sleduje perfekcionistu a workoholika, který pracovní selhání nebere jako odpověď a snaží se pořád zůstat špičkou ve svém oboru. Tak trochu zamrzí, že v Zabijákovi zdánlivě chybí zápach starého dobrého a tak trochu hyperaktivního Finchera, zároveň to ovšem sedí k celému pojetí látky, kdy by podobný přístup jako u Sedm nebo Klubu rváčů nejspíš nebyl tím pravým ořechovým.

S hlavní postavou v podstatě sleduje průběh jeho pracovního procesu, díky úmyslné odměřenosti nikdy nehrozí vyložené napojení. I když jde po Mankovi zcela jistě o vděčnější záležitost, Fincher jakoby si opět točil pro sebe a pár vyvolených, protože pro fanoušky takového Johna Wicka to celé pořád bude tak trochu nevděčné. Samotný výsledek rozhodně nemá potenciál strhnout, protože Zabiják nepřekvapí nějakými zásadními dějovými zvraty, změnami vypravěčské perspektivy nebo nečekaným vyvrcholením příběhu. Strhnout tak film může maximálně vizuálním pojetím a především skutečně fantastickým Fassbenderem.

Dobrý film, ale na Finchera málo?

Na rozdíl od jiných Fincherových projektů se nejedná o tak záživnou záležitost, především proto, že Fincher trošku mrzutě jede na jistotu. Původní informace mluvily o tom, že se bude film točit kolem nájemného zabijáka, ve kterém se začne probouzet svědomí a pochyby nad jeho zaměstnáním. K ničemu takovému vlastně ve finále nedojde a tenhle zajímavý konflikt se tak vůbec nenačrtne. Sympaticky to tak utíká, Fassbender i z minimalismu dokáže vytřískat herecký koncert, Fincher rozhodně nezapře svůj tvůrčí um.

Zabiják trailer

Nejvíce zamrzí závěr, který tuctovému příběhu dodává nečekanou zatáčku, která ovšem dvakrát nesedí k protagonistovi, kterého jsme předtím nuceni 2 hodiny sledovat. Fincherovo rozhodnutí vypouštět jakékoliv emoce a sázka na chladný příběh s chladným hrdinou dostává tečku, která vůbec nevypovídá o tom, co se odehrávalo před ní. Zabiják rozhodně zvládne uspokojit a po technické stránce jde o další vyšperkovaný Fincherův projekt, kdy je zcela jasné, že perfekcionista Fincher opět točil mnohé scény klidně i padesátkrát. Zabiják ovšem rozhodně nebude patřit mezi jeho nejsilnější projekty a vlastně zaujme jenom nadprůměrný thriller ze staré školy. Dobré, na Finchera ovšem spíše málo.

Recenze filmu Zabiják závěrem

Po vysněném Mankovi natočil David Fincher pro Netflix vděčnější projekt, který má sice daleko k akční řežbě kráčející ve stylu Johna Wicka nebo Zátahu, chladný thriller skoro jako ze staré školy (podobně jako Úkryt) je ovšem audiovizuálně vypiplaný film, který má fantastického Fassbendera, překvapí i jednou parádní akční sekvencí. Největším problémem filmu není ani tak jeho chladnost, ale spíše fakt, že tu podobný příběh byl již tolikrát a Fincher sázkou na ignorování emocí a i přes vnitřní monology protagonisty neservíruje nějakou strhující charakterní studii. Poutavé zachycení pracovního procesu nájemného zabijáka, které jakoby nemělo tak výrazné ambice, výsledek přesto potěší a i přes fakt, že Fincher nemá na své vrcholné období, potvrdí status jednoho z nejpreciznějších filmařů své doby….

Verdikt: 7,5/10

Tohle byla naše recenze filmu Zabiják od režiséra Davida Finchera. Co říkáte na novinku vy? Dáte jí šanci?

Zdroj titulního obrázku: Netflix