Recenze: Super Mario Bros. ve filmu – Stojí tenhle animák za to?

-

Druhý pokus o filmového Maria: Super Mario Bros. ve filmu | Recenze

Sourozenci Mario a Luigi sní o tom, že povedou nejlepší instalatérskou firmu v New Yorku, což jim zatím moc nevychází. Možná právě proto jsou ochotní vrhat se i do úkolů, které jsou zjevně nad jejich nepatrné síly. Chuť jít do všeho po hlavě se jim nevyplatí ve chvíli, kdy vlezou do podezřele vypadající obří zelené trubky a pár vteřin nato se jí nekontrolovatelně řítí „kamsi“. Na druhém konci potrubí na ně čeká fantastický svět, jehož obyvatelé právě řeší dost podstatný problém. Ohavný ještěr Bowser, král jednoho ze zdejších království, se totiž rozhodl silou ovládnout všechny ostatní říše.

Super Mario Bros. ve filmu recenze

V hledáčku má především Houbové království, jehož vládkyni, princeznu Peach, by si navíc rád vzal za manželku. Věčný smolař Luigi po své životní jízdě skončí právě v Bowserově spálené zemi, kde je okamžitě zajat poskoky zdejšího krále. To Mario má mnohem větší štěstí, protože království princezny Peach, kam dopadne, vypadá jako ráj nejen pro houbaře. Peach je navíc fajn holka bez princeznovských manýrů, a tak když se Mario dozví, jaké jí hrozí nebezpečí, okamžitě se jí rozhodne pomoci. Zvlášť když přitom bude moci zachránit i milovaného bratra Luigiho. Zapomíná přitom jaksi na to, že rozhodně není žádný hrdina a že to nejstatečnější, co dosud udělal, bylo utažení povoleného kohoutku….

Super Mario Bros. v animované a velmi věrné podobě

Jeden pokus o filmovou adaptaci Super Mario Bros. už tu kdysi byl a…. všichni moc dobře, vědí, že se o něm jednoduše nemluví! Jisté videoherní adaptace jednoduše nejspíš nemohou fungovat v hrané formě, vždy se ovšem i nabízí i možnost animované cesty. A právě tou se vydává nová adaptace Super Mario Bros. Ve spolupráci se samotným tvůrcem hry Shigeru Miyamotou se režie chopilo duo Aaron Horvath a Michael Jelenic (stojící za některými animáky ze stáje DC Comics), animák poté vznikl ve studiu Illumination. Studio zodpovědné za sérii Já, padouch nebo již za pár let trilogií Zpívej si dle svého prohlášení kladlo za cíl, aby výsledný film potěšil všechny, kteří na Mariovi vyrůstali již od počátku 80. let. A výsledek by tyto ambice vlastně teoreticky nabídnout mohl.

Super Mario Bros. ve filmu působí dojmem, že je určen přesně pro fandy původní hry, především proto, že skrývá nekonečný počet různých odkazů a pomrknutí, kdy neznalci loreu tohoto světa budou nejspíš u většiny tápat. Samotný animák vlastně krapet připomene záznam videohry, kdy tvůrci poměrně hravě převádějí klasické mechanizmy do filmové podoby (využívání houbiček a jejich speciálních schopností). Díky skromné stopáži ve výši 92 minut je možná výsledný film až příliš zběsilý a v zásadě pořád příliš videoherní, výsledek ovšem zřejmě nemohl dopadnout lépe.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Disney, Marvel, Star Wars a Pixar - Várka novinek z D23 je tady!

Stejně primitivní zápletka jako ve videohře, milé zachycení zdrojové látky

Soundtrack možná krapet podivně sází primárně na vypalovačky a ústřední melodie z Maria se objevují jen v drobných náznacích, fanoušci Maria přesto dostanou nejspíš toho Maria, kterého si pamatují. Film má tak stejně primitivní zápletku jako videohry, očividně si otvírá vrátka pro pokračování a spin-offy (již nyní by se měl chystat vlastní film Donkey Konga), především ovšem nejspíš od dospělejších diváků očekává menší mentální návrat do dětství.

Super Mario Bros. ve filmu recenze

Samotná animace je solidní a snaží se být vizuálně věrná předloze, po vzoru mnoha animáků Super Mario Bros. ve filmu krapet neohrabaně pracuje s humorem, ten samotný ovšem nikdy není vyloženě infantilní a většinu času je minimálně snesitelný. Nejmilejším překvápkem přesto zůstává milé zachycení ducha původní videohry. Mario, Peach, Donkey Kong nebo Toad jsou zábavné a sympatické postavy, takový Luigi ovšem ve finále v rámci celého filmu vychází krapet zkrátka. Ve výsledku se alespoň daří nějak pracovat s motivem odvahy a přerodu v hrdinu, za pochodu více a více zvládá překvapovat hravost, se kterou tvůrci do filmu zpracovávají mechaniky a zákonitosti z původních her. Celé to stačí na ideální rodinou zábavu. Na takovou, kterou si spíše užijí dětští diváci, dospělejší diváci s menším odstupem a chutí na nostalgii ovšem nutně nemusí odejít s prázdnou.

Super Mario Bros. ve filmu – závěr recenze

Super Mario Bros. ve filmu v zásadě možná dopadli tím nejlepším možným způsobem. Výsledný film je svižnou záležitostí, která je na úkor faktu, že je videohrám věrná až příliš, jedním svižným videoherním záznamem, který ovšem slušně pracuje se zákonitosti původního světa a zvládá herní mechaniky schopně zasadit do nějakého funkčního celku. O poznání příjemnější výsledek, než bylo snadné se ještě pár dnů nazpátek obávat….

PS: Český dabing je povedený, jeho jedinou nevýhodou je, že divák neuslyší Chrise Pratta (Mario), Anyu Taylor-Joy (Peach), Jacka Blacka (Bowser) nebo Setha Rogena (Donkey Kong).

Tohle by naše recenze Super Mario Bros. ve filmu. Film uvede už zítra v Česku do kin distribuční společnost CinemArt CZ a na Slovensku zas CinemArt SK.

Zdroj titulního obrázku: Universal Pictures