Recenze: Mumie (2023) – Jaká je nová interpretace mumií?

-

Mumie ze Španělska

Warner Bros.

V útrobách Egypta se nachází 3000 let staré město mumií. Z císařského pověření se princezna Nefer musí provdat za Thuta, ale ani jednomu se do toho nechce: Nefer touží po svobodě a Thut je alergický na závazky. Přání bohů je však nevyhnutelné a Thut si bude muset Nefer vzít za pouhých sedm dní a přinést na svatbu starobylý prsten, který mu věnoval faraon. Mezitím na zemském povrchu lord Silvester Carnaby provádí archeologickou expedici, při níž poprvé najde něco podstatného: egyptskou hrobku, kde kromě několika trofejí najde i snubní prsten. Je to jeho příležitost zapsat se do historie a splnit si svůj sen, ale nepočítá s tím, že tento prsten už má svého majitele….

Filmů o mumiích vzniklo již mnoho, v součtu se jich ovšem nenajde moc animovaných. Španělský animák režiséra Juana Jesúse Garcíi Galochy tak představuje svět mumií, láká na konfrontaci mumií ze starověkého Egypta s moderním světem i klasický příběh o lásce. Vznikl z tohoto materiálu animák, který by mohl pobavit děti i dospělé?

Vděčná podívaná pro dětské diváky

Mumie

Je vlastně snadné uvěřit tomu, že se děti bavit budou. K tomu si animovaná Mumie dopomáhá sérií zábavných gagů, vděčným příběhem i přítomnosti Krokodýlka, který splňuje roli klasické němé zábavné tváře. Jde o animák, který v základě splňuje zadání, díky skromné délce ve výši 88 minut rychle uteče, samotný český dabing je navíc i díky ideálnímu zvolení obsazení slušný.

V rámci animace se tu nekope první liga, v rámci standardů moderní 3D animace se tu spíše kope liga druhá. V kontextu evropských animáků jde ovšem pořád o ten lepší zážitek, který chvílemi nezapře ambice ve snaze přiblížit se mainstreamovaným animákům, právě jeho limity mu ovšem v těchto ambicích podkopávají nohy.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Film Purpurová farba ukazuje prvý trailer! Čaká nás podarený muzikál?

Nepříliš zajímavý námět v potencionálně zajímavém světě

Mumie

Svět mumií může sám o sobě zpočátku působit zajímavě, v součtu se tu ovšem výsledný svět kdovíjak neprozkoumává, v průběhu jde často polemizovat nad smyslem jeho zákonitostí, v součtu se navíc díky výpravě mumií do moderního světa v tomto tajemném světě mnoho příběhu neodehrává. Dochází tak ke klasickým konfrontacím s nedorozuměními, kdy starobylé postavy nerozumí bankovním převodům či sociálním sítím. V jistých momentech můžou tyto momenty svádět k drobným úšklebkům, v součtu ovšem není studnice humoru kdovíjak nápaditá, nejzábavnější je ve finále running joke s ústřední melodií z Psycha i díky potencionálnímu snadnému napojení do kontextu děje, kdy ovšem budování tohoto vtipu bohužel chybí jistá dohra, dost možná jednoduše příliš nevhodná pro animák cílící primárně na dětské publikum.

Různé postavy plní různá klišé (sok v lásce, hloupí kumpáni), konflikt jedné ústřední postavy má ve finále nějakou smysluplnou dohru, konflikt druhé už zase tolik ne. Zkratkovitost zápletky je ve finále nevyhnutelná, ukazuje se, že se tu s kdovíjak nosným námětem nepřišlo a úvahy nad tím, jak vlastně zákonitosti tohoto světa fungují budou diváka ještě nějakou dobu sledovat. Výsledný animák přesto skutečně neurazí, dětskému divákovi poté nejspíš bude stačit.

Mumie závěrem

Mumie

Lepší zástupce 3D animovaného evropského filmu, kterému chybí fascinující prozkoumávání světa jako u animáků ze světa Pixar či nosnější zápletka, jako animovaná oddechovka přesto slušný zážitek, který i dle reakcí v sále může dětským divákům přivodit pár momentů hlasitého smíchu….

Verdikt: 5,5 z 10