Recenze: Malcolm a Marie – Černobílá vztahová konverzačka!

-

Malcolm a Marie – Recenze velké černobílé hádky od Netflixu

Netflix pravidelně zkouší vykompenzovat lehce stravitelné látky nějakou hutnější podívanou. Kromě toho nás chce letos zásobovat každý týden nějakou peckou, a tak je potřeba začít co nejdřív. Jednou z nich je právě aktuální Malcolm a Marie režiséra seriálového hitu Euforie. V hlavních rolí se tu objeví pouze John David Washington (Tenet, BlaKkKlansman) a Zendaya (Spider-Man: Daleko od domova, Největší showman), pro kterou jde o první pořádnou roli v kariéře. Jak se komorní snímek povedl napoví následující recenze Malcolm a Marie.

Malcolm & Marie
Zdroj: ew.com

Jedna velká černobílá hádka

Hned v úvodu se ocitáme v luxusní vile, kterou po zbytek stopáže neopustíme. Malcolm se se svou partnerkou Marií vrací z večírku po premiéře jeho nového filmu. Zatímco si Malcolm pochvaluje pozitivní reakce a zájem novinářů, Marie v sobě drží zášť. Jeho film totiž příliš připomíná její život. Marie si prošla drogovou minulostí a zažila vzestupy i pády. Nyní je začínající herečkou, která momentálně zůstává ve stínu svého úspěšnějšího partnera. Z toho vyplívá otázka: Proč Malcolm neobsadil Marii do svého filmu? Dalších 100 minut se točíme v jedné velké hádce, ve které se dozvídáme minulost i pravou osobnost našich hrdinů.

Paralela mezi tímto filmem a jeho smyšleným příběhem je zajímavá. Washington i Zendaya ze sebe vydávají maximum a nedivil bych se pochvalných reakcí na jejich adresu. Z obou jsou zároveň již úspěšní mladí herci a u Washingtona bych se nedivil, kdyby se sám jednou pustil do režie. Po tatínkovi Denzelovi má talentu víc než dost. Pro Zendayu jde o první vážnou filmovou roli, díky které se pokouší vymanit ze škatulky teenage komedií a seriálů. A daří se jí to na výbornou.

Zendaya a John David Washington
Zdroj: levelmedium.com

Režisér Sam Levinson si záměrně vybral černobílý vizuál, aby zdůraznil kontrast obou postav. Kromě toho se nebojí divákovi dopřát několikaminutový nepřerušený záběr, během kterého jedna z postav pronáší proslov, zatímco druhá pouze mlčky přitakává. Celá hádka je rozdělená do několika menších, které končí krátkým usmířením a následuje další vyvolaná tím druhým. Jednou tak Malcolm deset minut kritizuje Marii a obhajuje sebe, jak ji kdysi vytáhl ze dna. Naopak ona se chytí poznámky o jeho bývalých přítelkyních a karta se znovu obrací. Celé napětí spočívá ve vyvrcholení zdánlivě nekonečného obviňování, aby si divák kladl otázky: Usmíří se? Rozejdou se?

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: Noční koupání - Další hororová spotřební záležitost?

Scénář se mírně točí v kruhu

Zatímco Levinsonova režie je na malém prostoru okouzlující a vtahující díky dnes neobvyklým kamerovým postupům, scénář taková hitparáda není. Ovšem nevidím to jako velkou chybu. Podobně jako minulo roční Manželská historie Noaha Baumbacha se Scarlett Johanson a Adamem Driverem, chtějí být oba filmy co nejautentičtějším pohledem do nitra krachujícího vztahu. Sofistikované dialogy nahrazují ostřejší výrazy (f*ck je tu početně zastoupeno v každé druhé větě) a hovorová americká mluva.

Zendaya a John David Washington
Zdroj: variety.com

Především Washington se nebojí přehrávat a některé jeho výstupy včetně parodovaní bělošské mluvy Zendayou dokonce vykouzlí úsměvy na tváři. Na druhou stranu je tu podobných výstupů víc než dost a osobně bych se nebál stopáž o pár desítek minut zkrátit. Přeci jen hodina a třičtvrtě v zavřených stěnách je příliš a scénář se začíná mírně opakovat. Navzdory tomu jsem se mohl víc vcítit do situace postav a říct si: „Další hádku už ne! Prosím, usmiřte se!“ Naštěstí se chytře střídají lokace a putujeme napříč vilou od jídelny přes koupelnu po ložnici, díky čemuž příběh neztrácí dynamiku.

Stojí Malcolm & Marie za zhlédnutí

Pro páry ve vztahu může jít o spouštěč jejich vlastních potlačovaných rozporů stejně jako příležitost se ze smyšleného vztahu poučit a vzájemně si naslouchat. Pro „singláče“ jde zase o odstrašující případ a důvod, proč se do podobného vztahu nehnat. Nebo naopak do něj vstoupit ponaučený. Každý vztah se přece dá zachránit, pokud dokážeme přijmout své chyby a omluvit se.

Malcolm & Marie
Zdroj: polygon.com

Malcolm a Marie není pohodovou vztahovou oddechovkou a už vůbec není vhodný na nedávný valentýnský večer, jak si někteří mysleli. To neznamená, že je zbytečný. Pánské publikum potěší Zendaya producírující se polovinu stopáže ve spodním prádle, avšak není to nijak samoúčelné. Ostatně i na tuto debatu zde dojde. Jsem rád, že se Netflix čas od času vytasí s hodnotnějším příběhem než tuctovou akcí a podprůměrnou komedií pro teenagery. Jen tak dál.

7/10