Recenze: Shang-Chi a legenda o deseti prstenech – Další dobrý Marvel?

-

Recenze: Shang-Chi a legenda o deseti prstenech startuje novou éru Marvel Cinematic Universe

Naše recenze na recenze Shang-Chi a legenda o deseti prstenech právě začíná! Shang-Chi (Simu Liu) je konfrontován se svojí minulostí, když je zapleten do plánů tajemné organizace Deset prstenů, kterou vede jeho otec Mandarin (Tony Leung).

Marvel Cinematic Universe se rozšiřuje. A to hodně. Od prvního Iron Mana se nám v rámci MCU postupně představil svět Asgard v Thorovi, neprobadáné kouty galaxie ve Strážcích Galaxie, různé dimenze v Doctoru Strangeovi či technologicky vyspělou Wakandu v Black Pantherovi. Nyní se svět MCU opět rozšiřuje ve 25. marvelovce s názvem Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Sólové dobrodružství asijského superhrdiny do světa MCU nejen přináší bojové prvky, ale též představuje nový fantastický svět. A pokud trailery diváka naplňovali pocitem, že Marvel tentokrát šlápne vedle, ve finále bude nejspíše velmi mile překvapen.

Vydařená akční stránka, další zajímavý origin

Shang-Chi
Zdroj: movieweb.com
Shang-Chi a legenda o deseti prstenech především zaujme v akčních scénách. Veškeré souboje mají fantastickou choreografii, jsou bravurně natočené a též skvěle sestříhané. Režisér Destin Daniel Cretton se naštěstí mohl spolehnout na Billa Popea, kameramana trilogie Matrix a v tomhle ohledu Pope nezklamal. Kromě akčních scén je ovšem celý film obdařen velmi pěkným vizuálem a volba Popea byla jasnou trefou do černého.
Origin Shang-Chiho se vydává očekáváným směrem. Je nám představen příběh nového hrdiny, nějaká překážka, kterou musí hlavní hrdina porazit, aby se mohl stát hrdinou dne a vkročit do velkého světa MCU. Celý film má neskutečně svižné tempo. Samotný původ Shang-Chiho je poté vyprávěn za pochodu, kdy se z hlavní časové linie přeskakuje do flashbacků. Ty jsou vždy využité v ten pravý moment a sázka na nechronologické vyprávění filmu ve finále vůbec neškodí.
V Shang-Chim především funguje bilancování mezi humorem, emocionálními momenty a i temnými scénami. Origin Shang-Chiho je o poznání temnější, než by člověk čekal. I přes epické fantasy finále ve filmu hraje prim zcela něco jiného. Komplikované rodinné vztahy hlavního hrdiny a jeho otce Mandarina.
Shang-Chi prvý trailer Titulka
Zdroj: legadodamarvel.com

Sympatický Simu Liu, skvělý Tony Leung

Simu Liu se stává dalším sympatickým protagonistou Marvelu, který všem pochybovačům jasně ukáže, že jeho casting nebyl obrovským failem. Liu funguje v akčních scénách, zároveň ovšem umí skutečně hrát a scény mezi Shang-Chim a otcem díky tomu tak dobře fungují. Přesné plány pro budoucnost Shang-Chiho prozatím nejsou jisté, Liu ovšem rozhodně má na to, aby se v následujících letech stal další výraznou tváří Marvelu.
Naprosto perfektně zahraný je poté Mandar…. tedy Wenwu! Tony Leung je naprosto famózní castingová volba, která z Shang-Chiho otce dělá jednoho z nejlepších dosavadních záporáků Marvelu, který se může směle zařadit po bok Thanose, Killmongera, Lokiho, Vulturea či Zema. Wenwuova motivace dává smysl, divák s ním velmi snadno začne soucítit a ve finále nemá „Mandarin“ fungovat jako ryzí zlo, které je zlé, protože má v poznávkách ve scénáři napsáno „zlo“. Leung je v té roli naprosto fantastický a vyvrcholení jeho vztahu se Shang-Chim ve finále funguje naprosto skvěle.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  AKTUÁLNE: Štyri nové Marvel trailery! Ako vyzerá budúcnosť Marvelu?
Shang-Chi
Zdroj: thewrap.com

Přízemnější první polovina, fantasy druhá polovina

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech se v rámci akce sice nikdy nepřiblíží vrcholné hongkongské akční škole. Nemá to ovšem nikdy v plánu. Akce přesto nadále funguje a pocta asijským filmům je na filmu poznat. Práce zesnulého Brada Allena je skvělá. Ze Shang-Chiho se dá cítit čerpání z asijského folklóru a i soundtrack Joela P. Westa v jistých momentech zní jako vystřižený z Asie. Jakmile poté na scénu dorazí onen nový fantastický svět, čerpání z čínské mytologie máme podložené. Tak či tak je vidět, že v tomhle ohledu Marvel vytěžil velmi zajímavé věci.
V součtu je ve finále možná o poznání zajímavější první přízemnější polovina filmu než právě druhá polovina s novým fantasy světem. Shang-Chi má ve finále k žánru fantasy nejblíž ze všech filmů MCU, finále ovšem definitivně odhalí o co se vlastně hraje a i když Shang-Chi nikdy nesklouzne k digibordelu (i díky tomu, že vizuální efekty jsou opět na vysoké úrovni), přízemnější první polovina ve finále byla o poznání zajímavější. Stejně tak najdete ve filmu pár momentů, které děj nikam závratně neposouvají. Film místo toho mohl prozkoumat třeba pár minut navíc hlubší minulosti organizace Deset prstenů.

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech závěrem

nový shang-chi trailer
Zdroj: kotaku.com.au
Právě vizuální zpracování, fungující rodinné tragické drama, funkční prozkoumávání asijské kultury a bravurní obsazení hlavní dvojice Liu+ Leung (+ spousta dobrých herců ve vedlejších úlohách a jeden milý návrat známí postavy) dělají ze Shang-Chiho a legendy o deseti prstenech fungující blockbuster. Krásně vypadá, do světa Marvelu dokáže přinést něco tak trochu nového a bravurně představuje nového zajímavého hrdinu, který má v následujících letech rozhodně potenciál. Tak či tak, právě Shang-Chi a legenda o deseti prstenech definitivně startuje novou filmovou éru Marvel Cinematic Universe a startuje jí rozhodně solidně.

Zdroj hlavního obrázku: wall.alphacoders.com