Recenze: Čtvrtá řada Stranger Things – Nejvelkolepější řada ze všech!

-

Necelý tři roky diváci museli čekat na novou řadu fenomenálního seriálu z dílny Netflix. Tak dlouhé čekání zapříčinil covid, který natáčení hodně zpomalil. A také fakt, že si tvůrci dávali záležet na scénáři. Nejnovější čtvrtá série byla rozdělena na dvě části aby diváci nemuseli déle čekat. První část si odbyla premiéru se sedmi epizodami 27.5. Druhá část se zbylýma dvěma epizodami dorazila na Netflix 1.7. Dnes si v této recenzi povíme, jak se povedla čtvrtá řada a jestli to čekání stálo za to.

Recenze: Čtvrtá řada Stranger Things

Recenze Stranger Things 4
Zdroj: Netflix.com

Už v roce 2016, kdy dorazila první série se stal seriál fenoménem. Tvůrci bratři Dufferovi si vzali to nejlepší od Stevena Spielberga a Stephena Kinga a vytvořili originální dílo. Seriál zasadily do období 80. let a díky retro hudbě, prostředí, se stal u diváků automaticky oblíbený. Během následujících let se ze seriálu stal obrovský hit. Jde o jeden z těch seriálů, který si dokáže obhájit svojí existenci a už jen díky němu si stojí Netflix platit nadále.

Spousta superlativ

Na čtvrtou sérii se nedá říct mnoho negativních věcí. Všechno co na tomhle seriálu funguje od samotného začátku funguje i nadále a dost možná i lépe. Příběh je ve čtvrté sérii posunut takovým způsobem, že spousta lidí nebude věřit tomu, jak skvěle promyšlený děj tohoto seriálu je. Tvůrci od začátku tvrdily, že se čtvrtá řada vrátí ke kořenům první série a nelhaly ani náhodou. Ale nejenom to. Perfektně odkazují na všechny předchozí série a dávají jasně najevo, že to mají promyšlený od začátku. V předchozí třetí sérii seriál opustil od toho tajemna, hororové atmosféry a přinesl nám šílenou podívanou, která měla odlehčenější tón. Ve čtvrté řadě se vrátily k hororu. Čtvrtá řada působí ze všech nejdospěleji a působí to, jako bychom vyrůstali se samotnými postavami.

Postavy jsou nadále bravurně napsané. Už v první epizodě se nám perfektně vrací na scénu naše staré známé postavy, co zrovna dělají a do toho výborně představí nové postavy. Tvůrci od druhé série začali vytvářet skupiny postav. Ve čtvrté sérii dostaneme znova to stejný. Dávají se dohromady postavy u kterých by jste to u předchozích sérii neřekli a funguje to. Nadále platí, že mezi ty nejlepší patří Dustin, Steve, Hopper, Eleven. U nejnovějších postav nejvíce padne divákovi do oka Eddie Munson, který patří do klubu Hellfire, kde kluci hrají D&D (Dungeons & Dragons). Eddieho hraje Joseph Quinn, který se role zhostil dokonale a patří zaslouženě mezi fanoušky k těm nejlepším postavám, které nám tenhle seriál nabídnul.

Recenze Stranger Things 4
Zdroj: Netflix.com

Za řeč také stojí Jamie Campbell Bower, který zde hraje jednu nespecifikovanou roli. V jedné menší roli se také objeví Robert Englund, kterého nejvíce proslavila role ikonického slasher zabijáka ze série Noční Můra v Elm Street – Freddie Kruger. Samotný hlavní záporák čtvrté řady, ať už vzhledem nebo způsobem jakým zabijí připomíná slavného slasher zabijáka.

Dlouhá stopáž, filmový rozpočet

Jelikož má čtvrtá řada mnoho postav, několik lokací, několik dějových linek, tak se tvůrci rozhodli stopáž jednotlivých epizod zvětšit. Oproti předchozí třetí řadě, která měla dohromady 7 hodin a 29 minut (při osmi epizod), tak čtvrtá činí na 9 epizod neuvěřitelných 13 hodin a 2 minuty. Jednotlivé epizody mají okolo hodiny a patnácti minut. Sedmá a osmá epizoda mají hodinu a půl a finální devátá epizoda dostala dvě hodiny a 22 minut.

Recenze Stranger Things 4
Zdroj: Netflix.com

Netflix si díky velké popularitě seriálu mohl v klidu dovolit více zainvestovat do čtvrté řady. Každá epizoda podle všeho vyšla na 30 milionů. Když to vynásobíte devíti vyjde vám neuvěřitelných 270 milionů. Ve srovnání s filmem je to například o 100 milionů více než měl rozpočet nejnovější Top Gun: Maverick. Díky filmovému rozpočtu nepřipomíná čtvrtá řada již seriálovou tvorbu. Vizuální efekty jsou propracovanější a stejně tak i filmová tvorba. Prostřihy mezi scénami, které sledují čtyři různé běžící dějové linie jsou elegantnější a díky ním působí čtvrtí řada více efektivně. Celkově vyprávění čtvrté řady je krásně organické a divák si díky tomu nepřipadá, že sleduje Tak dlouhou stopáž. Vše skvěle odsýpá a navazuje na sebe, díky čemuž je celá řada hravá, zajímavá.

Perfektní soundtrack a začátek konce

Seriál má od samého začátku skvělý soundtrack, který výborně využívá hudbu z dané doby. Čtvrtá řada nabídla divákům doposud nejlepší soundtrack díky kterému je celá řada mnohem působivější. Především hudba od Kate Bush a její Running Up That Hill zbořila několik rekordů a stala se druhou nejposlouchanější písní na Spotify. A není se čemu divit. Scéna ve které tato hudba zazní patří dost možná k tomu nejlepšímu co tento seriál doposud nabídnul. Celkově je hudba fantastická.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Brooklyn Nine-Nine končí! Ktorá séria bude posledná?

Tvůrci bratři Dufferovi a Shawn Levy si při sezení před natáčením čtvrté řady řekli, že je načase dávat divákům odpovědi, když už se blíží konec seriálu. Čtvrtá řada tak skvěle rozpracovává svět Upside Down a divák dostává odpovědi na nějaké otázky, které do jisté míry překvapivý a ve finále změní pohled na celý seriál (v dobrým slova smyslu). Už vlastně samotná čtvrtá řada působí jako finále seriálu. Tvůrci předvedli, že mají příběh promyšlený a vše jim zatím funguje na vysoké úrovni.

Shrnutí čtvrté řady a pár slov na závěr

Čtvrtá řada je nejdelší, nejtemnější a nejvelkolepější ze všech. Filmový rozpočet jde cítit z každého záběru, střihu (přechody na jiné scény jsou bravurní). Hudebně je to opět naprostá paráda a píseň od Kate Bush a její Running Up That Hill vám bude v hlavě hrát ještě hodně dlouho. Postavy jsou skvěle napsaný a ve finále se budete modlit, aby to hlavní hrdinové přežily. Samotné finále řady je velkolepá podívaná, která vám nasadí husinu, vytře vám zrak, nebudete u několika momentů dýchat, a na konec vám bratři Dufferovi dají takový doják na závěr, že i ten nejtvrdší chlap vyměkne. Popravdě nevím jestli bych mohl něco čtvrté řadě vytknout. Je to úžasná podívaná, která vás dojme, rozesměje a předvede takové věci na jaké nejste u seriálů zvyklý. Stranger Things je nadále unikátní podívanou, která právem patří k vlajkové lodi Netflixu.

Závěrečná pátá řada to nebude mít vůbec jednoduchý. Pokud ale Dufferovi budou do toho nadále přistupovat s takovým citem, láskou a nebudou nikam spěchat (zdravím Hru o trůny) nemáme se čeho bát. Seriál nemůže být v lepších rukou. Tak snad se poslední páté řady dočkáme dřív než když jsme čekaly na čtvrtou.

P.S. Sadie Sink si ukradla celou řadu pro sebe. 🙂

Hodnocení: 9/10

Doufám, že se vám recenze líbila a také jste si užily čtvrtou řadu Stranger Things.