Recenze: Buko – Novinka Alice Nellis promlouvá do duše!

Je život krásný? Na to se snaží odpovědět film Buko.

-

Meditativní Buko Alice Nellis

BUKO
Zdroj: cinemart.cz

Jarmila (Anna Cónová) se po ztrátě muže Antonína (Miroslav Krobot) ocitne na životní křižovatce, kde se musí rozhodnout, zda zbytek života už jen trpělivě “přečká”, nebo se vzepře a vrhne se do dobrodružství s nejistým koncem. Navzdory dobře míněným radám svých dospělých dětí (Petra Špalková, Jan Cina) si zvolí druhou možnost. Tou je život na chalupě v romantické divočině uprostřed Máchova kraje, kde to měl rád především její muž. Ten jí navíc v závěti odkázal vysloužilého cirkusového koně Buka, což na první pohled vypadá jako drsný vtip, protože Jarmila se koní bojí. S pomocí sousedů se rozhodne vzniklé situaci postavit čelem a brzy zjišťuje, že i když to tak zpočátku nevypadalo, právě s tímhle koněm by se jí do života mohlo vrátit štěstí…

Sama režisérka a scenáristka Alice Nellis prohlásila, že její filmy vždy vypráví o něčem, co je pro ní samo velmi důležité. Do své novinky Buko tak autobiograficky přenesla chování koní, kdy dle ní samotné soužití s koněm jen ukáže či umocní problémy daného člověka. Dle ní samotné je poté její 9. celovečerní film především o tom, že je život krásný. Meditativní drama o rodinných vztazích poté možná není nejambicióznější ani nejvelkolepější, v průběhu ovšem Buko dokazuje, že to vůbec nevadí.

Pevně vedené výkony

BUKO
Zdroj: Cinemart.cz

Filmy Alice Nellis často pojí existenciální roviny či zápletka o nějakém zlomu, který v člověkovi probudí druhý život. Buko ostatně začíná úmrtím v rodině, kterou paradoxně dar z poslední vůle dokáže rázem sjednotit. Stačí už jen jediná scéna, aby se vztah mezi manžely Jarmilou a Antonínem vykreslil dostatečně silně, to ostatně dokazuje i klíčová poslední vůle, kdy se darem ze závěti stává kůň. Jarmila v podání Anny Cónové je tak konfrontovaná se svým strachem, právě konfrontace se strachem jí ovšem rázem jakoby dává nový život.

Buko primárně stojí na schopných hereckých výkonech a zhruba stejně schopném hereckém vedení. Vynikající Anna Cónová se na starší kolena konečně dočkává výraznější úlohy, postava Terezy s Aspergerovým syndromem v podání Marthy Issové poté například dokáže nepůsobit karikaturně. Petra Špalková může opakovaně podtrhnout, že patří mezi nejzajímavější české herečky současnosti a i Jan Cina tu dostává prostor pro nějaké ty výraznější herecké projevy.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Recenze: Annette je těžce zaměnitelným muzikálem!

Dialogy nešustí papírem, neprospívá proměnlivá nálada filmu

BUKO
Zdroj: Cinemart.cz

Z Buka chvílemi dokonce překvapivě sálá i fajn neo-westernová atmosféra, Alice Nellis se navíc opět dokáže osvědčit jako někdo, jejíž dialogy nešustí papírem. V jádru jde poté především skutečně o meditativní drama, které dokáže uspokojit nenáročnou cílovku, právě poměrně fajn atmosféra i příjemné prostředí ovšem obstojí sami za sebe. V kontextu aktuálních českých komedií navíc Buko ve finiši vychází jako vítěz, kdy rozhodně patří nejen mezi ty snesitelnější, ale především povedenější.

Kůň Buko (jehož představitel ve skutečnosti jmenuje Láďa) je poté naštěstí fotogenický, kdy on je klíčem několika zábavných momentů. Samotný humor navíc nikdy nepřekročí hranu a zůstává tak bez problému vtipný. Paradoxně jsou ovšem zajímavější ty momenty, kdy se jede tak trochu na vážnější notu. Nejen díky faktu, že na to všichni přítomní herci po herecké stránce mají, ale i proto, že vyhrocenější momenty stěžejních postav jsou na celém filmu to nezajímavější. Přesně totiž ukazují, proč přesně tahle rodina titulního koně potřebovala a rázem to působí, že Buko mohl být přeci jen krapet silnější a proměnlivá nálada celkovému dojmu v jistých momentech vlastně dvakrát neprospívá

Poměrně schopná promluva do duše

Buko
Zdroj: Cinemart.cz

Na kameru Matěje Cibulky se i díky krásnému prostředí a titulnímu hrdinovi před kamerou krásně kouká, ani tentokrát navíc u Nellis nemůže chybět hudba Jana Ponocného alias Cirkuse Ponorky, kdy opět dochází k fajnově znějícímu podkresu. Skutečně platí, že postavy působí dojmem, že mají život a ve finále vlastně ani v případě Buka nevadí, že má scénář skoro až epizodický formát. Snaha o vtipné zakomponování Product placementu poté dvakrát nefunguje, z filmu ovšem v průběhu přeci jen sálá přesně ta ideální fajn atmosféra, kdy samotné poselství zvládne přeci jen člověku trochu promluvit to duše. I když tomu tak nejspíš nebude u každého.

Kvitovat jde právě i absence snahy o zamezení jakýchkoliv vyhrocenějších scén, Buko tak díky tomu není jednoduchý a nekomplikovaný film, který by primárně těžil jen ze snahy být vděčnou záležitostí pro masy, minimálně ne na 100%. Velmi sympaticky tak jde vlastně o záležitost, která sice ustojí rodinnou návštěvu, do velké míry si z ní ovšem nejspíš každá generace odnese něco trochu jiného. I proto by šlo označení Buka za řadovou českou komedii brát jako nepřesné a krapet urážející.

Buko závěrem

Buko
Zdroj: Cinemart.cz

Buko není dokonalý, přesto je v kontextu trhu českých komedií poměrně svěží, kdy se mu navíc krapet daří předat i ono poselství o kráse světa. Alice Nellis i tentokrát potvrzuje pozici schopné řemeslnice, její budoucí filmy by měli minimálně vyvolávat zvědavost….