Recenze: Shazam! Hněv bohů – Návrat dětského hrdiny! Jaký je?

-

Jak dopadl návrat mladého hrdiny? – Shazam! Hněv bohů recenze!

Billy Batson (Asher Angel/Zachary Levi) a jeho sourozenci z pěstounské rodiny, se stále učí skloubit jejich životy teenagerů s jejich superhrdinskými identitami. Když ale na Zem dorazí dcery titána Atlasev, trojice starověkých bohyň (Helen Mirren/Lucy Liu/Rachel Zegler), Billy a jeho rodina jsou vrhnutí do boje o svoje superschopnosti, životy a osud jejich světa….

Filmový svět DC Comics s nástupem nového vedení v podobě Jamese Gunna a Petera Safrana čekají změny, kdy nezůstane kámen na kameni, ještě před jejich managmentem existují projekty ze stáje DC Comics, které byli realizované před jejich nástupem. Letos dojde celkem na 4 filmy ze stáje DC Comics, kdy před dvojkou Aquamana, Flashem a Blue Beetlem přichází do kin pokračování Shazama! První Shazam! představil hrdinu svěžího v tom, že je dítětem, kterému do rukou spadne velká síla a s ním i nevyhnutelné poučení o velké zodpovědnosti. Režírující David F. Sandberg v roce 2019 dodal sympatickou rodinnou záležitost, která mohla evokovat i starší komiksovky ze stáje DC Comics jako Superman Richarda Donnera, představil se především hrdina/hrdinové, kteří by do budoucna mohli mít potenciál. Právě Sandberg po 5 letech dodává sequel, který by měl být po vzoru klasických sequelů větší. Je to ovšem správně?

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky?

SHAZAM Hnev bohov v kinách

Druhý Shazam! pokračuje s načrtnutým motivem o síle rodiny, kdy je nyní důležité nejen fungovat jako rodina, ale jako tým. Od události prvního filmu uběhly dva roky, parta Billyho Batsona se při snaze o hrdinství ve Filadelfii nevyhýbají omylům a zůstávají pořád dětmi. Zamrzí tak, že i přes návrat scenáristy Henryho Gaydena chvílemi jako by chyběl cit k postavám. Pointa sice tkví v tom, že jsou ústřední hrdinové pořád dětmi a s velkou mocí přichází i velká nevyzrálost, na úkor takového scénáře se ovšem někdy postavy chovají nelogicky i na teenagery. Platí to především o Billy Batsonovi, výsledná snaha o humor je poté o poznání infantilnější, kdy je u Shazama! 2 vidět větší pokus o zavděčení mladšímu publiku. A nejde v součtu o tak zralý kompromis jako v případě prvního filmu.

Sandberg se tak může opět chvílemi vracet ke svým hororovým kořenům, potěší, že v týmu hrdinů má každý člen nějakou svou úlohu a skrze to své prostory pro zazáření, výsledek ovšem působí o poznání více rutinně a nezajímavě. Potenciál těžení z antické mytologie jen lízne, v jistých momentech úplně neví, zda hrát či nehrát na vážnější notu, diskuze poté snadno vyvolá i pochybná Deus ex machina, která do velké míry nechtěně připomene, že je snaha o propojený filmový vesmír DC Comics kulhavá a nové směřování v budoucích letech spíše prospěje.

Se Shazamem! už bylo lépe

První Shazam! spíše působil dojmem nějakého vlastního stylu. Lépe fungoval jako rodinný film, lépe v něm fungoval humor, měl lepšího záporáka, funkčnější emocionální momenty i méně generické pasáže. Návrat Sandberga se nezapře, kdy se očividně snaží o důstojného nástupce jedničky, zřejmě se ovšem nechal krapet semlít a musel přijít i s epičtějším měřítkem, které nutně k věci. U prvního Shazama! bylo též cítit větší srdíčko, i tempo filmu bylo o poznání svižnější a semknuté.

Shazam! Fury of the Gods

Helen Mirren je jako Hespera prakticky nevyužitá, více prostoru tak dostává Lucy Liu jako Kalypso, nejvýraznější z třech dcer Atlase tak ve finále zůstává Anthea v podání Rachel Zegler. Právě skrze čerpání z antické mytologie se ve finále otevírají dveře k zajímavému odkazování k řecké mytologii i svěžího pojetí populárního fantaskního tvora, přeci jen je ovšem potenciál v součtu spíše nevyužit. Sice tu dochází k nějaké snaze o budování mytologie světa, postava jménem Frank stojí za dost možná nejvtipnějším momentem filmu, odlehčenější atmosféra ostatně v prvním filmu přinášela ty správné emoce. Jenže sázka na to, že by dvojka měla být osudovější a větší se v součtu pořád tak úplně nevyplácí a i když dochází k momentům jako je zábavné cameo samotného Sandberga, Hněv bohů vlastně nijak závratně koncept původního Shazama! neposouvá. A někdy skutečně platí, že je méně více.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Nový trailer prezrádza, že sa filmová Barbie vyberie do nášho sveta... a bude to jazda!

Sandberg je pořád hračička

Sandberg přesto zvládá nadále potěšit dostatkem nápadů. Skutečně se opět chvílemi vrací ke svým hororovým základům, akce navzdory jasným omezením až do digitálního pekla na konci působí tak nějak přehledně a samotný scénář servíruje pár poměrně hravých momentů. Po Don’t Stop Me Now z původního filmu nyní dochází k stylovému využití písně Holding Out For A Hero a pár relativně dalším zábavným momentům.

Sandberg se poté opět snaží budovat na faktu, že je Billy Batson sirotkem, který málokomu věří, kdy jen dost možná jeho hlavní dilema musí po událostech prvního filmu vytvořené tak napůl, aby nějaké dilema vůbec existovalo, kdy především v závěru hraje dost možná až třetí housle. Jinak ovšem platí, že každý má ve svém úlohu svou týmu, kdy je někdo mozkem skupiny, někdo je roztomilou součástí skupiny a někdo vychází ven se svou sexualitou. Výsledkem je nejspíš ta ideální podívaná, která přeci jen zvládne obstát jako záležitost pro celou rodinu, Hněvu bohů ovšem přeci jen v závěru chybí nějaký tvar. A vlastně je otázka, zda jde do budoucna se Shazamem! a jeho partou ještě nějakým zajímavým a svěžím způsobem pracovat.

Shazam! Hněv bohů závěrem

Shazam! Hněv bohů je slušnou záležitostí, které nejvíc ubližuje srovnávání s původním filmem, snaha o epičtější měřítko a menší nemotornost v rámci vize. David F. Sandberg pořád působí jako šikovný filmař, jeho Hněv bohů je ovšem spíše obětí starého vedení filmového DC Comics. Jen čas napoví, zda nový management dua Gunn/Safran bude tím správným ořechovým, Hněv bohů ovšem nevyhnutelně ukazuje, že budoucí filmy ze stáje DC Comics budou muset stát na větší míře kompromisů mezi zadavatelem a zprostředkovatelem….

PS 1: První po-titulková scéna potvrzuje krapet slepou uličku propojeného světa DC Extended Universe a nevyhnutelnou nouzi o zcela čerstvý start. Druhá po-titulková scéna je ovšem velmi zábavná, kdy je ovšem pochopitelně otázkou, zda též neskončí jako slepá ulička.

PS 2:  Při slavnostní premiéře došlo k promítání v českém dabingu. Český dabing jako takový je solidní, Michal Holán rozhodně dává do hlavní role velkou míru energie, přeci ovšem není snadné zbavit se dojmu, že skrze dabing film krapet ztrácí.

Shazam! Hněv bohů recenze, který je už od dnes v kinech. Tak co, půjdete do kina taky?