Recenze: Creed 3 – Poprvé bez Rockyho! Jaká je tato novinka?

-

Creed Jr. bez Rockyho | Creed 3 Recenze

Poté, co Adonis Creed (Michael B. Jordan) ovládl svět boxu, se mu daří jak v kariéře, tak v rodinném životě. Když se po dlouhém trestu ve vězení znovu objeví jeho přítel z dětství a bývalý boxerský zázrak Damian (Jonathan Majors), touží dokázat, že si zaslouží svou šanci v ringu. Konfrontace mezi bývalými přáteli je víc než pouhý zápas. Aby Adonis vyrovnal skóre, musí dát v sázku svou budoucnost a utkat se s Damianem – bojovníkem, který nemá co ztratit….

Život není o tom, jak tvrdý úder umíte dát, ale kolik ran zvládnete dostat a přesto jít stále vpřed.“ Legendární citát navždy spojený s postavou Rockyho Balboy, kterého Sylvester Stallone ztvárnil celkem osmkrát. Šestkrát v rámci série Rocky, dvakrát v rámci navazující série Creed. Ale jednou to muselo skončit. Série Creed bude pokračovat, Sylvester Stallone si ovšem z různých důvodů již roli nehodlá zopakovat. V jistém smyslu jde o ránu, může to ovšem prospět tomu, aby šel Adonis Creed kupředu a definitivně si vytvořil vlastní odkaz. Michael B. Jordan ostatně ve stopách Stalloneho kráčí i v tom ohledu, že se u Creeda III chopil režie v rámci osobního režijního debutu. Má ovšem Creed III pořád co nabídnout?

Největším problémem Creeda III je tíha odkazu

pánska jazda Creed 3

Problém Creeda III v zásadě tkví v tom, že jde o devátý film série. Časy se sice mění, s boxem se dá pracovat různými způsoby, jistá schematičnost je ovšem nevyhnutelná. V tomto případě je u Creeda III nejvíce cítit závan Rockyho III a Rockyho V, kdy v rámci původní série nešlo o zrovna nejostřejší tužky v penále. Jednou scenáristickou kličkou jde ovšem i o volné navázání na původního Rockyho, háček je ovšem jasný. Michael B. Jordan může nadšeně povídat o realizaci Creeda IV a potencionálních dalších spin-offů. Bude ovšem též důležité, aby do budoucna série zvládla přinášet svěží vítr. Creed III si sice jde krapet svou cestou, nevyhnutelně se ovšem pořád vrací ke kořenům Rockyho.

Rocky je pryč, zázrakem se ovšem v závěru Creeda II podařilo realizovat již třetí důstojnou tečku Italského hřebce za sebou. Jednou na to dojít muselo, potencionální moudra Rockyho jsou tak servírovaná skrze jiné postavy. Rocky jistě bude chybět, Creed III ovšem ukazuje, že odešel v ideální čas. U Adonise Creeda totiž vyrostla pokora, zároveň s tím mu osobní příběh Creeda III daří stavět se výrazněji na vlastní nohy. I tentokrát není stěžejní rozbíjení si ksichtů v ringu, ale události mimo něj. V prvním filmu šlo o vybudování si vlastního odkazu, v druhém o snahu o přepsání minulosti. Ve třetím filmu jde poté o konfrontaci se stínem minulosti.

Vynikající nový protivník Creeda

Creed III

Jonathan Majors sice může ve skvělé fyzické formě rychle evokovat nástupce Clubber Langa, po Creedovi II ovšem scénář Zacha Baylina a Keenana Cooglera (bratra Ryana Cooglera, režiséra a scenáristy prvního filmu) přichází se zajímavější machinací. Vyprávění se sice vydává krapet očekávanou cestou, Jordan možná chvílemi za kamerou na emoce tlačí až příliš, výsledkem ovšem přeci jen může být i forma dojetí. Jonathan Majors se totiž po Kangovi představuje v roli dalšího skvělého záporáka. Síla Damiana tkví v tom, že není černobílým zlem. Clubber Langa sice může Damian evokovat, jedná se ovšem o komplexního záporáka, kterého lze v jistém ohledu chápat, zároveň z něj ovšem jde neskutečný respekt. Majors se pomalu stává hercem, který si může krást každý projekt se svou účasti pro sebe. Sledovat jeho prodávání různých typů emocí, boxerské zuřivosti a momentů, které ho prodávají skoro až tragicky, to je jednoduše čistá castingová trefa v té nejzlatější podobě.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Paranormálne javy: Čo sa deje na ranči "Skinwalker"?

Klíčové je ovšem sledovat i právě Adonise Creeda, který si očividně skutečně prošel nějakým vývojem. Michael B. Jordan přes režijní povinnosti neztratil herecký zápal, kdy je i tentokrát cítit, že si k dost možná své životní roli vybudoval to ideální pouto. Scénář poté nechá zazářit i Tessu Thompson v roli Biancy, Phylicia Rashad v roli Adonisovy adoptivní matky Mary Anne i mladá Mila Davis-Kent v roli mladé Amary Creed. Jordan pracuje se schopnými herci a nechává je zazářit.

Jordan se za kamerou našel

Creed III

Michael B. Jordan sice již předvedl, že umí hrát, jeho režijní schopnosti ovšem byly záhadou. O to větší radost je sledovat výsledek. Jordan se rozhodl zápasy v ringu natáčet ve formátu IMAX a výsledek je správně intenzivní. Od Ryana Cooglera u jedničky (práce s vizuálem) i Stevena Caplea Jr. u dvojky (práce s emocemi) se nejspíš naučil to nejlepší, překvapí i pár zajímavými nápady. I v jeho režijním uchopení je cítit závan čistého vzduchu, který je potřeba. Až vlastně v průběhu zamrzí, že je zápletka v součtu pořád příliš schématická a nějaká větší divočina v rámci narativu nepřijde. Osudovost se tak v závěru možná krapet vytrácí, po emocionální stránce přesto finále funguje uspokojivě.

Po téměř 50 letech existence ovšem tato série přesto může zůstat nadále relevantní. Jordanovi totiž nechybí nápady a v průběhu Creeda III se objeví jisté zajímavé cesty, kterými by se mohla série vydat dal. Nadále se daří, aby měl každý úder v ringu tu správnou sílu. Jen možná zamrzí, že si scénář s tak potencionálně komplexními tématy nedává více na čas. Creed III by nosností svých motivů klidně přežil prodloužení ze svých 116 minut na další půlhodinu. Soupeření v ringu je poté sice vizuálně vtahující, to paradoxně nejzajímavější se ovšem odehrává právě mimo něj. V tomto ohledu Creed III až téměř olizuje status sociálního dramatu, kdy mu opět podráží nohy fakt, že vše musí skončit v ringu. Má v téhle formě skutečně série potenciál do budoucna? Toť otázka.

Recenze Creed 3 závěrem

Creed III

Creed III je důstojným závěrem trilogie, který ukazuje, že Michael B. Jordan není šikovný jenom před kamerou, ale i za ní. Jonathan Majors je castingovou trefou, souboje jsou ideálně intenzivní a v IMAXU vypadají velkolepě, intenzivnější jsou ovšem paradoxně ty pasáže, které se odehrávají mimo ring. Creed se poté sice může snažit, aby opustil stín Rockyho, dost možná jde ovšem o krapet prohraný souboj. Italský hřebec sice nechybí tolik výrazně, Creed má ovšem dost možná problém v tom, že do budoucna neexistuje směr, kterým koncept série nějak zásadně posunout. Při podobné nastavené laťce ovšem Creed IV ani spin-off Draga rozhodně neurazí….

Zdroj titulního obrázku: Warner Bros. Pictures